• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe onderhoud ik het best een suède stuur ?

Je hebt bij de schoenmaker speciale borsteltjes voor het onderhouden van suède. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het schijnt goed te werken.
 
ik stelde de vraag al op een ander forum: is het geen alcantara?

Alcantara wordt het meest toegepast door autofabrikanten want het is duurzamer en verkleurt minder dan suede.
Sommige aftermarketstuurtjes hebben suede van een matige kwaliteit.

1e plaatjes betreffen alcantarastuurtjes
gr.alcantara.steering.wheel.jpg


en suede:
sportevo-dash.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk suede.

Schoonmaken met APC 1:10, lichtjes opruwen met nubuckborsteltje (schoenmaker/schoenenwinkel/etc), verder niets aan doen.
 
Ik heb gisteren een stuurtje van Sparco overgenomen van een clublid (peugeot) en volgens de site van Sparco zelf is het suede.
Het was een goed gebruikt stuurtje en heb even veel foto's gemaakt en hieronder mijn ervaring en resultaat hiervan:



Het Stuur:

IMG_5295_copy.jpg


IMG_5296_copy.jpg



Ik heb eerst het stuur ruim ingespoten met APC (1:10) en een minuutje laten intrekken. Daarna met een oude handdoek het stuur zo goed als droog gedept. Die werd al aardig zwart hiervan. Vervolgens nogmaals ruim ingespoten met APC (1:10) en het stuur geborsteld met het nagelborsteltje. Hierna alles wederom met de handdoek gedroogd.


De APC, nagelborstel en de vieze handdoek:

IMG_5297_copy.jpg


IMG_5301_copy.jpg



Toen ben ik het suede aan het opruwen geweest met een Suede Nubuck blokje waar m'n vrouw mee aan kwam zetten die we nog thuis hadden liggen. Hierna het stuur in de gootsteen gelegd met lauw water en een scheut APC er in. Hier heeft het stuur zo'n 10 minuten gelegen en toen wat aan het draaien enzo geweest met het stuur.


Het Suede Nubuck blokje en het stuur in de gootsteen:

IMG_5299_copy.jpg


IMG_5298_copy.jpg



Het water was hierna erg vies, op de foto helaas niet goed te zien:

IMG_5302_copy.jpg



Stuur weer opgedroogd en nog met de harde kant van de nagelborstel het stuur nagepoetst. Het metalen 'hart' nog even in de Natty's blue gezet.


Eindresultaat:

IMG_5303_copy.jpg


IMG_5304_copy.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Die is heel erg opgeknapt. :)^

Ik heb zelf een met suede bekleed zadel op de racefiets zitten (30 jaar oude peugeot) en dat lijkt meer op leer door het lange gebruik, misschien toch maar een keer wat mee doen :-"