• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe siliconen verwijderen?

Dreier-Reihe

Detailing guru
15 feb 2016
548
128
40
Breda
Voor de beeldvorming: Ik heb mijn Twingo nu 3 maanden, en er zat een wax op vanuit de dealer. Daarna niet meer gewaxt, wil hem eerst gaan polijsten.

Ik gebruik zelf tussen de wasbeurten door 1:1 Meguiars LT om vogelsch*t te verwijderen met MF doek. Nu begrijp ik dat ik daarmee siliconen toevoeg aan de lak/trims. Ik heb er nog een litertje van, daarna komt PB S&W, en Gyeon Prep wil ik ook bestellen. LT toevoegen OP de wax kan prima begrijp ik, maar zoals nu is de wax vrijwel weg.

De vraag: Hoe kun je zonder naar Prep te grijpen siliconen verwijderen. Doet een shampoo, of bijvoorbeeld Dreft dat ook?
 
Ik weet niet wat de Meguiars LT is. Kan ik op internet ook niet 1-2-3 vinden.

Siliconen heb ik recent verwijderd met APC+D en Dreft. Let op, dit was op kunststof. Als het op lak zou zitten, zou ik het proberen met een overdosis shampoo of zelfs met Dreft.

Maar, nogmaals, ik ken die "LT" niet en kan je dus ook niet vertellen of dit siliconen bevat.


Greetz
 
Last Touch :) en nu snap ik de vraag :)
Is het dan nodig om die weg te halen?
Gewoon wassen met een goede shampo moet wel lukken denk ik?

Ik gebruik die Last Touch al eens om de wagen sneller te drogen
Wanneer die nog nat is, even opnevelen en dan afdrogen...
 
Sileconen zijn makkelijk te verwijderen met bv APC
of een ontvetter (ala dasty)
let wel een ontvetter haalt alles weg een wasje er na is zeker nodig om alles van de auto af te krijgen.
Daarna weer een verse start op de auto
 
Dank voor de reacties. Duidelijk verhaal, het kan dus vrij makkelijk eraf, maar voorkomen is wellicht beter dan genezen.
Of het nodig is die siliconen weg te halen? Nou ik denk dat de wax dan beter hecht, tenminste als je ook geen glaze gebruikt. Of is dat bullshit?

Als claylube ga ik vanaf nu dan aan de PB S&W.
 
Een wax/sealant/coating/etc. hecht inderdaad beter op een volledig schone ondergrond. Wanneer je de Last Touch, die dus blijkbaar siliconen bevat, gebruikt OVER een bescherming, dan lijkt het mij dat dit dan een extra laagje achterlaat. Wanneer je hem ONDER een bescherming aanbrengt, zal de hechting niet lekker zijn, lijkt mij zo.

Je zou de auto eerst goed kunnen wassen met een overdosis shampoo, APC verdunnen en de auto per paneel wassen en afspoelen, misschien daarna nog eens snel wassen. Dan zijn de siliconen wel weg, lijkt mij.

(Misschien zelfs teveel stappen? Misschien wassen met shampoo en een scheut APC, vervolgens goed afspoelen?)

Daarna kleien en polijsten. Nieuwe bescherming aanbrengen, etc.


Greetz
 
Tja, ik begin eigelijk steeds meer te twijfelen over Last Touch. Áls ik het al gebruik over de wax heen, dan gaan de siliconen weer in je doeken zitten, en dat zou ook niet zo fijn zijn (heb een paar vaste birdsh*t MF doeken...

Maar misschien overdrijf ik hoor.
 
Daar zeg je wat tembaco. Doe jij je waxlaag iedere keer erafhalen met een paintcleaner en daarna weer opbouwen? Ik zou wax het liefste gewoon aanvullen ieder zoveel weken/maanden
 
Geloof me, Last Touch zit net zo vol met siliconen als de prammen van Pamela Anderson...:D

Nadeel van LT is dat de doeken op den duur de vezels van de microvezeldoek verzadigen c.q. verklonteren en deze dus niets meer aan vocht of residu opneemt.

Siliconen laat zich lastig verwijderen mede omdat het juist vocht afstoot.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen en Quantoxx
Een wax kun je inderdaad gewoon opnieuw aanbrengen over je bestaande wax. Tegen de tijd dat mijn huidige Collinite 476s weinig meer doet, zou ik er een vers laagje overheen leggen. Als ik simpelweg fris wil beginnen, dan pak ik mijn machine en een licht polijstmiddel en verwijder de wax + lichte defecten.

Als het over een maandje of wat weer wat beter weer word, zal ik een nieuwe waxlaag gezet hebben over de oude en als we in het begin van de zomer zitten, dan polijst ik voordat...


Greetz
 
@nicknameless -Even een bijkomende vraag; Bij het poetsbedrijf waar ik werkte gebruikte we, denk ik, pure siliconen ofso. Leek op een flesje water, maar het was zo vettig als maar kan.

Is dit soort spul dan funest voor je doeken, of is dit met wassen weer op te lossen?


Greetz
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Daar zeg je wat tembaco. Doe jij je waxlaag iedere keer erafhalen met een paintcleaner en daarna weer opbouwen? Ik zou wax het liefste gewoon aanvullen ieder zoveel weken/maanden
Doe ik dit iedere keer, nee wax normaal toch wel elke maand. Behalve nu ik een review/standtijd test aan het doen ben. Maar buiten dat. Vroeg jij hoe je siliconen kan verwijderen zonder Prep oid. Een paint cleaner.

Buiten dat kan je gewoon je wax laag verversen, mits je lak schoon is natuurlijk. In jou geval nu met de LT gebruik zou ik toch een rondje paintcleaner oid gebruiken om even een verse, nieuwe, frisse laag te leggen.
 
@nicknameless Heel veel producten bevatten dus siliconen, maar hoe weet je of de siliconen je doeken waterafstotend maken? Gebeurt dat bijvoorbeeld bij Meg's Last Touch?