• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe te beginnen met polijsten/swirls te verwijderen

Melanie

Detailing rookie
22 apr 2020
11
15
Ik ben sinds gisteren in het bezit van deze set (zie afbeelding) het is de bedoeling om was krassen te verwijderen, kan dat met deze spullen of raden jullie wat anders aan?
 

Bijlagen

  • AC3357D0-919C-4141-8F00-B675848D10FB.jpeg
    AC3357D0-919C-4141-8F00-B675848D10FB.jpeg
    101,9 KB · Weergaven: 0
Hallo Melanie,

Ja, dat is zeker mogelijk, mits je hele diepe krassen en andere zware beschadigingen hebt. :p

Uiteraard voordat je gaat polijsten ook de voorgaande stappen ondernemen, zoals Wassen en Kleien.
 
  • Leuk
Reactions: Melanie
Je komt een heel eind denk ik nog wel even aanvullen met:
Bv dodo juice supernatural clay en claylube
wat extra edgeless doeken van bv Gyeon /Nanolex is aan te raden
weloicht nog wat Gyeon prep
 
  • Leuk
Reactions: Melanie
Het beste eerst altijd een testspot doen, dus licht beginnen. Ik ken de staat van de lak van jouw auto niet en weet ook niet hoe hard of zacht de lak is, dus als ik zou beginnen zou ik eerst kijken hoeveel resultaat je haalt met de witte pad + de 3500. Ben je niet tevreden en verdwijnen de krassen bijna niet, dan de witte pad + de 2400. En zo zou je steeds moeten kijken wat het resultaat is en waar je tevreden mee bent. Weet wel: De 400 is het grofste polijstmiddel, dan de 2400 en dan de 3500. Met jouw pads: Geel is de grofste/meeste aggressieve, daarna oranje, daarna wit.
 
Laatst bewerkt:
Is dat een Honda op het plaatje of gaat het om een andere auto?
Honda kan best relatief zachte lak hebben dacht ik dus probeer gewoon eens een paneelje met:
Monello wit/finishing polijstmiddel. en check resultaat
swirls/defecten weg? U heeft dan een winnaar.

swirls defecten niet weg?
Dan bv Monello wit/medium polijstmiddel

Swirls weg? Dan winnaar Swirls niet weg
Dan Monello oranje/medium polijstmiddel

Ik verwacht niet dat je echt grof hoeft te gaan op een Honda lak maar anders zul je nog een keer op moeten schalen.
Na het corrigeren van de lak altijd nabewerking met een finishing combo en het risico dat je te ver gaat acht ik zeer klein als je maar na blijft denken.
pads tussendoor goed schoonmaken en niet te snel willen werken check YouTube ook eens.
 
  • Leuk
Reactions: Melanie
Hey Melanie,

Je hebt de set aangeschaft na advies hier op het forum; wat doet je nog twijfelen?

Er staan echt goede how-to's verscholen op het forum, kijk vooral even bij het stappenplan voor zover je dat nog niet gedaan hebt.

Spreek anders even uit waar je twijfel zit (of zorg) dan kunnen de guru's je ook wat gerichter helpen denk ik.
 
Is dat een Honda op het plaatje of gaat het om een andere auto?
Honda kan best relatief zachte lak hebben dacht ik dus probeer gewoon eens een paneelje met:
Monello wit/finale en check resultaat
swirls/defecten weg? U heeft dan een winnaar.

swirls defecten niet weg?
Dan bv Monello wit/mezzo

Swirls weg? Dan winnaar Swirls niet weg
Dan Monello oranje/mezzo

Ik verwacht niet dat je echt grof hoeft te gaan op een Honda lak maar anders zul je nog een keer op moeten schalen.

Ja klopt het is een Honda, maar het is geen originele lak, hij is overgespoten in een speciale lak.
 
Het beste eerst altijd een testspot doen, dus licht beginnen. Ik ken de staat van de lak van jouw auto niet en weet ook niet hoe hard of zacht de lak is, dus als ik zou beginnen zou ik eerst kijken hoeveel resultaat je haalt met de witte pad + de 3500. Ben je niet tevreden en verdwijnen de krassen bijna niet, dan de witte pad + de 2400. En zo zou je steeds moeten kijken wat het resultaat is en waar je tevreden mee bent.

Kijk hier heb ik wat aan, bedankt
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD
@Melanie overgespoten lak is vaak dikker dan fabriekslak en aangezien hij overgespoten is kan je de hardheid niet echt inschatten maar mijn voorgestelde volgorde kun je gewoon hanteren.
 
  • Leuk
Reactions: Melanie
Dat verscheelt niet zoveel ,klein stukje proberen met de finish om te kijken wat dat doet maar denk dat je op een medium combo uit gaat komen (oranje/medium polijstmiddel) . Punt is dat je dat nooit helemaal kan weten vantevoren lees je ook even in op het onderwerp “testspot”
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Bij een auto met zachte lak, mag je verwachten dat overgespoten delen iets hardere lak hebben, maar meten (testspot) is weten. Mijn inschatting is ongeveer hetzelfde als die van Ric, maar als je heel erg twijfelt kun je anders beginnen met een fijne polijstcombi, dat zal waarschijnlijk ook al meer glans opleveren. Als je je wat zekerder voelt, kun je over een paar maanden altijd nog een middelgrove polijstsessie tegen aan gooien (gevolgd door een fijne polijststap).
 
  • Leuk
Reactions: Melanie
@Ric325i Ik heb geen Monello polijstmiddelen erbij maar Menzerna, 400, 2400, 3500
Ric325i doelde met Monello op de verschillende Monello Raffini-pads, in combinatie met de Menzerna polijstmiddelen.
Op volgorde van fijn tot grof polijsten met de door jou aangeschafte pads / polijstmiddelen:
- Monello Raffini white / Menzerna 3500 (fijnst polijsten)
- Monello Raffini Orange / Menzerna 2400
- Monello Raffini Yellow / Menzerna 400 (grofst polijsten)

En dan zijn er ook nog de kruisbestuiving-combi's van pad / polijstmiddel:
White / 2400, of Orange / 3500, Orange / 400, Yellow / 2400
Maar als "leek" op het gebied van polijsten zou ik een testspot doen met de eerder genoemde 3 mogelijkheden.
Zorg dat je genoeg voorkennis hebt vergaard (genoeg te vinden op dit forum / Youtube) en proberen: al doende leert men!
Het is geen abacadabraba of hogere wiskunde...........
 
  • Leuk
Reactions: Melanie