• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe terpetine uit bekleding auto krijgen?

Schievinkpaul

Detailing trainee
5 okt 2021
15
25
30
Surhuisterveen
Beste Forum leden,

Nu bezig met een auto waar op en in de achterbank zitting + leuning gigantisch veel terpetine heeft gelekt.
De geur is zoals je nu wel verwacht verschrikkelijk.

Heb van menig al gehoord dat je 2 keuzes heb volledig reinigen (extractor), soppen en schoonspuiten en droogzuigen Of compleet nieuwe zittingen.

Heb nu de achterbank volledige eruit gehaald. hebben jullie nog andere tips om deze schoon en geur vrij te krijgen?
Hiermee bedoel ik tips buiten de hier boven genoemde manieren om.


Met vriendelijke groeten,
 
Ik zou eerst beginnen met het reinigen i.c.m. een extractor om zoveel mogelijk van de terpentine te verwijderen. Echter als het ''gigantisch veel'' is, zal het flink diep in de materialen zitten en zal dit zelfs na veel herhalen waarschijnlijk niet voldoende werken.

Ook de Oma-weet-raad-maniertjes zullen niet opgewassen zijn tegen zoveel terpentine, vrees ik.

Persoonlijk zou ik, als ik de bank niet wil/kan vervangen, simpelweg de bank uit elkaar gaan halen. Stoffen bekleding proberen los te krijgen, onderliggende materialen bekijken en zoveel mogelijk schoon proberen te krijgen. Daarbij wel lettende op materialen die misschien verpulveren als ze zeiknat worden of (teveel) schoonmaakmiddelen die materialen op andere manieren kunnen aantasten.
 
  • Leuk
Reactions: Schievinkpaul
Wat is gigantisch veel, 1L, 5L, 50L 100L ?
Hoelang zit dat al in de bekleding ?

Bij 1 tot 5L zou ik het met alleen een extractor nog wel aandurven, bij grotere hoeveelheden zal dat lastiger zijn.

Ik denk zou de delen zoveel als mogelijk demonteren zodat ze zo goed als mogelijk kunnen luchten. Terpentine is vrij vluchtig en wat je kwijt bent hoef je er niet meer uit te halen.
Ik gooi in mijn extractor vaak een beetje wasmiddel met wasverzachter.
Voordeel daarvan is dat het daarna heerlijk fris ruikt en wellicht je geur ook maskeert.
Misschien dat een ozon behandeling hier ook nog een toegevoegde waarde in in hebben.

Wat wel nadelig kan zijn is dat het schuim gaat reageren op de terpentine en wellicht gaat verpulveren.
 
Bedankt voor de tips. Zal dan vandaag met extractor aan het werk gaan dit meerder keren herhalen en kijken tot hoever we komen inderdaad. vervolgens de auto ook een ozonbehandeling geven.
 
Met de extractor blijf je in het algemeen aan het oppervlak
Als de delen uit de auto zijn, zou ik gewoon gaan spoelen met een lichte APC of wasmiddel zoals juffer aangeeft
Het wordt beter weer einde van de week, zal drogen moeten lukken ...