• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe vaak wassen, kleien, polijsten en waxen?

Emi

Detailing guru
26 jan 2015
900
150
Zuid-Holland. Vlakbij Carclean.
Ik vind het bepaald geen straf om mijn auto's mooi te maken en houden. In de straat wordt ik er nog wel eens op aangesproken dat ik vaak met de auto's bezig ben. Daar hebben ze misschien wel een beetje gelijk in want als ik eens even terugkijk komt het ongeveer op het volgende neer:

Wassen: minimaal 1x per week
Kleien: ongeveer 3x per jaar
Polijsten: ongeveer 3x per jaar (1 keer mezzo en 2 keer licht)
Waxen: ongeveer 6x per jaar

Hoe zit dit bij jullie?
 
Laatst bewerkt:
Wassen probeer ik een keer week te doen. Maar door mijn drukke bestaan; full time job, eigen bedrijf, nog een HBO studie erachteraan EN nog een prive leven wordt er wel eens een week overgeslagen. Maar het is ontspanning voor mij, dus als het even kan...

Voor de rest wil ik met deze auto 3 keer per jaar kleien en waxen. Polijsten is afhankelijk van mijn lak.
 
Polijsten en kleien doe je ongeveer 3x en waxen ongeveer 6xper jaar.
Voldoet een "simpele" wasbeurt dan al?

Meestal wel. Ik check tevoren even of kleien nodig is. Dat is in ongeveer de helft van de gevallen niet zo. Heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat ik per auto niet meer dan ongeveer 8000 km/ jaar rijd. En vaak was natuurlijk.
 
Dat scheelt zeker. Met mijn 800KM-er per week is het ook echt nodig om de auto te wassen. Kleien en een nieuwe waxlaag zijn dan ook wel nodig na 4 maanden. (3x per jaar)
 
De Passat elke 2 weken wassen, de Colt elke 4-6 weken (wordt veel minder vies door extreem weinig km)

Het uitgebreide poetsen is vaker als de vrouw thuis, minder vaak als ze moet werken....
 
Een vraagje. Wast ge de auto's dan ook als het moest regenen? Om Bv de onderhoud tijdig bij te kunnen houden of speelt dat gene rol omdat ge toch met de kwalitatieve producten werkt en alle vuiligheid eraf krijgt?

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
 
Nou, wat er af is kan niet langer hechten denk ik altijd maar. Hoe langer je rond rijd met een vuile auto hoe beter het vuil hecht en hoe moeilijker het er afgaat met wassen de volgende keer wat weer swirls produceerd.

Gisteren de auto gewassen terwijl ik wist dat het zou regenen. Tja, het oude vuil van afgelopen week is er in ieder geval af.

Hier ook 1x per week wassen.
Kleien voel ik tussen door of het nodig is. Dus minimaal 2x per jaar. (Auto staat altijd in garage)
Polijsten 2x per jaar.
Waxen, probeer toch wel weer terug te gaan naar me 1x per maand. Dus 12x per jaar.
 
Nou, wat er af is kan niet langer hechten denk ik altijd maar. Hoe langer je rond rijd met een vuile auto hoe beter het vuil hecht en hoe moeilijker het er afgaat met wassen de volgende keer wat weer swirls produceerd.

Gisteren de auto gewassen terwijl ik wist dat het zou regenen. Tja, het oude vuil van afgelopen week is er in ieder geval af.

Hier ook 1x per week wassen.
Kleien voel ik tussen door of het nodig is. Dus minimaal 2x per jaar. (Auto staat altijd in garage)
Polijsten 2x per jaar.
Waxen, probeer toch wel weer terug te gaan naar me 1x per maand. Dus 12x per jaar.
Capeau, Tembaco.
Dan moet ik me schamen. Omdat ik nu momenteel onde maand mijn auto afwas + interieur. This weer een maand geleden dat ik hem heb afgewassen. Ik wilde normaal gezien vandaag nog een Basic handwas geven, ( ben aan het sparen voor een complete detailing, zit al in de helft) maar ik vrees er voor dat het gaat regenen. Zal jij ze dan nog gewassen hebben? ook al moest je weten dat het straks zal regenen?

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
 
Capeau, Tembaco.
Dan moet ik me schamen. Omdat ik nu momenteel onde maand mijn auto afwas + interieur. This weer een maand geleden dat ik hem heb afgewassen. Ik wilde normaal gezien vandaag nog een Basic handwas geven, ( ben aan het sparen voor een complete detailing, zit al in de helft) maar ik vrees er voor dat het gaat regenen. Zal jij ze dan nog gewassen hebben? ook al moest je weten dat het straks zal regenen?

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

Ik heb gisteren inderdaad wel gewassen terwijl ik wist dat het in de avond/de hele komende week gaat regenen. Precies om de reden die @tembaco noemt, alles wat er niet op zit kan er niet aan hechten. Buiten dat zal er (als je auto netjes in de wax staat) veel minder vuil achterblijven op een schone auto.

@tembaco Als jij elke maand opnieuw waxt strip je de oude waxlaag dan nog? Of als kleien niet nodig is gewoon een vers laagje wax erop na het wassen en drogen?
 
De laatste tijd bezig geweest met auto's van anderen, dus op dit moment is mijn auto alles behalve netjes. Ga dus binnenkort de auto maar weer eens wassen en de combi Fomalce + Dreft proberen. :p

Ik wil de auto wekelijks tot tweewekelijks wassen (Foamen + wassen + Non-Ferro op de velgen),
Om de paar maanden waxen (In de zomer uiteraard meer jeukende handen)
Polijsten beperk ik tot de zomer-en-winterpreps (2-3 per jaar)


Wassen doe ik altijd wanneer ik het nodig vind, ook als er een buitje dreigt te vallen. Kort gezegd wil ik gewoon vervuiling niet lang op de auto hebben met in het achterhoofd dat het niet teveel gaat hechten en defecten gaat veroorzaken.


@tembaco Als jij elke maand opnieuw waxt strip je de oude waxlaag dan nog? Of als kleien niet nodig is gewoon een vers laagje wax erop na het wassen en drogen?
Ik denk dat Tembaco vast wel nieuwe wax over een oude wax legt en dan de volgende keer misschien licht polijst of op andere manier de verminderde wax stript.



Greetz
 
Ik heb er de laatste tijd minder tijd voor ben vader geworden.

Maar deed wel altijd een cleaner gebruiken. Zonder korrel of met, alvorens een wax laagje te leggen. Echter als ik een andere wax gebruikte. Zelfde wax smeerde ik er wel eens overheen hoor.
 
  • Leuk
Reactions: Altos en 350Z
Gefeliciteerd @tembaco !

OT: Bij mij ook iedere keer anders, bij dezelfde wax ook gewoon eroverheen mits de lak nog schoon is, anders kleien.
na kleien toch meestal ff een lichte polish, soms zonder kleien ook gewoon ff professional polish en hoppa, waxen maar!
Om diversen methode's en standtijden te proberen soms ook met en zonder glazen (DDJ prep polish) omdat het kan.
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
@tembaco Gefeliciteerd! Kan me voorstellen dat je dan wat minder tijd hebt;)

@Altos Hoe verwerk je die Professional Polish? Gewoon volledig dambord patroon op een machine? Er zit geen korrel die moet afbreken, dus is gewoon met een pad zoals een wax aanbrengen en uitwrijven al genoeg?
 
emoji3.png
ben vader geworden.
Gefeliciflapstaart Paps! Leuk zeg.

Meteen de slabber vervangen voor een MF-doekje, kan die kleine er vast aan wennen!



Greetz
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
[/QUOTE@Altos Hoe verwerk je die Professional Polish? Gewoon volledig dambord patroon op een machine? Er zit geen korrel die moet afbreken, dus is gewoon met een pad zoals een wax aanbrengen en uitwrijven al genoeg?[/QUOTE]
Idd, enkel dambord met machine, met de hand is het ook zeer licht te verwerken.