• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoelang doen jullie met klei?

Matthijs

Detailing addict
29 jul 2008
262
65
Hallo,

Ik zie regelmatig mensen hier die een stuk klei voor 1 auto gebruiken en daarna wegwerpen. Op DW zie ik het al helemaal vaak.
Ik kan met de helft van een Meguiar's wit kleiblokje, 25 gram dus, wel 6 auto's doen. Doe ik iets verkeerd?
De klei is toch juist ontworpen om het vuil veilig vast te houden? Anders is het bij één auto ook een risico...


groeten
 
Ik kan een klei blok ook best lang gebruiken moet ik eerlijk zeggen. Maar eens een stuk gebruikt is om een wagen te doen ,zal ik het ook niet meer gebruiken voor lakwerk. Dan wordt dat stuk gedegradeerd tot velgen en ruiten.

Zo'n blok van 120 gram kan ik makkelijk 4 wagens mee doen (4 stukken van 30 gram / wagen ).
Tenzij je natuurlijk echt geen proper stuk meer kan kneden terwijl je bezig bent ,maar dat ben ik nog niet tegen gekomen.
 
B.K. zei:
Ik kan een klei blok ook best lang gebruiken moet ik eerlijk zeggen. Maar eens een stuk gebruikt is om een wagen te doen ,zal ik het ook niet meer gebruiken voor lakwerk. Dan wordt dat stuk gedegradeerd tot velgen en ruiten.

Zo'n blok van 120 gram kan ik makkelijk 4 wagens mee doen (4 stukken van 30 gram / wagen ).
Tenzij je natuurlijk echt geen proper stuk meer kan kneden terwijl je bezig bent ,maar dat ben ik nog niet tegen gekomen.

Kijk, dat snap ik dus niet ;)
Waarom kan je hem dan niet weer gebruiken?
Uiteraard wordt de klei donkerder bij meer gebruik, hij heeft meer vuil opgenomen. Maar het vuil zit dan zo goed in de klei verspreid dat het bijna nihil is, lijkt mij. Want als je gaat kleien op een vervuild stuk, kan het zelfs zwart worden.
Dat zou betekenen dat dat zwarte dan enorm veel schade toericht, als je denkt dat een blokje dat maar een minimale tint donkerder geworden is dat al doet.
 
heb verschillende blokken hier, is eigenlijk afhankelijk van de vervuiling.

laatst had ik een auto waarna ik de blok meteen kon weggooien.
 
Ik gebruik een deel van een kleiblok meestal 2x dan gooi ik het weg. Veelal is het dan zo vervuild dat het zwart ziet of ik gebruik het om de velgen mee schoon te maken en 1 á 2x gebruik op de lak en gooi ik het daarna weg.
 
Matthijs zei:
Waarom kan je hem dan niet weer gebruiken?

Een gevoelskwestie ,kan er niet meer op plakken. Ik gebruik de klei wel nog ,gewoon niet meer op lakwerk ,voor mij is dit stuk vervuild (ook al is het dan mss niet zo).
Je gebruikt toch ook een proper washandje iedere keer je je wast.. ;)
 
Ja, maar dat komt omdat daar relatief groot vuil in zit. Plus, ik was mijn washandschoen uit. Je klei kneed je tot een schoon stuk ;)
 
Matthijs zei:
Ja, maar dat komt omdat daar relatief groot vuil in zit. Plus, ik was mijn washandschoen uit. Je klei kneed je tot een schoon stuk ;)

Nog een ander verhaal ,als je nu een hele klei blok zou gebruiken ,zou je natuurlijk veel meerdere keren een proper oppervlak kunnen kneden.
Gebruik je kleine stukken ,dan zal het aantal keren dat je proper kan kneden natuurlijk minder zijn.

Als je enkel je eigen wagen doet ,die dan meestal weinig vervuiling zal hebben ,is één klei blok per jaar toch best goedkoop ? Een blok van 200 gram ,daar kan je dan 8 stukken van 25 gram uithalen. Stel dat je al 4 keer per jaar zou kleien (wat sterk overdreven is voor een goed onderhouden lak) dan kan je 2 jaar vooruit voor 20 euro. Dat lijkt me toch niet de duurste kost te zijn..

Waarom zou je dan vuile klei (lees : vuil ,naar mijn mening) gebruiken ?

Natuurlijk ieder zijn mening :cool:
 
Lekker je stuk klei blijven gebruiken zoals je nu doet Matthijs, ik doe het zelf ook. Lekker blijven kneden en zolang je steeds weer een nieuw schoon oppervlakt ervan kunt maken is er niks aan de hand.
 
Matthijs zei:
In een jaar op je eigen auto maakt inderdaad niet uit. Maar als je elk weekend een auto moet doen? ;)

Ik begrijp je standpunt ,het is niet zo dat ik je werkwijze afkeur ,absoluut niet ! :cool:

Iedereen werkt anders ,en zolang het je niet extra problemen bezorgt (bedoel eventuele krasjes door vervuilde klei) ,waarom het dan niet zo doen.
 
Ik snap jou ook hoor ;)
En het is zo, de kans dat schone klei krassen geeft ís kleiner dan de kans dat vervuilde klei dat geeft ;) Wel minimaal denk ik, maar als je inderdaad voor het állerbeste resultaat wilt gaan zal het beter zijn :)
 
Matthijs zei:
In een jaar op je eigen auto maakt inderdaad niet uit. Maar als je elk weekend een auto moet doen? ;)


je poetst toch niet gratis ofzo?
gewoon doorberekenen die materialen en de klei.
hoe denk je dat ik dat in mijn bedrijf doe ?

met een blokje van 200 gram kun je 6 ruime plakken maken die je zeker wel voor 3-4 auto's met lichte vervuiling kunt gebruiken.
dus een blokje van 24 euro kost 1-1,5 euro per auto.
 
Ik ben 16, dus ik kan niet de volle pond voor een auto vragen.
Ik redeneer niet op de manier van 'ah het kost toch maar 2 euro per auto', als het ook voor 1 euro kan. Want als je op jaarbasis 30 auto's doet, en dit gaat net zo met 10 andere producten, scheelt dat behoorlijk...
 
De kans is inderdaad kleiner ,maar het is ook gewoon een gevoelskwestie.
Als je ieder weekend een detail hebt opstaan kan ik ook inzien dat je het niet zomaar weg gooit. Het kost ook allemaal geld ,ik heb het niet wekelijks nodig dus voor mij maakt het wat minder uit en ik begin iedere keer met eens vers stuk.:cool:
 
Dat je 16 bent heeft trouwens niks te maken met je prijsstelling. Als de resultaten goed zijn en je klanten tevreden maakt dat toch niks uit?

On-topic: Ook ik die meerdere auto's met 1 stuk B-H klei. Afhankelijk van de vervuiling wel 4-6 auto's.