• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoeveel coating heb ik nodig

Bjard

Detailing rookie
7 mrt 2012
192
0
Even een vraag,

Binnenkort wil ik voor het eerst gebruik gaan maken van een coating, Q²Mohs wel te verstaan.
De auto waar ik dit op wil gaan gebruiken is een Mercedes C-klasse Estate uit 2013.

De vraag waar ik nu dus mee zit, is hoeveel coating heb ik nodig om zo'n auto geheel te kunnen behandelen, inclusief de velgen.
Ik heb werkelijk geen idee of ik nu aan een flesje van 30ml genoeg heb of dat ik 50ml of misschien nog wel meer moet hebben.

zouden jullie een indicatie kunnen geven van de hoeveelheid coating die er doorgaans gebruikt wordt op zo'n soort auto?

alvast bedankt

P.s. ik wil de coating gaan aanbrengen als het weer wat beter is aangezien ik heb gelezen dat dat beter is voor de verwerking.
mochten er nog andere tips of trics zijn dan hoor ik graag natuurlijk.:roll
 
Afgelopen winter heb ik een Nanolex coating verwerkt op de velgen van mijn Fiesta (15") en de Ibiza (17"). Beide sets twee keer behandeld. De inhoud van het flesje van 50ml heb ik nog de helft over. Volgens Nanolex zou je een hele auto kunnen behandelen inclusief de velgen met deze hoeveelheid. Als ik jouw verhaal lees zou ik zeggen neem de Gyeon van 50ml. Voor de prijs zou ik Gyeon MOHS laten staan en kiezen voor een andere coating.
 
Duidelijk verhaal, waarschijnlijk is de 50ml dus genoeg.
ik begin toch met de auto en mocht er te weinig zijn voor de velgen dan komen die later wel, liever dat dan dat ik een deel van de auto niet gedaan heb.

waarom zou jij kiezen voor een andere coating, en welke dan. de Gyeon Q² Prime of nog een andere, wiens naam niet genoemd mag worden :p
 
Zelf heb ik geen ervaring met de Gyeon producten. Maar de keus tussen deze en andere coatings zou bij mij gebaseerd zijn op de prijs.

Gyeon MOHS 50ml €104,99 (incl. padje, masker, spraysealant)
Gyeon PRIME 50ml €72,99 (incl. padje, masker, spraysealant)
Nanolex Ultra Paint&Alloy 50ml €44,99 (excl. padje, masker, spraysealant)

De meerprijs van Gyeon vind ik onnodig voor een make-up padje en een masker. Je vrouw/vriendin heeft wellicht dergelijke make-up padjes. Ook de spraysealant vind ik persoonlijk overbodig. In beide gevallen moet je nog een ontvetter aanschaffen, dat heft elkaar dan weer op. Zoals gezegd heb ik de Nanolex coating op de velgen hier op beide auto's. Eitje te verwerken en geeft een sublieme beading en sheeting. Nanolex beloofd tot 18 maanden bescherming. Dat moet zich nog uitwijzen natuurlijk. Maar de prijs zou voor mij de doorslag geven in deze.
 
dat prijsverschil is inderdaad enorm.
zit dat werkelijk alleen maar in het feit dat er een padje, masker en spaysealant bijgeleverd worden of is het product ook beter?
 
Gyeon geeft een echt pantser terwijl Nanolex vooral presteerd met glans en waterafstotendheid.
 
Ik heb geen ervaring met nanolex maar dat gyeon een erg goed pantser heeft kan ik beamen. Ik was mijn auto ongeveer 1 maal per week en ik vind echt dat het vuil geen goede hechting krijgt met de lak. Ik vind het pantser beter dan dat andere merk. ( wat we niet noemen). Over de glans heb ik ook absoluut geen klachten. Ik denk dat zelf iets dieper is als dat andere merk. Standtijd laat nog even op zich wachten, maar mijn gevoel zegt dat dat wel goed komt.
 
Als je geen ervaring hebt met het product vind ik ook niet dat je zomaar kan vergelijken.

50ml heb je wel nodig. De lak 2 laagjes geven (2e laag na minimaal een uur). De velgen kan je dan ook zeker een maar waarschijnlijk twee keer behandelen.
 
IbizaSigno;n389146 zei:
Ook de spraysealant vind ik persoonlijk overbodig.
Gyeon Q²M Cure, heet niet voor niets 'cure' de bedoeling van Cure is om de verse coating te beschermen tegen invloeden van buitenaf tijdens de uithardingsperiode. Doe je dat niet, dan loop je het risico op watervlekken in je coating.

Dus dit product is sterk aan te raden en zeker niet overbodig.
 
Kan iemand mij het exacte verschil uitleggen tussen de Nanolex en Gyeon coating? Beide zijn toch op Si02 basis? Het gebruiken van een spraysealant is toch niet nodig als je de coating goed laat uitharden (overdekt, dus zonder vocht)?
 
IbizaSigno;n389256 zei:
Kan iemand mij het exacte verschil uitleggen tussen de Nanolex en Gyeon coating? Beide zijn toch op Si02 basis? Het gebruiken van een spraysealant is toch niet nodig als je de coating goed laat uitharden (overdekt, dus zonder vocht)?

Het verschil kan ik je niet uitleggen. Q2M Cure is op Si02 basis, maar de Q2 MOHS volgens mij niet. Er staat ook dat hij de Si02 coatings ver achter zich laat.
Het lijkt mij dan voor de hand liggend dat het wat anders is.
Q2M Cure krijg je bij de verpakking waarom zou jij het dan niet er bij willen gebruiken?
 
Waarom ik dat niet zou doen? Omdat ik ook niet een spraywax over een net aangebrachte wax laag ga zetten. Ik begrijp het concept niet zo goed. Je beschermt je auto met een coating die erg hard moet zijn met de duurzaamheid van (meestal) minstens een jaar en dan moet daar een spraysealant over? Je hebt je auto immers beschermt met de coating..
 
Dit soort coatings hebben een uithardingstijd van 2 a 3 weken. Binnen die periode is de laag vatbaar voor watervlekken. Om de coating veilig te laten uitharden (curen) is een laag Q²M Cure (vandaar de naam) noodzakelijk om de onderliggende laag te beschermen.
 
Dibbuz;389228 zei:
Als je geen ervaring hebt met het product vind ik ook niet dat je zomaar kan vergelijken. 50ml heb je wel nodig. De lak 2 laagjes geven (2e laag na minimaal een uur). De velgen kan je dan ook zeker een maar waarschijnlijk twee keer behandelen.
Als ik mag haak ik even in in dit topic over dit stukje van Dibbuz? Heb gisteren ook mijn Gyeon Q2 Mohs mogen ontvangen dankzij CC. Ik zal dus wel genoeg hebben aan 30ml voor een SLK. Maar ook eventueel voor een 2e laag? En moet ik een 2e laag aanbrengen? Of is dat gewoon beter? En kan ik het ook op de velgen aanbrengen omdat er ook een Rim Gyeon is. Of is dit gewoon marketing?
 
Zelf heb ik met 50mL 3 lagen op een Volvo V60 en 2 lagen op een Audi A3 kunnen, met 30mL moet je dus zeker 2 lagen kunnen aanbrengen. In de handleiding staat ook dat je minimaal 2 lagen moet aanbrengen. Je kan het ook op de velgen gebruiken natuurlijk, alleen is Rim daar beter voor geschikt, aangezien die betere warmte bestendigheid heeft en volgens mij nog weer meer sheeting.
 
Ok dat is duidelijk. Bedankt voor de informatie. Ik heb eerlijk gezegd de beschrijving ook nog niet gelezen. Zal ik Donderdag eens doen dan.