• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoeveel kwaad kan een huis- tuin- en keukenspons?

De Prinses

Detailing trainee
13 okt 2012
47
37
Hallo,

Geloof het of niet, maar ik was laatst in gesprek met een ex- vertegenwoordiger van het Ghanese autopoetsgilde. Hij zei tegen mij dat een gewone spons voor krassen zorgt omdat er altijd vuil in zit.
In het stappenplan van Dibbuz las ik inderdaad dat een microvezel/ schaapsvachthandschoen/ spons het beste is.

Mijn vraag is: hoeveel kwaad kan een huis- tuin- en keukenspons? (die ik gebruik). Klopt het dat er altijd vuil in blijft zitten?

Een spons heeft inderdaad een zuigende werking, maar geen vermogen om de vervuiling hoog op te sluiten in de vezels.

image004.webp

Een washmitt of microfibre spons heeft een meer open structuur waardoor vuil beter wordt opgenomen diep in het materiaal.

image007.webp

Een gewone spons duwt de vervuiling voor zich uit met alle gevolgen van dien. ...

271ia2.webp

Je mag een nagelnieuwe spons nemen , het is niet het vuil dat IN de spons zit dat voor krassen zorgt , het is het vuil dat TUSSEN je spons en de lak zit...

De speciale wassponzen of washandschoenen hebben een andere structuur (lees : plaats voor opname vuil ) en zo kan je grotendeels waskrassen voorkomen in combinatie met de 2-emmermethode ( en al dan niet vooraf foamen van je wagen)

zie net dat er al iemand met een mooi voorbeeld komt :cool

Nee hoor, er bestaand ook handfoamers.
Niet te verwarren met opschuimers, die zijn voor bij het koffiemasjien.

Een Gloria FM 10-spuit is erg in trek de laatste tijd op het forum ....misschien dat ik er me ook wel eentje aanschaf om te gebruiken in een wasbox .

(je vind deze zeker wel ergens op het forum of op...youtube :-d )

grandscenicman;304850 zei:
..het is niet het vuil dat IN de spons zit dat voor krassen zorgt , het is het vuil dat TUSSEN je spons en de lak zit...
Helemaal waar. En vuil dat op dat sponsoppervlak zit, krijg je er meestal moeilijk weer van af. Microvezel washmitts en ook microvezelsponzen
nemen veel vuil op tussen de vezels en bovendien kun je deze met uitspoelen en wassen weer goed schoon krijgen.

Foamen is wel nuttig (en leuk), maar niet strikt noodzakelijk.

+1
Zeer belangrijk is dat goede washandschoenen in de wasmachine behandeld kunnen worden, waardoor ze de volgende keer dus weer perfect schoon zullen zijn. Dat gaat je met een spons niet lukken.