• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoeveelheden en onthard water

Marcel1973

Detailing guru
Tester of Bling
9 mei 2016
3.409
193
50
Nuland
Wist niet zo goed waar deze vraag te plaatsen, maar onder “wassen” leek me logisch.

We hebben een waterontharder en daardoor permanent een hardheid van drie Duitse graden. Bij een hoop producten om te wassen en foamen staat aangegeven welke mengverhouding te gebruiken. Maar als je een waterontharder hebt moet je die verhouding dan aanpassen?

We doen bijv. de helft aan waspoeder in de vaatwasser en wasmachine en hebben minder shampoo nodig etc. Het viel me laatst bijv. al op dat met het foamen en de verhouding 1:10 vrijwel alle vuil verdwenen was. Het lijkt me daarom handig mengverhoudingen aan te passen.

Kortom, dien je mengverhoudingen aam te passen bij onthard water en zo ja, is daar een ‘richtlijn’ voor hoe aan te passen?? Hoe doen anderen dit en welke ervaring hebben zij??
 
Ben bang dat dit een gevalletje trial and error is....
Mijn ouders gebruiken ook een onthardingsysteem en is echt bizar...
Waar ik was hebben ze redelijk hard water waardoor ik meestal wat sterker moet aanhouden, jij hebt gewoonweg mazzel en geluk met zacht water ;)
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
...We doen bijv. de helft aan waspoeder in de vaatwasser en wasmachine en hebben minder shampoo nodig etc. Het viel me laatst bijv. al op dat met het foamen en de verhouding 1:10 vrijwel alle vuil verdwenen was. Het lijkt me daarom handig mengverhoudingen aan te passen.

Doseringen van wasmiddel en dergelijke zijn vaak aan de bovengrens van wat werkt, om zo de omzet van de wasmiddelfabrikanten hoog te houden. Ik schat als je met gewoon water de dosering halveert, dat je in de meeste gevallen betere resultaten haalt dan met de aanbevolen dosering! Bij zeep is het zo dat een te hoge dosering er voor zorgt dat zeep totaal niet meer werkt, dus precies andersom dan veel huismoeders denken, werkt hoge dosering vaak averechts.

Of je de dosering van shampoo, zeep en foam ook aan moet passen op zacht water, en zoja wat daar de chemische achtergrond van is kan ik niet zeggen.
 
Als je onthard water hebt, dan volstaat het vaak met 1/3 tot 1/2 van de normale dosering.

Thnx.
Net een liter BtbM en Artico binnen
Gelukkig meerdere auto’s te wassen, anders raakt het product nog over de datum

Verdunnen van apc wordt alleen wat lastiger met de maatflessen. Voortaan ook maar een rekenmachine in de tas doen
 
Maar ik neem aan dat niemand demiwater door zijn leidingen heeft stromen toch? Dus die andere mengverhoudingrn kan je wel aanhouden voor producten die je in een fles mengt, maar niet voor shampoos of foams, omdat die met leidingwater worden gemengt.
 
Als je onthard water hebt, dan volstaat het vaak met 1/3 tot 1/2 van de normale dosering.

Tim, heb je ook een linkje ofzo met de chemische verklaring? Ik neem aan dat de kalkionen normaal een deel van de zeep binden, waardoor je de dosering zou moeten verhogen?

@Jansen Je kan natuurlijk ook een filter plaatsen, waardoor je effectief veel minder kalk in je water hebt.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Maar geldt dit ook voor producten als APC en Bug&Grime of bijvoorbeeld Wetcoat Essence? Voor foam's en shampoo's kan ik het me voorstellen, maar die andere producten vraag ik het me af.
 
Voor APC geldt het zeker ook (ervaring) en voor glasreiniger en tapijtreiniger ...

De Bug versie van Poorboys laat zich moeiteloos aanlengen en doet dan prima zijn werk
Zelfs Acquafobia geeft geen krimp met een beetje zacht water erbij (had iets meer dan het restje nodig om te verdelen)

In de vaatwasser doe ik gewoon onthardingszout, duurt alleen een eeuwigheid voor het op is
Dat regelt hij kennelijk zelf en dat laat ik dus maar zo
Glansspoelmiddel staat op de een na laagste stand, meer is ook niet nodig
Wasmachine idem dito
 
@Micha D. Je kunt aannemen dat dit voor alle soorten zeep/shampoo enzovoort geldt: zo'n zeep/shampoo molecuul bestaat uit een keten met aan één zijde een actieve staart en aan de andere kant een kop die kan reageren. Bij een overdosis van 'zeep' grijpen al die actieve staarten in elkaar, en vormen op die manier een bolvormig geheel, wat vrijwel niet meer met vuil kan reageren. Dat verklaart ook waarom een schepje 'extra zeep' juist averechts werkt. Bij normaal water reageert het 'zeepmolecuul' eerst met Ca-ionen in het water, en pas als de 'kalk' in het water op is, gaat de zeep met het vuil aan de gang, vandaar het verschil in dosering.

Bug&Grime en Wetcoat essence ken ik onvoldoende om dat te beoordelen.
 
  • Leuk
Reactions: Micha D.