• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

hoeveelheid middel: 4 erwten vs volsmeren/inwrijven

MCMan

Detailing addict
9 okt 2012
60
65
Gezien het goede weer de komende dagen ga ik morgen waarschijnlijk mijn nieuwe DAP900v3 eens uitproberen...

Ben alle handleidingen nog ns aan het doornemen maar kom 2 "kampen" tegen waar het gaat om de hoeveelheid het te gebruiken product.

1) De meeste tutorials die ik lees hebben het over de reguliere 3-4 erwten

Op Youtube praat deze "guru" over het vrijwel volsmeren van de pad en daarna inwrijven en verzadigen van de pad.
(vanaf: minuut 12:10)

Iemand de 2e methode als 'ns geprobeerd? alswel de 2e tip om het aan te pakken stuk met water te "misten"wanneer je op een lage snelheid het apparaat gebruikt?
 
Ik smeer altijd de pad in met polijstmiddel. De pad spuit ik voor het insmeren in met een pufje water. Het is wel een stuk meer als 4 erwten.

Je zult het gewoon zelf eens moeten proberen.
 
Hi Timm,
Ja het smeren heb ik idd vaker gezien maar als je die video bekijkt zie je echt de hele pad vol wordt "gespoten" en daarna wordt ingesmeerd.

Weet nog niet goed welke manier ik morgen ga proberen..:D
 
Tja... Dit is een methode, maar gewoon zoals de meesten het doen (de druppels op de pad) is ook prima. In de video geeft hij aan dat het primen suoerbelangrijk is en je geen detailer mag gebruiken op de pad, maar water. Dit alles zorgt voor enorme tijdswinst en kwaliteit.

Ja, leuk. ;)

Het primen van een pad en/of een pufje water/detailer doe je in theorie om je polijstmiddel tussen je pad en lak te houden en dat het niet dieper in je pad trekt. (Waar het niets kan doen)

Als jij morgen lekker aan de gang gaat, niet moeilijk gaan denken. (Youtube, en vooral die kerel in hey filmpje, laat detailen soms op hoge wetenschap lijken). :)

1) Pad op de machine centreren.
2) 1-2 pufjes water of detailer op je pad.
3) 3-4 ewten polijstmiddel op je pad.
4) Effe over je werkvlak stempelen. (Verdelen)
5) Machine op Stand 2.
6) Het polijstmiddel egaal verdelen (+ je "primed" je pad zo ook wat)
7) Machinestand omhoog naar de passende snelheid. (Grof - 6 / Medium - 5 / Fijn - 4)
8) Dambordje maken.
9) Afnemen.
10) Paashaas.

Iedereen zal het net effe anders doen, zoals wel de pad een beetje insmeren of niet. Ook zal de snelheid waarmee een ieder beweegt verschillen. ;)
Ik beweeg vrij langzaam, denk ik. Voor het idee: Ik zet de pad op de lak en doe er dan zo'n 8-10 seconden over om de breedte van een pad af te leggen. Zo krijgt de korrel de tijd om te werken.
Na het dambord zal je zien dat je polijstmiddel transparanter word. Dit betekent dat je korrel al een stuk afgebroken is en je pasta zijn smerende werking wat is verloren.

Als afnemen moeilijk gaat, en je polijstmiddel is nog wit, dan heb je het niet ver genoeg doorgewerkt c.q. je bewoog te snel.
Afnemen gaat ook lastiger als je volgas te ver bent gegaan en de boel stroperig is geworden. :)
 
@Quantoxx: Ik denk dat het volsmeren van een pad ook belangrijker is bij een MF pad dan bij een foam pad of ben ik mis?

Bij een MF-pad is primen sowieso belangrijker, inderdaad. Daarbij het zaak dat je de vezels dekt met polijstmiddel. Bij MF-pads is de werking wat krachtiger omdat de vezels als het waren op de lak slaan / snijden en dan moeten ze wel wat polijstmiddel erbij hebben. ;)

Volsmeren van een foampad vind ik persoonlijk wat gek worden, maar ik snap de theorie wel een beetje.

Ik moet trouwens even mijzelf weer opnieuw verdiepen ik de KB-method, want ik had hier hele andere ideëen bij. :p Ik haal dingen door elkaar, geloof ik.
 
1x geprobeerd na dit filmpje gezien te hebben.
Na een halve motorkap vloog zo mn pad over straat.
Door het gewicht Vd pad trok de velcro omlaag het niet meer.
Toen had ik geen idee maar je moet ook niet voor niks je foampads vaak uitspoelen
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx en MCMan
Ik heb begrepen max 2 panelen met een pad voor je een nieuwe pakt of gaat wassen maar hangt af vd situatie (en wsnl idd alleen met de erwt methode) :)
 
Max 2 hits, niet panelen! ;)

Beter te snel reinigen, dan te laat;

Je pad raakt vol met polijstmiddel wat niets meer doet én de vervuiling die je van de lak slijpt. Hierdoor kan de pad zijn warmte niet goed kwijt, werkt een stuk minder goed én slijt als een malle. ;) Allemaal slecht dus.
 
wow! 2 hits, that's it?

Voor de goede orde: een hit is een stuk van 60x60cm? (wat je dan 2 keer mag doen voordat je van pad wisselt of gaat soppen ?)
 
Jup, zoiets raad ik je aan. Maar nog logischer; Bekijk je pad eens na 1 hit. :) Is de boel vol met pasta en vervuiling, dan al na 1 hit gaan wassen. (Gebeurt weinig, maar toch)

2 hits kan bijv. 1 deur zijn, halve of kwart motorkap, kwart dak, etc. Ligt natuurlijk aan de grootte van de auto. ;)

Daarom vind ik het fijn om van dezelfde pad meerdere 3xemolaren te hebben. Kan je effe polijsten voordat je ze allemaal moet wassen. :)
 
Hmmm... Losse DAP gekocht met losse polijstmiddelen?

Ik zie 1x Spiderpad, Scholl Paars, 2x Raffini Oranje 5,5" en een Raffini Geel 4". S3, S20 en S30.

Ik geloof dat de Scholl Paars vergelijkbaar is met Raffini Geel?
Ik denk dat je een finishing pad mist, klopt dat? (Bijv. Raffini Wit)
 
Voor finish schijn ik de oranje te kunnen gebruiken. (oranje = scholl polish pad)
De gele is wel raffini, de rest scholl
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
100% +1 voor @Quantoxx zijn eerste reactie. (Op de paashaas na dan misschien :))

Het belangrijkste is dat je de pad niet droog gebruikt. Maar 2 pufjes detailer is prima.

Ik zal mijn mening over YouTube filmpjes deze keer maar voor me houden, maar in dit geval ben ik van mening dat je pads primen op de manier zelfs nadelig werkt. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat het zonde is van je dure polijstpasta ;)
 

Vergelijkbare onderwerpen