• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

hologrammen voorkomen

IngeHeijes

Detailing rookie
1 mei 2017
12
15
25
nieuwe pekela
Hey!
Ik ben nou al een tijdje bezig met polijsten/ poetsen, maar heb bij sommige auto's hologrammen..... Nou wil ik graag weten hoe ik dat kan voorkomen.

Ik was de auto altijd als eerst.
Dan de hele auto met clay.
Daarna fast cut compount van 3m (oranje pad)
Dan fine compount van 3m ( zwarte pad)
Dan ultra fine plus compount van 3m ( met water volgens de handleiding en blauwe pad)
Als laatst cartec wax met ptfe ( witte pad)
En heb ook nog absolute wax ( harde wax maar heb die nog niet geprobeerd)
En ik werk met een excentrische machine.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Groetjes Inge
 
Allereerst welkom Inge

Heb je de hologrammen na het polijsten of pas na de wax. Het kan ook zijn dat de wax slecht uitgepoetst wordt waardoor er hologrammen ontstaan.
 
  • Leuk
Reactions: IngeHeijes
Welkom op het Forum. Misschien is het een idee om jezelf even voor te stellen in het betreffende subforum.

De genoemde producten zijn wat ik bij verschillende poetsbedrijven heb gebruikt. Niet bepaald noemenswaardig en wij ondervonden ook de nodige struggles.

Hologrammen kunnen niet ontstaan bij excentrisch polijsten. Dus, komen ze tóch tevoorschijn, dan zaten ze al in de lak of is er een product die hier voor zorgt. Bij de 3M kwam het vaak voor dat deze voor een waas zorgde en we dus moesten ontvetten. (Gebeurde veelal met de glasreiniger van Cartec, roze spul)
Hetzelfde kon ook gebeuren bij de wax. In beide gevallen nam je de boel dus af, maar eigenlijk liet bleef er een fijne waas achter en dat leek op hologrammen.

Een ontvetter zoals Gyeon - Prep of Nanolex - EX kan je hierbij helpen. Tenzij het de wax is, dan moet je nawrijven met een schone doek.


Greeeetz
 
  • Leuk
Reactions: IngeHeijes en Blade
Hologrammen worden wel eens verward met marring... dan kan komen als je de pads niet goed schoonmaakt, of verkeerde doeken gebruikt of je kan te maken hebben met een verschrikkelijke gevoelige lak.

Het is tenminste niet mogelijk om met een dual action hologrammen te veroorzaken

(Zie ik daar een fünfer op je profiel foto?)
 
  • Leuk
Reactions: IngeHeijes
Hey Inge,
Ook namens mij welkom op dit verslavende forum,
Ook ik dacht dat ik bij me laatste polijst sessie hologrammen had
Met mijn excentrische machine maar dat bleek inderdaad
Niet goed uitgepoetste wax te zijn en wat @Jansen al heeft gezegd
Dat je met een excentrische machine eigenlijk geen hologrammen kunt maken;)
Dus is het toch misschien een kwestie van beter uitpoetsen,
wat helpen kan is na het uitpoetsen even de auto na te gaan met een detailer.
Grtzzz Rémon
 
  • Leuk
Reactions: IngeHeijes
Ik poets de wax uit met micro vezel doekjes (volgens mij wel goed) en ik had die hologrammen ook bij compound van cartec dus het zou dan toch iets met de wax te maken hebben denk ik.
 
Hologrammen worden wel eens verward met marring... dan kan komen als je de pads niet goed schoonmaakt, of verkeerde doeken gebruikt of je kan te maken hebben met een verschrikkelijke gevoelige lak.

Het is tenminste niet mogelijk om met een dual action hologrammen te veroorzaken

(Zie ik daar een fünfer op je profiel foto?)

Hoe kan ik het beste de pads schoonmaken?
En ik gebruik micro vezel doekjes.

( die fünfer op mijn foto is mijn laatst gepoetste auto vond hm zo mooi. Heb zelf een golf 1 cabrio)
 
Welkom op het Forum. Misschien is het een idee om jezelf even voor te stellen in het betreffende subforum.

De genoemde producten zijn wat ik bij verschillende poetsbedrijven heb gebruikt. Niet bepaald noemenswaardig en wij ondervonden ook de nodige struggles.

Hologrammen kunnen niet ontstaan bij excentrisch polijsten. Dus, komen ze tóch tevoorschijn, dan zaten ze al in de lak of is er een product die hier voor zorgt. Bij de 3M kwam het vaak voor dat deze voor een waas zorgde en we dus moesten ontvetten. (Gebeurde veelal met de glasreiniger van Cartec, roze spul)
Hetzelfde kon ook gebeuren bij de wax. In beide gevallen nam je de boel dus af, maar eigenlijk liet bleef er een fijne waas achter en dat leek op hologrammen.

Een ontvetter zoals Gyeon - Prep of Nanolex - EX kan je hierbij helpen. Tenzij het de wax is, dan moet je nawrijven met een schone doek.


Greeeetz

Dat ontvetten, doe je dat na ieder compound? Of na alle 3 compounds ontvetten en dan wax ofzo?
 
Ik poets de wax uit met micro vezel doekjes (volgens mij wel goed) en ik had die hologrammen ook bij compound van cartec dus het zou dan toch iets met de wax te maken hebben denk ik.

Kan! Je kan bij het te dik aanbrengen of niet goed afnemen zogenaamde wax hologrammen creëren. De kans dat dit het is, is een stuk groter dan de kans dat de DA voor hologrammen gezorgd heeft. Dit kan je checken door je vinger over een hologram te vegen. Gaat het weg, of zie je precies waar je met je vinger bent geweest, is het waarschijnlijk een wax hologram.

Hoe kan ik het beste de pads schoonmaken?
En ik gebruik micro vezel doekjes.

( die fünfer op mijn foto is mijn laatst gepoetste auto vond hm zo mooi. Heb zelf een golf 1 cabrio)

Golf 1 is ook heel mooi ;)

Je kan pads onder de kraan schoonmaken. Hiervoor kan je dreft gebruiken, of speciale pas cleaners.

Ik heb zelf een zogenaamde Padwasher. Is niet goedkoop, maar zeker als je vaak polijst 1 vd beste aankopen die je kan doen.

Dat ontvetten, doe je dat na ieder compound? Of na alle 3 compounds ontvetten en dan wax ofzo?

Sowieso moet de auto ontvet worden voor dat je de wax aan brengt. Dat is belangrijk voor de hechting en bepaald de standtijd.

De meeste hier gebruiken echter ook een ontvetter (minstens) na de "zwaarste stap". Alleen bij een schone lak kan je goed vaststellen of je de gewenste resultaat behaald heb.
 
  • Leuk
Reactions: IngeHeijes
en vergeet ook niet dat de fast cut compound bijna vloeibaar schuurpapier is!
Echt een HELE grove polish is dat, als je niet goed of niet voldoende lang nabewerkt, kan het zomaar zijn dat je door de grove korrel van de FC schade achterlaat in de vorm van hologrammen.
Deze compound is eigenlijk ook niet heel geschikt voor verwerking met een D/A machine....
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
en vergeet ook niet dat de fast cut compound bijna vloeibaar schuurpapier is!
Echt een HELE grove polish is dat, als je niet goed of niet voldoende lang nabewerkt, kan het zomaar zijn dat je door de grove korrel van de FC schade achterlaat in de vorm van hologrammen.
Deze compound is eigenlijk ook niet heel geschikt voor verwerking met een D/A machine....

maar een Rotary werkt toch sneller als een DA machine?
en die fast cut heb ik ook alleen bij doffe verkleurde auto's waar het echt nodig is.
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
Rotary is voor het grovere werk goed geschikt inderdaad, vergt ook enige kennis en kunde.
De gehele 3M lijn is beter geschikt voor roterend gebruik voor zover mijn geheugen reikt...
Wil uiteraard niet zeggen dat je het niet op een D/A kunt gebruiken, maar het kán voorkomen dat een D/A dus niet optimaal werkt voor/met deze polishes....
Ook is GOED ontvetten na de finishing echt HEEL belangrijk met de 3M lijn, de finishing polishes zijn behoorlijk rijk aan oliën namelijk ;)
Nog een mogelijke reden van de hologrammen ;)
 
Rotary is voor het grovere werk goed geschikt inderdaad, vergt ook enige kennis en kunde.
De gehele 3M lijn is beter geschikt voor roterend gebruik voor zover mijn geheugen reikt...
Wil uiteraard niet zeggen dat je het niet op een D/A kunt gebruiken, maar het kán voorkomen dat een D/A dus niet optimaal werkt voor/met deze polishes....
Ook is GOED ontvetten na de finishing echt HEEL belangrijk met de 3M lijn, de finishing polishes zijn behoorlijk rijk aan oliën namelijk ;)
Nog een mogelijke reden van de hologrammen ;)

en wat zijn de beste middelen om mee te ontvetten??