• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Honda Civic

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.983
193
47
Den Haag
Afgelopen (bloedhete!) weekend stond deze Honda Civic van m'n broer op het programma voor een exterieur detail.

De auto bij aanvang:

foto 01.jpg


foto 02.jpg


Foamen, pre-wash, foamen, de-ironzer:
zoals altijd begin ik met het foamen van de auto; dit zorgt ervoor dat vastgekoekt vuil los kan weken en zo veilig kan worden afgevoerd zonder aan te raken.
- Monello foam lance
- Kentotek foam
- Waxaddict shampoo
- diverse washmitts, borstels
- Monello Non-Ferro
- Poorboy's World Spray&Rinse

foto 03.jpg


De velgen werden behandeld met een echte velgenreinger zoals Poorboy's World Spray&Rinse en daarna pas met Monello Non-Ferro.
Zoals duidelijk te zien is, is het linker voorwiel eerst gereinigd met PB Spray&Rinse en daarna pas met NF. De PB zorgt ervoor dat het meeste vuil eerst weg is. Daarna pas aan de slag met NF. Zo doe je vele malen zuiniger met de (dure) NF.
Bij het opnieuw borstelen van de NF zie je duidelijk dat het schuim paarsig blijft terwijl de rechter voorwiel bruin vies schuim laat zien, mede omdat dit wiel niet eerst gereinigd is met PB SR.
foto 04.jpg


foto 05.jpg


Nadat de auto in record tempo gedaan was ( het was om 07:30 uur al behoorlijk warm in de opkomende zon...), alles snel opgeruimd en de auto naar binnen gereden om daar verder te gaan.

Lak reiniging:
de auto werd gekleid met Dodo Juice SN klei en PB Spra&Wipe. Ondanks een grondige reiniging bij het wassen, komt er nog veel vervuiling af bij het kleien, niet gek aangezien de auto voorheen nog nooit onder handen is genomen zoals wij detailers dat doen.

foto 06.jpg


Lakdiktemeting:
geen gekke uitschieters, gewoon overal zo'n beetje dezelfde waardes gemeten.
En voor wie zich afvraagt wat die rol lood op de achterkant doet, die houd de spoiler op z'n plek die door m'n broer gemonteerd is.

foto 07.jpg


Staat van de lak:
tjsa... wat verwacht je van een auto die nog nooit fatsoenlijk is behandeld en soms een wasstraat heeft gezien...overal dik onder de swirls, dikke ingebeten vogelflatsen, krassen, slecht bijgewerkte lakdefecten...

foto 08.jpg


Polijsten:
over het algemeen is een Jappen lak niet heel erg hard, dat gold ook voor deze Honda lak.
Helaas deed de Rupes Bigfoot het wéér niet en moest dus noodgedwongen aan de DAP en de rotary. Ik hoor jullie al denken: "huh, aan de rotary?" Ja dus, ik hou er van om flinke stappen te zetten en daarom dus de keuze voor de rotary.
Het is een afweging die je moet maken: ga je 3 uur staat k*tten met een DAP en ga je een uurtje staan rammen met de rotary en een uurtje afwerken met de DAP... nou, ik weet het wel ;)
Overigens was het een drama met deze warmte, het polijstmiddel gumde ter plekke, lastig af te nemen, stofte als een malle :tired_face:

- Festool rotary
- DAP900
- Rupes Biggoot Mini
- diverse Scholl Concepts pasta's
- diverse Rupes pasta's
- diverse pads.

Voor en na foto's.
foto 010.jpg


Op het dak een flink ingebeten vogelflats. Ondanks 4 stappen machinaal schuren 1000, 1500, 2000 en 3000 en naderhand polijsten kreeg ik ´em er niet uit :sweat:

foto 09.jpg


Voor, roterend en afgewerkt met de DAP
foto 012.jpg


Glans en reflectie zegt helemaal niets over de staat van de lak. Zet er maar eens een lichtbron op... o_O

foto 013.jpg


Achterlichten en koplampen ook meegepolijst. M´n broer had al een poging ondernomen om de koplampen op te frissen met een setje Turtle Wax headlight restorer, maar dat liep op niets uit. Gelukkig zijn ze nu een stuk strakker.

foto 011.jpg


De glans en reflectie zit er weer goed in

foto 014.jpg


Ook onder de motorkap kon het een en ander wel een opfrisbeurt gebruiken.
- PB APC
- diverse kwasten en doeken
- Gyeon Preserve

foto 015.jpg


Als bescherming de Ultimate Waxeramic wax aangebracht. Ook een pain in the ass qua verwerking met hoge temperaturen. Zweette erg na.

foto 017.jpg


Daarna nog wat puntjes op de i gezet:
- trims behandeld met Mothers CMX
- koplampen beschermd met Gyeon Trim
- banden behandeld met Waxaddict Slick Tyre dressing


En toen kon de auto naar buiten.
 
Laatst bewerkt:
Pfffff drie kilo lichter na die klus? Ik zag je drinken op de foto's, maar dat zal niet bij één flesje gebleven zijn.

Je broer heeft weer een strakke basis gekregen. Nu zo houden, of over een jaartje weer terug :D Wederom puik werk en een toffe write up.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Ik zag je drinken op de foto's, maar dat zal niet bij één flesje gebleven zijn.
Er zijn aardig wat liters water doorheen gegaan ja. Enne, op de foto, dat is m'n broer ;)

Heel veel zweet en tranen met dit weer denk ik
Het was goed afzien, maar gewoon verstand op nul en gaan met die banaan.

Pas aangeschaft door je broer?
Klopt, een maand of 3 geleden. Z'n vorige auto werd door een achterligger een stukje korter gemaakt...
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Mooi gedaan!
lastige wax met hoge temperaturen idd maar wel echt een topper als ie eenmaal opzit.

leuke auto’s die civic‘s vind ik
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Gaaf! Mooi resultaat, zeker als je de omstandigheden in ogenschouw neemt.

Onlangs ook een FK1 gekocht voor de zoon van mijn vriendin. Deze was zowaar goed gepoetst afgeleverd door de garagist, dus voorlopig geen omkijken naar. Fijne auto!
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Mooi resultaat weer! En grappig om te zien: glans en reflectie zegt inderdaad niks over de staat van de lak totdat je er een lichtbron opzet, leuke 50/50! :D Iets om te onthouden voor de autopoetsers :p
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Mooie detail waar een hoop zweet in is gaan zitten.
Als bescherming de Ultimate Waxeramic wax aangebracht. Ook een pain in the ass qua verwerking met hoge temperaturen. Zweette erg na.

Het is mij opgevallen dat de moderne waxen daar allemaal veel meer last van hebben dan de ouderwetse carnauba waxen. Die droogden op en dan moest je hem uitpoetsen en nazweten deden ze niet/nauwelijks.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Mooi resultaat en helemaal in dit weer geen pretje. Jammer van de vogelshit.
Alleen waarom word er een stukje tape geplakt bij het laten zien van de details???
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Je kan zeggen wat je wilt, maar zo glimmend is een auto nog nooit weggetakeld :joy:

20200813_115512.jpg


Zondag was de sleepdienst al langs geweest en die vermoedde dat het de brandstofpomp zou kunnen zijn. M'n broer heeft deze vervangen echter zonder resultaat.
Andere anwb meneer geweest en die vermoed de EGR klep. Nu gaat 'ie maar de garage toe.