• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hotwax wasbox

llDannyll

Detailing chief
15 dec 2021
168
95
Odijk
Goedenavond medepoetsers.

Even een gekke vraag misschien..

Nou heb ik vorige week met een lekkere dag de Mercedes E300 van mijn zwager een goede poetsbeurt gegeven. Deze is netjes gefoamd, gewassen, rondje non ferro, afgespoeld, rondje kleien en daarna nog een keer gewassen, rondje White diamond en vervolgens met 24 uur ertussen 2x in de collinite 845 gegaan.. het gaat om een zilvergrijze kleur. Nu wilt hij hem verder zelf goed bijhouden en zijn de basis materialen aangekocht.. btbm shampoo, 2x emmer, 2x washmitt en droogdoek. Nu is dit voor hem prima te doen.. boosterrondes bij mij zo nu en dan met bathe+ foamen zijn ook geen probleem En wanneer het zover is help ik hem wel weer met een laagje (of 2) waren.. Nu kwam hij vandaag met de vraag: Ik heb op mijn werk de beschikking over een wasbox, ik maak geen gebruik van de wasmiddelen daar (want heb hem uitgelegd dat deze de wax strippen) maar spoel hem hier af en was hem met btbm en eigen mitt. So far so goed.. maar toen de hamvraag.. hij heeft daar beschikking over de "hotwax" functie.. nu heb ik hier zelf absoluut geen hoge pet van op en verwacht ik hier niet veel van.. echter, toen dacht ik bij mijzelf, kan het kwaad?.. al heeft het spul een standtijd van een week. Als hij wekelijks of 1x in de 2/3 weken daar wast afhankelijk van vervuiling.. zou het dan niet de lsp boosten? Al is het maar een minimale laag.. Of zou dit meer kwaad doen dan goed? Ik bedoel de rommel geeft in ieder geval tijdelijk een soort van beading toch? Of denken jullie hier iets anders over?

Nogmaals.. ik verwacht er vrij weinig van, maar aangezien hij hier voor niets gebruik van kan maken zou het allicht een kleine boost kunnen geven? Of doet het meer kwaad dan goed?

Alvast bedankt voor jullie feedback:rolleyes:
 
@dennisdennis-12, dit was absoluut ook mijn eerste reactie en gevoel. Maar toen werd mij gevraagd dit te onderbouwen en dit kon ik niet. Mijn advies is en was ook bij twijfel niet doen. Helemaal gezien een flesje wetcoat best lang meegaat. Maar dacht misschien weet iemand hier op het forum er iets meer over, vandaar mijn vraag. Hij kan er namelijk voor niks gebruik van maken. In ieder geval bedankt voor je feedback!
 
Trouwens, ik was hier dusdanig vaak mijn eigen auto (om de week) dat als die hier in het weekend eens in de 4/6 weken langskomt voor een wasbeurtje en bathe+ foamen (met tussendoor afspuiten en evt wassen met btbm op werk ) dat het ook geregeld is. Ik denk namelijk dat met een laagje (of 2) collinite 845 eronder en elke 4/6 weken bathe+ foamen je best 5/6 maanden standtijd moet kunnen halen met een normaal aantal km's per week..
 
Als de hotwax echt 'hot' is, zal dit ook de 845 extra zacht maken (het is niet voor niets een vloeibare wax), en dus grote kans dat er behoorlijk wat 845 verdwijnt met een hot wax behandeling.
 
  • Leuk
Reactions: llDannyll
@Cordoba, ik noem het even hotwax.. maar bedoel hiermee die spuitwax uit een wasbox. Volgens mij (dit is een gok) is dat niet echt warm. Ik dacht altijd dat dit meer een soort van drooghulp was wat maar even werkt (correct me in i'm wrong
 
@Cordoba, dit zou heel goed kunnen hoor. Nou moet ik zeggen dat helemaal in deze tijd ik mijn sopje met btbm met lekker warm water maak :innocent: maar 40 graden zou toch niet zo moeten schaden? Of moet ik de temperatuur wat terugschroeven voor de veiligheid? Alhoewel, tegen de tijd dat dit op de lak komt koelt het wel snel weer af denk ik. Wat is eigenlijk een veilige temperatuur voor bijv. Een collinite 845? In de zomer moet die zwarte lak van mij behoorlijk heet worden ben ik bang?
 
Laat ik voorop stellen dat ik het scheikundig niet kan onderbouwen, maar warm waswater (doorgaans onder de 60 graden) mag de wax toch niet teveel aantasten? De wax is immers gehecht, de oplosmiddelen verdampt en die krijg je nooit meer terug in originele staat. Zoals bij eiwitten lijkt mij dat een onomkeerbaar proces. Aan de andere kant lijken temperaturen mij wel van invloed op de standtijd van de wax. Heeft een zwarte auto in de zomer een kortere standtijd dan andere kleuren? Ik weet het niet, maar het klinkt logisch.

Qua 'hot wax' lijkt het mij geen probleem, al weet je natuurlijk niet of de producten verenigbaar zijn; van proberen kun je leren. Van bathe+/wetcoat weet je dat wel.

Een wasstraat of wasbox werkt met een hele lage concentratie aan drooghulp/spraywax/polymeercoating. Ik las bij dergelijke middelen een concentratie van 0,07% tot 0,15%. Bathe+ werkt op een concentratie van om en nabij 1% en van Wetcoat weet ik het niet.

Bathe+ haalt een maand op zichzelf, wetcoat ruimschoots een maand en een wasboxmiddel net aan een week. Met dat in het achterhoofd denk ik dat je de wax beter ontlast met Bathe+/Wetcoat dan met een 'hot wax' en zodoende blijf je langer genieten van je werk. Dat zou dus mijn argumentatie zijn.

Al moet je de beoogde 5-6 maanden met 845 een beetje gaan temperen bij een buitenslaper/'daily driver' :)
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en llDannyll
Je kan het hem natuurlijk laten proberen, de auto is toch niet gepolijst.
Als het dan erg tegenvalt geef je hem in het voorjaar een polijstbeurtje en start je opnieuw

Zelf zou ik kiezen voor daar alleen schoon afspoelen
En dan thuis of bij jou een bescherming erop die lekker werkt
Bathe+ of DoDo Juice Future Armour
 
  • Leuk
Reactions: llDannyll
@RoCo, dankjewel voor je duidelijke bericht. We gaan het gewoon is proberen of het wat doet en anders niet gebruiken!

Qua standtijd maakt het voor mij niet zoveel uit. Meestal smeer ik een verse laag meer uit hobby dan noodzaak. Moet misschien de 5/6 maanden wat duidelijker uitleggen, staat er nu inderdaad niet helemaal juist)
Zwager is niet zo van het poetsen als ik, wil eigenlijk 2x misschien 3x per jaar een rondje wax doen. Regelmatig wassen en maandelijkse boosterronddes zijn prima (als het maar bij mij gebeurd dan en dan helpt die wel) dan is die lekker snel klaar. Ik snap dat na zo'n 3, max 4 maanden het wel klaar is met de Collinite zelfs als die geboorte wordt, echter omdat die toch maandelijks geboost wordt rijd de auto niet compleet onbeschermd rond Dat was meer mijn gedachte Daar kwam de 5/6 maanden vandaan.
Heb hem ook voorgesteld te kijken naar een goede coating, maar dat werd allemaal te ingewikkeld/moeilijk en was niet nodig:joy:

Kortom, gaan het gewoon is proberen, maar ik verwacht er niet teveel van
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Je kan het hem natuurlijk laten proberen, de auto is toch niet gepolijst.
Als het dan erg tegenvalt geef je hem in het voorjaar een polijstbeurtje en start je opnieuw

Zelf zou ik kiezen voor daar alleen schoon afspoelen
En dan thuis of bij jou een bescherming erop die lekker werkt
Bathe+ of DoDo Juice Future Armour

Uit nieuwsgierigheid gewoon tussendoor is proberen denk ik. Auto is op dit moment ook niet gepolijst, dit moet dus toch nog een keer gebeuren dus dan durf ik het risico wel te nemen als hij het liever daar doet. Zal het is met hem overleggen en anders komt die hier maar langs!

1e x polijsten staat voor het voorjaar in de planning hier, dat poets "virus" zet aardig door. Zal het eerst is op mijn eigen auto's uitproberen voor ik andermans auto's ga doen.:joy:
 
maar warm waswater (doorgaans onder de 60 graden) mag de wax toch niet teveel aantasten?
Waxen doe ik al jaren niet meer echt, maar in mijn ervaring kan heet water echt wel je wax om zeep help. Misschien dat het dan toch weer zacht wordt en dat je de wax er met je mitt en doeken 'afveegt'?
 
  • Leuk
Reactions: llDannyll en RoCo
Een andere oplossing i.p.v. de hotwax zou ook nog kunnen zijn om de wax te boosten met sonax bsd, tijdens het drogen. Dan kost het bijna geen extra tijd, maar krijg je wel wat extra bescherming (en zeer goede beading).
 
  • Leuk
Reactions: llDannyll
Bij mijn inziens is een hotwax gewoon wax dat toegevoegd wordt aan een koude toevoer.
In al de DHZ boxen die we tot nu toe geplaatst en onderhouden hebben ben ik er nog geen 1 tegengekomen met warm water. Meestal hangt er een gasboiler of elektrische boiler voor de tapkraan warmwater buiten en that's it.
 
  • Leuk
Reactions: llDannyll
Waxen doe ik al jaren niet meer echt, maar in mijn ervaring kan heet water echt wel je wax om zeep help. Misschien dat het dan toch weer zacht wordt en dat je de wax er met je mitt en doeken 'afveegt'?
Volledig overgegaan op coatings dan? Ben net nieuw in het poets wereldje. Vind het op dit moment wel een soort van therapie moment om even lekker een waxje te smeren. Maar zit met een schuin ook wel te kijken naar mooie coatings. Toch ook wel makkelijk en dan De gewonnen tijd te steken in een hogere frequentie wassen..

Groeten!
 
Een andere oplossing i.p.v. de hotwax zou ook nog kunnen zijn om de wax te boosten met sonax bsd, tijdens het drogen. Dan kost het bijna geen extra tijd, maar krijg je wel wat extra bescherming (en zeer goede beading).
Ja, boosten is opzich geen probleem daar ik zelf om de week was / boost met bathe+ of evt qd+ van poorboys wanneer geen foamer beschikbaar. Daar kan hij ook gebruik van maken. Nu las ik veel positieve verhalen over de bsd. Dit verwerkt ongeveer hetzelfde als de qd+ van poorboys toch? (Opspuiten en evt verspreiden met mf applicator en vervolgens afnemen met mf doek?) Alleen effect en standtijd zou dan beter moeten zijn als ik het goed gelezen heb? En tijdens het drogen zeg je? Gebruik je het dan als drooghulp of wat? Zat zelf als vervanging van de qd+ aan red mist te denken ofzo maar hoe meer ik lees hoe meer de bsd ook een optie wordt. Standtijd schijnt ook wel aardig te zijn. Heb je hier een indicatie van?

Fijne avond en groeten!
 
Volledig overgegaan op coatings dan?
Ja, alleen als het niet anders kan of niet uitkomt. Ben niet zo van het waxen aan het eind van een lange detail, wetende dat ik over 4 maanden weer aan de bak mag. Plus de bescherming van een coating is gewoon vele malen beter en daarnaast vind ik het ook fijner om aan te brengen.
 
  • Leuk
Reactions: llDannyll