Enkele van jullie hebben het ook al meegemaakt: je auto wordt bekrast door een of andere @!&($##! vandaal door er met een sleutel langs te lopen en zo diepe krassen in je lak te trekken.
Ongelooflijk zonde en totaal nutteloos, maar wat nu?
In de meeste gevallen is de schade aanzienlijk, en kan zorgen voor bedragen die boven de 1000 euro lopen!
Aangezien de dader meestal niet te achterhalen is, moet je zelf voor de schade opdraaien en wordt het verzekeringwerk.
In onderstaand geval zou claimen bij de verzekering een aanzienlijke terugval in no-claim veroorzaken (meerdere schades in korte tijd gehad), en is besloten deze schade door mij te laten verzorgen.
Doel is het voor 75% MINDER ZICHTBAAR maken van de kras, want geheel wegwerken is geen optie.
Een optische verbetering is altijd meer dan er niets aan doen
Ok, hier gaan we:
1: Schade opnemen
Ik heb een rode lijn ca. 5 cm BOVEN de kras getekend in PAINT om een indicatie te geven waar de kras loopt. Van voor tot achter, varierend van diep (nageldiep) tot op de grondlak... Hier is iemand met een sleutel langsgelopen...
2: Eerst de kras reinigen door te kleien en goed schoon te maken met alcohol
3: Vervolgens de kras opvullen met lak in de juiste kleur (zwart, origineel)
Op bovenstaande foto kan je goed zien dat de kras in een laag nog lang niet is opgevuld (zie rode pijl+circel).
In de weken (!) daarna is om de 3 dagen een extra (dun) laagje voorzichtig in de kras aangebracht op dit op te vullen. Schoonmaken, voorzichtig en heel precies alleen in de kras opvullen, en weer laten drogen. Laagje voor laagje werd de kras zoveel mogelijk opgevuld. Het is heel belangrijk om niet teveel te kliederen of in te dikke lagen te willen aanbrengen; dat moet je later allemaal weer wegslijpen door te wetsanden! Heel veel dunne laagjes, en heel veel geduld.
Aangezien het een verticaal oppervlak is, kan je maar heel weinig verf per keer opbrengen anders krijg je druipers/uitloop. Op b.v. een motorkap kan dit dikker en sneller.
Na enkele weken (!) het volgende resultaat ( de eigenaar heeft in de weken na de 1e laag de rest aangebracht):
4: wetsanden
Hiervoor heb ik Meguiars wetsandpaper 1500 in combinatie met de Meguairs sandingblock gebruikt. Als 'glijmiddel' een combinatie van water met quickdetailer 1:1 (kan ook met niet schuimende shampoo overigens of alleen water). Eerst met de hand wetsanden, en vervolgens met de rotary met een abralon wetsandschuurschijf in 2000 nabewerkt tot een oppervlak zonder voelbare krassen.
(er rustig bij zitten; een tijdrovend en vermoeiend klusje...)
Hier zie je goed het verschil wat is weggehaald (oppervlak is nog nat overigens). Rechts is al met de hand gedaan, links nog niet. De diepe kras blijft te zien, maar is echt een stuk minder al.
Vervolgens met de rotary met wetsandschijf op 2000 grid nabewerkt qua wetsandig.
Alweer een stuk minder zichtbaar de kras...
5: polijsten
De wetsandingmarks moeten natuurlijk wel weer worden weggewerkt. Tijd voor een testspot met een 50/50 effect. Hiervoor probeer ik eerst een niet al te zware compound (Menzerna Intensive Polish - PO85RD 3.02 - Cut 3.5 - Gloss 3) op een witte polishingpad van LK (Kompressor) op de rotary.
Voor navegen met MF-doek en Meguairs Finalinspection (M34).
Na navegen met MF-doek en Meguairs Finalinspection (M34). De kras is met de Brinkman nog wel te zien, en bedenk je dat deze kras echt heel diep was...
Wat finished dat Menzerna toch al mooi af voor een compound! Uiteraard nog nabewerken met Menzerna Super Finish (Nano) - PO106FA - Cut 2.5 - Gloss 5, maar dat komt later.
De rest van de kras naar voren verder op bovenstaande manier; de voorkant van de auto had een minder diepe kras gelukkig.
6: afwerken
De auto vervolgens een exterieurdetail gegeven, maar dat laat ik zien in een ander topic.
In het kort: wassen/kleien/menzerna PO85RD 3.02 en PO106FA/kras een extra laagje Poorboys Blackhole/Collinite 845 in 2 lagen.
De eigenaar een frisse wagen voor de deur
Ongelooflijk zonde en totaal nutteloos, maar wat nu?
In de meeste gevallen is de schade aanzienlijk, en kan zorgen voor bedragen die boven de 1000 euro lopen!
Aangezien de dader meestal niet te achterhalen is, moet je zelf voor de schade opdraaien en wordt het verzekeringwerk.
In onderstaand geval zou claimen bij de verzekering een aanzienlijke terugval in no-claim veroorzaken (meerdere schades in korte tijd gehad), en is besloten deze schade door mij te laten verzorgen.
Doel is het voor 75% MINDER ZICHTBAAR maken van de kras, want geheel wegwerken is geen optie.
Een optische verbetering is altijd meer dan er niets aan doen
Ok, hier gaan we:
1: Schade opnemen
Ik heb een rode lijn ca. 5 cm BOVEN de kras getekend in PAINT om een indicatie te geven waar de kras loopt. Van voor tot achter, varierend van diep (nageldiep) tot op de grondlak... Hier is iemand met een sleutel langsgelopen...
2: Eerst de kras reinigen door te kleien en goed schoon te maken met alcohol
3: Vervolgens de kras opvullen met lak in de juiste kleur (zwart, origineel)
Op bovenstaande foto kan je goed zien dat de kras in een laag nog lang niet is opgevuld (zie rode pijl+circel).
In de weken (!) daarna is om de 3 dagen een extra (dun) laagje voorzichtig in de kras aangebracht op dit op te vullen. Schoonmaken, voorzichtig en heel precies alleen in de kras opvullen, en weer laten drogen. Laagje voor laagje werd de kras zoveel mogelijk opgevuld. Het is heel belangrijk om niet teveel te kliederen of in te dikke lagen te willen aanbrengen; dat moet je later allemaal weer wegslijpen door te wetsanden! Heel veel dunne laagjes, en heel veel geduld.
Aangezien het een verticaal oppervlak is, kan je maar heel weinig verf per keer opbrengen anders krijg je druipers/uitloop. Op b.v. een motorkap kan dit dikker en sneller.
Na enkele weken (!) het volgende resultaat ( de eigenaar heeft in de weken na de 1e laag de rest aangebracht):
4: wetsanden
Hiervoor heb ik Meguiars wetsandpaper 1500 in combinatie met de Meguairs sandingblock gebruikt. Als 'glijmiddel' een combinatie van water met quickdetailer 1:1 (kan ook met niet schuimende shampoo overigens of alleen water). Eerst met de hand wetsanden, en vervolgens met de rotary met een abralon wetsandschuurschijf in 2000 nabewerkt tot een oppervlak zonder voelbare krassen.
(er rustig bij zitten; een tijdrovend en vermoeiend klusje...)
Hier zie je goed het verschil wat is weggehaald (oppervlak is nog nat overigens). Rechts is al met de hand gedaan, links nog niet. De diepe kras blijft te zien, maar is echt een stuk minder al.
Vervolgens met de rotary met wetsandschijf op 2000 grid nabewerkt qua wetsandig.
Alweer een stuk minder zichtbaar de kras...
5: polijsten
De wetsandingmarks moeten natuurlijk wel weer worden weggewerkt. Tijd voor een testspot met een 50/50 effect. Hiervoor probeer ik eerst een niet al te zware compound (Menzerna Intensive Polish - PO85RD 3.02 - Cut 3.5 - Gloss 3) op een witte polishingpad van LK (Kompressor) op de rotary.
Voor navegen met MF-doek en Meguairs Finalinspection (M34).
Na navegen met MF-doek en Meguairs Finalinspection (M34). De kras is met de Brinkman nog wel te zien, en bedenk je dat deze kras echt heel diep was...
Wat finished dat Menzerna toch al mooi af voor een compound! Uiteraard nog nabewerken met Menzerna Super Finish (Nano) - PO106FA - Cut 2.5 - Gloss 5, maar dat komt later.
De rest van de kras naar voren verder op bovenstaande manier; de voorkant van de auto had een minder diepe kras gelukkig.
6: afwerken
De auto vervolgens een exterieurdetail gegeven, maar dat laat ik zien in een ander topic.
In het kort: wassen/kleien/menzerna PO85RD 3.02 en PO106FA/kras een extra laagje Poorboys Blackhole/Collinite 845 in 2 lagen.
De eigenaar een frisse wagen voor de deur