• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

How To: diepe en lange kras wegwerken (auto gekey-ed)

Teun

Detailing guru
18 jul 2008
2.050
190
Enkele van jullie hebben het ook al meegemaakt: je auto wordt bekrast door een of andere @!&($##! vandaal door er met een sleutel langs te lopen en zo diepe krassen in je lak te trekken.
Ongelooflijk zonde en totaal nutteloos, maar wat nu?

In de meeste gevallen is de schade aanzienlijk, en kan zorgen voor bedragen die boven de 1000 euro lopen!
Aangezien de dader meestal niet te achterhalen is, moet je zelf voor de schade opdraaien en wordt het verzekeringwerk.
In onderstaand geval zou claimen bij de verzekering een aanzienlijke terugval in no-claim veroorzaken (meerdere schades in korte tijd gehad), en is besloten deze schade door mij te laten verzorgen.
Doel is het voor 75% MINDER ZICHTBAAR maken van de kras, want geheel wegwerken is geen optie.
Een optische verbetering is altijd meer dan er niets aan doen ;)

Ok, hier gaan we:
1: Schade opnemen
Ik heb een rode lijn ca. 5 cm BOVEN de kras getekend in PAINT om een indicatie te geven waar de kras loopt. Van voor tot achter, varierend van diep (nageldiep) tot op de grondlak... Hier is iemand met een sleutel langsgelopen...
kras1.jpg

kras2.jpg

kras3.jpg

kras4.jpg

kras5.jpg


2: Eerst de kras reinigen door te kleien en goed schoon te maken met alcohol
kras6.jpg

kras7.jpg


3: Vervolgens de kras opvullen met lak in de juiste kleur (zwart, origineel)
kras8.jpg

kras9.jpg

Op bovenstaande foto kan je goed zien dat de kras in een laag nog lang niet is opgevuld (zie rode pijl+circel).

In de weken (!) daarna is om de 3 dagen een extra (dun) laagje voorzichtig in de kras aangebracht op dit op te vullen. Schoonmaken, voorzichtig en heel precies alleen in de kras opvullen, en weer laten drogen. Laagje voor laagje werd de kras zoveel mogelijk opgevuld. Het is heel belangrijk om niet teveel te kliederen of in te dikke lagen te willen aanbrengen; dat moet je later allemaal weer wegslijpen door te wetsanden! Heel veel dunne laagjes, en heel veel geduld.

Aangezien het een verticaal oppervlak is, kan je maar heel weinig verf per keer opbrengen anders krijg je druipers/uitloop. Op b.v. een motorkap kan dit dikker en sneller.

Na enkele weken (!) het volgende resultaat ( de eigenaar heeft in de weken na de 1e laag de rest aangebracht):
kras10.jpg

kras11.jpg


4: wetsanden
Hiervoor heb ik Meguiars wetsandpaper 1500 in combinatie met de Meguairs sandingblock gebruikt. Als 'glijmiddel' een combinatie van water met quickdetailer 1:1 (kan ook met niet schuimende shampoo overigens of alleen water). Eerst met de hand wetsanden, en vervolgens met de rotary met een abralon wetsandschuurschijf in 2000 nabewerkt tot een oppervlak zonder voelbare krassen.
kras12.jpg

kras13.jpg

(er rustig bij zitten; een tijdrovend en vermoeiend klusje...)
kras14.jpg

Hier zie je goed het verschil wat is weggehaald (oppervlak is nog nat overigens). Rechts is al met de hand gedaan, links nog niet. De diepe kras blijft te zien, maar is echt een stuk minder al.
kras15.jpg

kras16.jpg

Vervolgens met de rotary met wetsandschijf op 2000 grid nabewerkt qua wetsandig.
Alweer een stuk minder zichtbaar de kras...

5: polijsten
De wetsandingmarks moeten natuurlijk wel weer worden weggewerkt. Tijd voor een testspot met een 50/50 effect. Hiervoor probeer ik eerst een niet al te zware compound (Menzerna Intensive Polish - PO85RD 3.02 - Cut 3.5 - Gloss 3) op een witte polishingpad van LK (Kompressor) op de rotary.
kras17.jpg

kras18.jpg

Voor navegen met MF-doek en Meguairs Finalinspection (M34).
kras19.jpg

Na navegen met MF-doek en Meguairs Finalinspection (M34). De kras is met de Brinkman nog wel te zien, en bedenk je dat deze kras echt heel diep was...

Wat finished dat Menzerna toch al mooi af voor een compound! Uiteraard nog nabewerken met Menzerna Super Finish (Nano) - PO106FA - Cut 2.5 - Gloss 5, maar dat komt later.
De rest van de kras naar voren verder op bovenstaande manier; de voorkant van de auto had een minder diepe kras gelukkig.
kras20.jpg

kras21.jpg


6: afwerken
De auto vervolgens een exterieurdetail gegeven, maar dat laat ik zien in een ander topic.
In het kort: wassen/kleien/menzerna PO85RD 3.02 en PO106FA/kras een extra laagje Poorboys Blackhole/Collinite 845 in 2 lagen.
De eigenaar een frisse wagen voor de deur :)

kras22.jpg

kras23.jpg

kras24.jpg
 
8-()) dat zie je niet meer neem ik aan op een afstandje? dus alleen nog zicht baar als je er echt recht voor staat toch?

Mooi werk hoor.:ja

Vraagje, waarom nog met de rotery 2000 grit? kan dit niet met de hand?
 
8-()) Echt een geweldig resultaat behaald hij ziet er weer super uit
en je kan op deze manier veel geld in je zakken houden;)

toppie en bedankt:)^ :)^


Gr.dennis
 
Inderdaad een goed resultaat. Helaas voor de eigenaar dat het wel altijd een doorn in het oog blijft omdat hij weet waar de kras heeft gezeten

Ik heb daarnaast nog een ander probleem. Zowel mijn dealer (Alfa Sam van Lingen) als de hoofdvestiging èn een schadeherstelbedrijf hebben mij verzekerd dat er geen lakstiften in water gedragen lakken meer bestaan. Ik heb dus voor mijn steenslag plekjes nog nergens een lakstift in de juist kleur kunnen bemachtigen.

Hoe zou ik hiermee om kunnen gaan?
 
Geeft Tinus nog maar een extra medaille, want dat heeft hij wel verdiend ! :D

Mooie, duidelijke review (al hoop ik dit nooit in praktijk te hoeven brengen) en de eigenaar zal ongetwijfeld dolgelukkig zijn geweest.
 
ThaBird zei:
8-()) dat zie je niet meer neem ik aan op een afstandje? dus alleen nog zicht baar als je er echt recht voor staat toch?

Mooi werk hoor.:ja

Vraagje, waarom nog met de rotery 2000 grit? kan dit niet met de hand?

Je ziet de kras alleen nog als je er recht boven staat, of met je neus er vlakbij bent en exact weet waar de kras zich bevind.
De eigenaar moest in eerste instantie zoeken toen ik de auto kwam brengen, en ging aan de andere kant (!) kijken...

Met de rotary op grid 2000 krijg je een veel gelijker slijppatroon dan met de hand, en dat is dan weer makkelijker nabewerken door te polijsten.
 
Centoquarantasette zei:
Inderdaad een goed resultaat. Helaas voor de eigenaar dat het wel altijd een doorn in het oog blijft omdat hij weet waar de kras heeft gezeten

Ik heb daarnaast nog een ander probleem. Zowel mijn dealer (Alfa Sam van Lingen) als de hoofdvestiging èn een schadeherstelbedrijf hebben mij verzekerd dat er geen lakstiften in water gedragen lakken meer bestaan. Ik heb dus voor mijn steenslag plekjes nog nergens een lakstift in de juist kleur kunnen bemachtigen.

Hoe zou ik hiermee om kunnen gaan?

De eigenaar is dit geen doorn in het oog; hij en zij wist niet eens meer waar de kras zat en moest heel goed zoeken... :D

In hoeverre verschilt VW dan van Alfa wat betreft lak?
Niets/nada/noppes dus ga naar een lakhandel en bestel een gelijke kleur lakstift en ga aan de gang.
Alsof Alfa geen lakstiftjes heeft, kan me er niets bij voorstellen.
 
Tinus, allereerst de complimenten voor het resultaat van deze klus! :)^
Met de Langka set had je ook ver kunnen komen. In ieder geval had de lak van de lakstift er veel minder dik op gezeten en was mogelijk een lichtere nabewerking mogelijk geweest. Al blijft het met de Langka set ook een stevige klus.

@Cento, ik kan me niet voorstellen dat een Alfa dealer geen lakstiften in de juiste kleur heeft, te meer omdat jouw auto ook nog niet zo oud is. Is er niet iets met een schadehersteller te regelen? Tenslotte moet er ook wel eens een Alfa (gedeeltelijk) gespoten worden. :)
 
Centoquarantasette zei:
Inderdaad een goed resultaat. Helaas voor de eigenaar dat het wel altijd een doorn in het oog blijft omdat hij weet waar de kras heeft gezeten

Ik heb daarnaast nog een ander probleem. Zowel mijn dealer (Alfa Sam van Lingen) als de hoofdvestiging èn een schadeherstelbedrijf hebben mij verzekerd dat er geen lakstiften in water gedragen lakken meer bestaan. Ik heb dus voor mijn steenslag plekjes nog nergens een lakstift in de juist kleur kunnen bemachtigen.

Hoe zou ik hiermee om kunnen gaan?

Is mij gewoon wel gelukt aantal jaren terug met me uhm 146. Kreeg gewoon een lakstiftje (met zo'n klein kwastje er aan) in de Code: Nero 601 :grinning:
 
tinus zei:
In hoeverre verschilt VW dan van Alfa wat betreft lak?
Niets/nada/noppes dus ga naar een lakhandel en bestel een gelijke kleur lakstift en ga aan de gang.
Alsof Alfa geen lakstiftjes heeft, kan me er niets bij voorstellen.

Of Alfa wel of geen lakstiftjes heeft, meerdere mensen bij de dealer (verschillende vestigingen) hebben dit precies om dezelfde reden gezegd en afgelopen donderdag herhaalde de schadehersteller van Sam van Lingen het ook nog eens (ik was daar voor een geforceerd slot overigens en niet voor de lak)

dus in hoeverre Alfa van VW verschilt weet ik niet dit was wat ik te horen kreeg. vind het zelf lullig genoeg '

Ken jij een goede lakhandel in de regio? Ik zit in Mijdrecht en jij in Hilversum een 30tal kilimeters is geen bezwaar
 
Dit ziet er super uit !

Mooi om te zien dat er dus ook nog andere opties op het compleet overspuiten na zijn.
Even voor mijn beeldvorming : hoeveel uur werk zit hier nu in ?

Door dit soort dingen te kunnen onderscheiden de echte detailers zich wel van de huis, tuin en keukendetailers zoals mij :roll

@ Centoquarantasette : GM gebruikt sinds '99 ook watergedragen lak (]-0 ).
Onze stiften zijn ook gewoon bij de dealer verkrijgbaar. Ben je al eens naar een automaterialen zaak geweest om daar een in het Motip boek te kijken of daar je kleurcode instaat ?

Gr. Arjan
 
Hey Arjan, Ik weet het. Milieu en arbo voorschriften.

Wat GM betreft ik weet het. Heb zelf 4 Opels gehad met watergedragen la. Ik herhaal hier alleen maar wat verschillende ("specialisten") mensen tegen mij hebben geantwoord.

Motip had ik al in het oog gekregen alleen online vond ik niet de gegevens die ik nodig had. Halfords heeft ook Motip Colour up stiften Helaas ligt in veel filialen een boek dat net veel verder gaat dan 1988.

Ben niet zo een fan van Halfords ook maar ga binnenkort eens wat zaken af. Heb je nog een advies m.b.t. een goede autmaterialen zaak? Ik heb hier Brezan en een aantal kleinere zelfstandige zaken in de buurt zitten.
 
Wat een mooi resultaat Tinus 8-()) :)^ . Echt super! Mag ik vragen hoeveel uur werk hier totaal inzit?

Die lui vragen er toch gewoon om, om ze de handjes af te hakken en ze elk dopje van je 'reparatiematerialen' met hun reet eraf te draaien :|~* No brainers dat zijn het!
 
per laag ca. 30 minuten werk; ca. 6 lagen = 3 uur opvullen v.d kras
wetsanden+polijsten van dat deel: 3 uur

in totaal ca. 6 uur verdeeld over een aantal dagen euh.. weken :grinning:
 
Tjemig de pemig, wat een verschil ,^^
Ongelooflijk goed gedaan zeg:)^

Denk dat er een aardige lichtpunt gecreëerd is voor diegene die ook zo'n diepe haal in zijn / haar auto heeft.
Dit geeft goede moed!!

Klein vraagje: de alcohol gebruikt om?