• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

How-To: Je brommer wassen en poetsen!

Matthijs

Detailing rookie
29 jul 2008
263
0
Hallo iedereen,

Ik heb deze How-to geschreven omdat ik het idee heb dat er erg veel onduidelijkheid is op het gebied van poetsen. Want hoe was je bijvoorbeeld je brommer? Kan je wel een hogedrukspuit gebruiken?
Hoe maak je je banden weer mooi zwart? En kan je ook wat aan die doffe cylinder doen?

Ik heb een uitgebreide handleiding gemaakt zodat jij je brommer weer mooi kunt oppoetsen.
Ik heb de volgende hoofdstukken:

- Wassen
- Poetsen van de gelakte onderdelen
- Poetsen van het chroom, aluminium en andere metalen
- Het schoonmaken en onderhouden van je buddyseat
- Het schoonmaken en onderhouden van je banden
- Je cylinder optisch restaureren.

Ik heb veel ervaring op het gebied van poetsen en het leek mij leuk om jullie te laten zien hoe ik mijn brommer optisch onderhoud!
Ik wil hierbij zeggen dat het mijn manier is om hem te poetsen. Er zijn genoeg andere technieken, maar deze werken in mijn ogen het snelst en het best.

Ik gebruik veel middelen die jullie waarschijnlijk niet in huis hebben. Deze kan je bijvoorbeeld op internet bestellen. Ik werk niet voor de bedrijven van de producten die ik promoot, ik ben door veel proberen er achter gekomen dat deze middelen goed en snel werken.

Veel lees en poets plezier!

Je brommer wassen
Je brommer wassen is de belangrijkste stap. Met het wassen haal je de meeste vervuiling weg.
Voor het wassen heb je een aantal dingen nodig:
- Shampoo
- Water
- Emmer
- Diverse kwasten
- Een washandschoen
- Een droogdoek

Dit zijn de borstels die ik heb:
IMG_4811.jpg


Mijn emmer:
IMG_4814.jpg


Dit is de washandschoen. Hij is gemaakt van schaapswol, dit is heel veilig voor je lak. Het krast niet en neemt vuil goed op. Een spons is not done. Het vuil blijft namelijk op de oppervlakte van je spons liggen, en vervolgens kras je dit over het gehele oppervlakte heen. Dit veroorzaakt uiteraard hele (fijne) krasjes.
Als je zo'n washandschoen niet hebt, kan je ook een microvezel doek gebruiken. Dit werkt wat minder handig, maar is nog 10 keer beter dan een spons.
IMG_4815.jpg


Een goede shampoo is ook belangrijk.
De shampoo die ik gebruik werkt goed om veel vuil weg te krijgen, maar als je brommer eenmaal gepoetst is, is hij ook mild tegen de beschermende lagen die je hebt aangebracht. Shampoos van bijvoorbeeld Valma zijn alleen maar ontvettend en verwijderen deze lagen dus weer.
Ik gebruik de Autoglym Bodywork Shampoo Conditioner:
IMG_4816.jpg


Hiervan gooi ik 3 dopjes in de emmer:
IMG_4817.jpg


Tijd om de brommer te bekijken:
IMG_4818.jpg


IMG_4819.jpg


IMG_4821.jpg


IMG_4822.jpg


IMG_4823.jpg


IMG_4824.jpg


IMG_4825.jpg


IMG_4826.jpg


IMG_4827.jpg


IMG_4828.jpg



De brommer is erg vuil, vooral in kleine hoekjes waar het vuil zich makkelijker opstapelt. Het is tijd om de brommer nat te spuiten. Het ergste vuil spuit je er van af, en een natte ondergrond is belangrijk tijdens het wassen. Gebruik een gewone tuinslang met spuit. Geen hogedrukspuit. Het water komt hier met veel te veel kracht uit, en bovendien is het slecht voor onderdelen als lagers.
IMG_4829.jpg


IMG_4830.jpg


IMG_4832.jpg



Tijd om te beginnen met wassen! Het is belangrijk om systematisch te werken. Ik begin bijvoorbeeld met het lakwerk:
IMG_4833.jpg


IMG_4835.jpg


IMG_4836.jpg


IMG_4837.jpg



Daarna doe ik het metaal:
IMG_4839.jpg


IMG_4847.jpg



En dan de kleine kiertjes en hoekjes:
IMG_4843.jpg


IMG_4844.jpg


IMG_4845.jpg


IMG_4846.jpg


IMG_4852.jpg


IMG_4853.jpg



De brommer is nu gewassen:
IMG_4854.jpg


Tijd om hem af te spuiten:
IMG_4855.jpg


IMG_4856.jpg


De brommer is nu nat, maar wel schoon:
IMG_4857.jpg



Natuurlijk moet hij gedroogd worden. Dit kan je het best doen met een microvezel doek. De doek die ik gebruik is extra groot en is er zacht. Zo voorkom je krasjes.
IMG_4858.jpg


IMG_4859.jpg


IMG_4860.jpg


IMG_4861.jpg


IMG_4862.jpg


IMG_4863.jpg


IMG_4864.jpg


En voilá, je brommer is gewassen!
IMG_4865.jpg





Het poetsen van de gelakte onderdelen
Nu je brommer is gewassen, kun je hem poetsen. Poetsen is belangrijk om je lak te onderhouden. Van een goed poetsmiddel wordt je lak weer glad en waterafstotend. Tevens moeten krasjes worden verwijderd zodat je lak weer glimt als in de fabriek.

Ik gebruik Autoglym Super Resin Polish. Dit is een AIO-product.
Dit staat voor All-in-one. Dit houdt in dat het polijst en beschermt in een stap. Er zit dus een polijstend middel in wat krasjes verwijderd, en een wax. Deze wax beschermt de lak tegen weersinvloeden zoals regen en zoute lucht.

Autoglym Super Resin Polish is in mijn ogen het beste poetsmiddel ter wereld. Ik heb met wel 25 middelen gewerkt, maar dit product springt er echt ver bovenuit door zijn gebruiksgemak en resultaten.

Ik breng de poets aan met een schuimpad. Deze is van Autoglym, en blijft makkelijk aan je hand zitten. Dit schuimt werkt het best op poets aan te brengen. Je kunt ook met een oud t-shirt poetsen, maar zorg er dan voor dat deze écht schoon is!

IMG_4900.jpg


De 'pad' blijft goed aan je hand zitten:
IMG_4901.jpg


Dit is genoeg om je hele tank mee te doen:
IMG_4902.jpg


Goed inpoetsen in cirkelvormige en rechte bewegingen (afwisselend), zorg dat je alles goed inpoetst.
IMG_4903.jpg


IMG_4905.jpg


Er verschijnt een lichte waas op de lak. Tijd om het uit te poetsen! Ik doe dit met een microvezel doek, omdat dit zacht is voor de lak en zo beperk je de kans op krasjes.
IMG_4908.jpg


De Super Resin Polish laat een geweldige glans achter:
IMG_4910.jpg


IMG_4913.jpg



Je kunt je lakwerk het best elke maand even poetsen. Dit is zo gebeurd. Ik kan het lakwerk in 10 minuten poetsen. Tevens blijf je de lak zo goed beschermen!





Het poetsen van het chroom, aluminium en andere metalen
Vooral op oude brommers zit veel glimmend metaal. Dit kan dof worden en dat is zonde. Je kunt het vaak nog makkelijk oppoetsen met een goede metaalpoets!

Ik gebruik Meguiar's NXT All Metal Polysh. De naam zegt het al, een poetsmiddel voor alle metalen. Je kunt dit op chroom, aluminium, nikkel, en ga zo maar door gebruiken. Het werkt echt geweldig.

Dit middel laat ook een beschermende laag achter, om roestvorming en oxidatie weer tegen te gaan!

Ik breng het aan met een microvezeldoek die ik om mijn vingers wikkel.
IMG_4871.jpg


IMG_4872.jpg



Dan goed inpoetsen:
IMG_4873.jpg


IMG_4875.jpg


IMG_4876.jpg


IMG_4877.jpg


IMG_4879.jpg


IMG_4881.jpg


Je ziet dat de doek zwart wordt. Dit is metaalresidu, en soms vuil. Schrik hier niet van. Als dit niet gebeurt, dan onmiddelijk stoppen met poetsen! Dan is het metaal gelakt en de metaalpoets is veel te grof voor lak.
IMG_4874.jpg


Je kunt het ook op het glas van je spiegels gebruiken:
IMG_4878.jpg



Nu moet je het even laten drogen, ongeveer 10 minuten. Nu kan je het uitpoetsen met het liefst een microvezeldoek:
IMG_4883.jpg


Resultaat:
IMG_4884.jpg


IMG_4886.jpg


IMG_4887.jpg


En het glas is streeploos schoon:
IMG_4885.jpg



Je chroom is nu weer prachtig mooi, en bescherm tegen water en bijvoorbeeld pekel! Herhaal deze stap regelmatig om het resultaat te behouden.





Het schoonmaken en onderhouden van je buddyseat
Je zult merken dat je buddyseat wat grijzig wordt na verloop van tijd. Ook kan het water door laten waardoor het sponzig wordt.
Omdat je vaak op je buddyseat zit, zit hier ook erg veel vuil op. Ook de buddyseat is belangrijk om te onderhouden!

Je moet beginnen met het schoonmaken van het vinyl (of leer). Dit doe ik met een allesreiniger speciaal voor de autoschoonmaak industrie ontwikkeld. Heb je dit niet in huis, dan kan je wat allesreiniger van je moeder lenen (zoals Ajax). Ik kan niet garanderen of dit werkt!
IMG_4888.jpg



Ik spuit wat van de allesreiniger op de buddy:
IMG_4889.jpg


Met een nagelborsteltje met zachte haren borstel ik HEEL voorzichtig het vinyl schoon, in ronddraaiende bewegingen:
IMG_4890.jpg


IMG_4891.jpg


IMG_4892.jpg


Daarna wrijf je het droog met een doek.
Nu is het tijd om het vinyl of leer te voeden met een speciaal product. Ik gebruik Meguiar's Motorcycle Leather Cleaner & Conditioner.
Dit product is speciaal ontwikkeld voor zowel leren als vinylen buddyseats. Het beschermt het weer en brengt de originele kleur terug.
Misschien valt het je op dat het ook cleaner heet. Deze cleaner is echter mild en als je buddy dus nog nooit echt schoongemaakt is kan je het beter eerst met allesreiniger schoonmaken.
IMG_4893.jpg


Dit is genoeg om je hele buddyseat mee te doen:
IMG_4894.jpg


Goed aanbrengen over de gehele buddyseat:
IMG_4895.jpg


Ik heb een helft afgeplakt om goed te zien wat het doet. Rechts is behandeld, links niet:
IMG_4899.jpg


Je moet dit middel een kwartiertje laten intrekken, en dan wrijf je het schoon met een oude doek. De eerste dag is je buddyseat wat glad, maar dit zal snel minder worden!





Het schoonmaken en onderhouden van je banden
Diepzwarte banden staan naar mijn inzien mooi en trekken ook de aandacht. Door dit detail zal je brommer enorm opknappen.
LET OP: Ik heb het hier alleen over de wanden van de band! DUS NIET OVER HET LOOPVLAK.

Als eerst moet je de banden goed schoonmaken. De bandenzwart hecht beter op schone banden. Ik maak de banden altijd schoon met Dasty, een huis tuin en keuken ontvetter wat je bij de Wibra kunt kopen. Ik spuit een beetje op de microvezeldoek en wrijf het over de band heen.
LET OP: ALLEEN OVER DE WANDEN. NIET OVER HET LOOPVLAK.
IMG_4915.jpg


IMG_4917.jpg


Er komt erg veel vuil van de banden:
IMG_4918.jpg


Een schoon resultaat:
IMG_4919.jpg


Nu is het tijd voor de bandenzwart. Breng dit alleen aan op de wanden! Dit spul is vettig en je kunt dus al raden dat dit niet goed werkt op het loopvlak van de banden! WEES DUS ZEER VOORZICHTIG met het aanbrengen van de bandenzwart.

Ik gebruik Meguiar's Endurance Tyre Gel:
IMG_4920.jpg


Deze bandenzwart blijft lang zitten en geeft een mooi resultaat. Een beetje op de doek en zeer voorzichtig aanbrengen!
IMG_4921.jpg


IMG_4922.jpg


Resultaat:
IMG_4923.jpg


IMG_4925.jpg


Wil je een wat mattere afwerking, dan moet je na een half uurtje de banden nog even nawrijven.





Je cylinder optisch restaureren
Je cylinder is van kaal metaal. Dit heeft de neiging om te oxideren. Hierdoor wordt de cylinder mat, wat vaak niet mooi is. Veel denken dat stralen dan ook de enige optie is om de cylinder weer mooi te krijgen.

Dit is niet waar! Er is een middel op de markt wat dit geweldig kan opknappen. In mijn geval is de cylinder 75% opgeknapt!
Voor:
IMG_3283.jpg


IMG_3284.jpg


IMG_3285.jpg


IMG_3286.jpg


IMG_3287.jpg


Met Race Glaze Alubright Deoxidiser heb ik de oxidatie op het metaal verwijderd. Ik heb het ingewerkt met diverse borstels:
IMG_3288.jpg


IMG_3290.jpg


IMG_3291.jpg


IMG_3292.jpg


Na de Alubright:
IMG_3297.jpg


IMG_3298.jpg


IMG_3300.jpg


Daarna in de Race Glaze Jet Lag Non Paint Laquer gezet om het kale metaal te beschermen tegen invloeden van buitenaf!
IMG_3302.jpg


Met als eindresultaat:
IMG_3303.jpg


IMG_3304.jpg






Het eindresultaat!
Al het harde werk wordt beloond door een mooi resultaat. Een brommer die eruit springt, een brommer die glimt in de zon en bovendien brengt een schone brommer meer op!
IMG_4926.jpg


IMG_4927.jpg


IMG_4928.jpg


IMG_4930.jpg


IMG_4931.jpg


IMG_4932.jpg


IMG_4933.jpg


IMG_4934.jpg


IMG_4935.jpg


IMG_4936.jpg


IMG_4937.jpg


IMG_4938.jpg


IMG_4940.jpg


IMG_4943.jpg


IMG_4944.jpg


IMG_4945.jpg





Veel van de bovenstaande artikelen zijn te verkrijgen op
www.Carclean.com of www.lekocar.nl


Ik wens jullie veel poetsplezier, en mochten er vragen zijn dan hoor ik het graag!




groeten,

Matthijs
 
Zo matthijs,

Je hebt er prachtige How-to van gemaakt echt geweldig, en veel tijd aan besteed:)^ :)^ :)^
Het resultaat mag er wezen we hebben zelf thuis ook een oldtimer brommer De honda Novio PF50 misschien ken je hem wel.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

idd ook het zelfde probleem met het moterblok en ik wist eigenlijk nooit goed hoe ik dit geoxideerde metaal weer mooi blinkend moest krijgen echt een hele goede tip:party: :idee

Bedankt voor de prachtige omschrijving:) :)^

gr.dennis
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie How To!

Alleen is het mss geen beter idee als je i.p.v. overal een MF doek voor gebruikt, je een aantal Pads neemt?

Dan zal het resultaat alelen maar beter van worden! en de MF doeken zijn je ook dankbaar!
 
Hoezo?
Op de tank en buddy gebruik ik een pad.
Op de banden, en het chroom werkt een doek gewoon makkelijker. Maakt niks uit qua resultaat hoor! ;)
 
Tim heeft ook iets moois in de shop voor de doek om je vingers wikkelen met bijv metaal polish KLIK
 
Mooie write up en een blinkend resultaat Matthijs.

Tyre gel op je brommer banden, zou je dat nou wel doen?? Ik moet er niet aan denken als er in rechtachtig weer een beetje olie achtige substantie op het loopvlak van je band terecht komt.
 
Goed gedaan joh :cool:

Buut'n brommers kiek'n :grinning:

Voor de niet-boeren hier: een achterhoeks gezegde :-"
Om meisjes mee naar buiten te lokken, en te versieren :heart_eyes:
 
Mooi eindresultaat en zeer uitgebreide how-to! :)^

Alleen deze zin snap ik niet (ook niet na 4x lezen....) :p
Dit schuimt werkt het best op poets aan te brengen.
Staat als laatste alinea onder het kopje "Het poetsen van de gelakte onderdelen".
 
Dat ziet er netjes uit zeg! er is geen plekje wat bijna niet schoon is :p


Mijn scooter krijgt ook een redelijk uitgebrijde behandeling.

Kwas hem op de goede manier, Wash Mitt, en Nxt Shampoo 2-emmer systeem
-Maguairs Paint cleaner
-Maguairs Polish (Bij Swirls, krassen: UC, gevogld door Swirlx)
-Natty's paste wax Blue

Tip: Scooter, Brommer lakken zijn te dun voor het echte polijstwerk.
 
Soepergrover zei:
Leuk hoor.

Het verbaast me trouwens wel dat nog niemand gestruikeld is op het volgende stukje:
]d~^

Daar gaat niemand dood aan hoor :p
Ik zou het zelf nooit doen, maar voor leken op dit gebied? Die gaan niet zomaar voor €50 aan spullen kopen. Dus dan nog liever met een t-shirt dan helemaal niet poetsen ;)
 
Mooie how-to! :)^

Ik moet binnenkort ook nog een keer mijn 'brommer' wassen en poetsen, dus het komt wel van pas!
En een beetje tyregel op de wangen van je banden kan volgens mij erg weinig kwaad.
 
Dus al ik het goed begrijp.
Hoef ik het metal dexidiser + Jet lag 200 niet te verdunnen.
Kan ik dus er zo op spuiten!?

Hoe lang moet je dit er in laten trekken?
 
Jeffrey,

De Race Glaze Alubright Deoxidiser is RTU (= ready to use). Gewoon opsprayen, even laten inwerken, desnoods inborstelen met een kwast.
Let op met wondjes aan je handen, dit spul bijt als een gek 8o

Ik weet dat op kaal aluminium (zoals de cilinderkop) dat het spul begint te schuimen, het doet dus z'n werk.

Daarna een kwestie van afspoelen met water. Daarna de Race Glaze Jet Lag Non Paint Laquer (of een ander daarvoor geschikt produkt) aanbrengen.
Overigens is de Race Glaze Jet Lag Non Paint Laquer ookk RTU. ;)

Niet te dik aanbrengen, kwestie van de swipetest indien mogelijk op metaal.

Ik gebruik de Collinite #845 om de velgen (blank aluminium met gepolijste rand) te beschermen.

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
klinkt toch wel heel interessant die deoxidiser, vooral omdat ik heel veel kaal en zichtbaar aluminium onder de motorkap heb. Jammer dat het niet bij cc verkrijgbaar is maar toch even kijken of ik het ergens anders kan vinden.