• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

How to: Ruiten polijsten

Joost

Detailing addict
14 mei 2008
380
62
Ruiten polijsten

Iedereen kent het! Je auto staat er strak bij, maar de krassen op je ruiten zijn een doorn in het oog.
Het is niet alleen lelijk, maar ook nog eens onveilig. Je zicht wordt belemmerd en vooral bij laagstaande zon zijn krassen goed waar te nemen.


Machine of handwerk?

Beide methoden kan je toepassen op je ruiten. Aangezien glas erg hard is is het aan te raden om het machinaal te doen.
Het geeft meer effect en het kost je minder kracht.
Het polijsten van het glas zal watervlekken, krassen en putjes in het glas minder zichtbaar maken.
Tevens krijgen de ruitenwissers nooit het gehele oppervlak van de ruiten schoon.
Deze plekken hebben het altijd zwaarder te verduren en zoals op bovenstaande foto te zien is, is dat erg lelijk.

Welke ruiten kan je polijsten?

De voorruit heeft het altijd zwaarder te verduren dan de overige ruiten.
De overige ruiten kan je uiteraard ook behandelen maar zoals je zelf zult zien zijn deze minder voorzien van krassen.
Ze worden over het algemeen niet blootgesteld aan dezelfde vervuilingen als de voorruit. Te denken aan steenslag, teerspetters en boomsappen. Uiteraard is de voorruit over het algemeen de meest vlakliggende ruit.

Hoe vaak moet je het doen?

Het is over het algemeen niet vaker nodig dan 1x per jaar om je ruiten in topconditie te houden.
Het is wel aan te raden om na elke wasbeurt je ruiten te reinigen met een goede ruitenreiniger, bijvoorbeeld de Mother's wax Glass Cleaner. Deze ruitenreiniger kan je tevens gebruiken op getinte ruiten aangezien ze ammoniavrij is.
Ook is deze toepasbaar op alle chromendelen op je auto voor een vlekvrij resultaat.

Gebruik de Meguiar's Terry Towel om je ruiten na te wrijven voor een streeploos resultaat.



Tip: Haal de ruitenwissers van de ruit af zodat je overal makkelijk bij kan.

Let op: Maak nooit de motorkap open op het moment dat je ruitenwissers omhoog staan.


Wat heb je nodig?

Microfiberdoeken

Een grote doek of schoon laken om je cabriodak af te dekken.

Poetsmachine

5 of 6 inch backingplate

6,5 inch cuttingpad

Glas polish

- Autoglym Glass Polish of Detailer’s Pride High Performance Glass Restorer werkt het beste
- Poorboy’s SSR2.5 kan ook voor het glas gebruikt worden


Glasreiniger zoals de Mother's wax Glass Cleaner

Terry Towel van Meguiar's voor een streeploos resultaat. Gebruik geen papier.

Rain-X

- Dit wordt in feite gebruikt als sealant. Het regenwater zal van je ruiten afvliegen!
Gebruik geen wax aangezien deze niet transparant is.


Gedestilleerd water

- Gedestilleerd water verschilt ten opzichte van water uit de kraan en flesjes drinkwater.
Het bevat geen vitamine, mineralen of andere toevoegingen en is verkrijgbaar in de supermarkt.



Hoe ga je te werk?

1 Wees er zeker van dat je glas niet door de zon opgewarmd is. Het glas moet koel aanvoelen.

2 Zet je ruitenwissers omhoog zodat je overal goed bij kan.

3 Was de ruiten met een autoshampoo.

4 Klei de ruiten met een agressieve klei en Last touch.

5 Neem het residu af met een microfiber doek.

6 Maak je ruiten nogmaals schoon maar dan met de glasscleaner van Mother's.

7 Neem het residu af met een Terry Towel.

8 Neem een druppel polish op je pad ter grootte van een muntstuk van 20 eurocent. Plaats dit aan de rand van je pad

9 Spreid het product op je ruit met de machine uit.
 
Heb je het zelf al geprobeerd? Ik heb mijn ruiten eens geprobeerd maar dat hielp echt totaal niet
 
De stap 2 van Meguiar's (polish), zal niet werken... dit is een polish, een voedend product voor lakken, en heeft geen enkel schurend bestanddeel, het zal niets doen voor je ruiten. Just my 2 cents ;)
Heb je deze review uit ervaring geschreven of overgenomen van een ander forum?
 
Ik heb het zelf nog niet gedaan.
Ben van plan om er van het weekend mee aan de slag te gaan.

En inderdaad zal een voedendbestanddeel niet werken.
Ik pas dat even aan! Thanks.

Joost
 
Handig om weten dat SSR2.5 ook op ruiten gebruikt kan worden. Maar als iets krassen uit glas kan wegpolijsten, is het dan niet wat hard voor de lak?
 
De cuttingfactor van het product zegt natuurlijk niet altijd wat.
Het ligt er ook wel aan met welke combinatie je dit gebruikt.

Een cuttingpad met SSR2.5 zal altijd agressiever zijn dan een polishingpad met SSR2.5

En daarbij komt dat de ene lak zachter is dan de andere.

Wie vult me aan?

Joost
 
Dibbuz zei:
Heb je het zelf al geprobeerd? Ik heb mijn ruiten eens geprobeerd maar dat hielp echt totaal niet

Heb wel met succes de kalkafzetting en aanslag van zure regen weggekregen met de excenter en Clearvue Glasspolish. Was even werk, maar het resultaat mag er zijn.

Voor krasjes etc. wil ik de Diamondite gaan proberen zodra ik de rotary heb. Dat lukt m.i. niet met een excenter...