• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

how-to zelf stoeprandschade opknappen

jan-eric

Detailing trainee
15 mrt 2016
47
43
42
alblasserdam, Zuid-Holland
nadat ik 2e hands velgen had gekocht heb ik besloten eerst zelf eens aan de slag te gaan
met het opknappen van de velgen. wegbrengen kan immers altijd nog. dat zou 100 euro per velg gaan kosten.dat is voor de+montage band, afdraaien van schade en evt. spuiten van de rand. dat keer 2 leek me een goede reden om het zelf te gaan proberen. heb alleen een polijstsetje gekocht voor de dremel (15 euro) de rest had ik in huis

hieronder de stappen die ik doorlopen heb

1 speelkaarten tussen de band en velg steken
2 schuren met dremel 60 grit
3 schuren met dremel 120 grit
4 nat schuren met schuurblokje 400 grit (bouwmarkt)
5 nat schuren met schuurblokje 1500 grit
6 nat schuren met schuurblokje 2000 grit
7 nat schuren met schuurblokje 2500 grit
8 polijsten met dremel
(2 velgen duurde ongeveer 4 uur)



hierna ben ik ze gaan schoonmaken en beschermen

9 wassen met dodo juice born to be mild extra sterke dosis
10 kleien met dodo juice clay lube en dodu juice klei
11 iron-x
12 tar-x
13 wassen met dodo juice born to be mild
14 drogen met waffle doek
15 voorkant polijsten met dap-900 +monello wolletje en veloce
16 voorkant polijsten met dap-900 + monello witte pad en finale
17 even schoonmaken met Gyon-prep
18 glaze aanbrengen op voorkant van mothers wax california
19 wax aanbrengen. 2 lagen collinite 845 op de gehele velg
(4 velgen duurde ongeveer 6 uur)



hier nog wat foto's van vooraf

IMG_3233.JPG
IMG_3234.JPG
de schade is ongeveer 60% van de velgrand



nu nog wat foto's bij de stappen


stap 2 & 3. schuren met dremel

IMG_3236.JPG

het is haast niet mogelijk om met de dremel een glad resultaat te krijgen. daarom ben ik daarna nat gaan schuren met een blokje en schuurpapier. en bij de dremel is grit 120 ook het fijnste wat ik kon vinden. na deze stap heb ik de kaarten weg gedaan om met men schuurblokje plat te kunnen werken.


na stap 4,5,6 en 7. nat schuren met schuurpapier en schuurblokje
IMG_3239.JPG



stap 9 met dremel polijsten

IMG_3243.JPG

de pasta die bij het setje van dremel zit liet een mooi glad resultaat achter. heb wel meerdere hulpstukken nodig gehad om het weer schoon te krijgen. de pasta kleeft enorm.

IMG_3241.JPG


de velgen voor het wassen

IMG_3276.JPG


na stap 9. wassen
IMG_3277.JPG
IMG_3278.JPG




stap 11. iron-x in werking

IMG_3280.JPG


met tar-x had ik bijna geen resultaat en heb daar dus geen foto van gemaakt

Nu nog wat foto's van het eindresultaat

IMG_3283.JPG


IMG_3284.JPG
IMG_3285.JPG


het eindresultaat was zo goed dat ik maar heb besloten het hierbij te laten. er zitten nog wat kleine krasjes zoals je ziet op de laatste foto. dit zie je bijna niet als je voor de wielen staat. moet zelfs goed kijken waar de herstelde stoeprandschade heeft gezeten. een plekje kreeg ik iets minder mooi hersteld want die was wat dieper. de randen zijn volledig weggeschuurt en tot hoogglans gepoetst en daardoor bijna niet meer zichtbaar

iedereen bedankt voor het meelezen.
hoop dat het duidelijk is voor iedereen en evt. tips voor verbetering zijn uiteraard welkom
 
Zo hé, dat heb je netjes gedaan!! Ze zien er weer als nieuw uit!
Toch een vraagje. Ik dacht dat velgen altijd gelakt zijn, dat heb je er nu toch afgeschuurd? Is opnieuw lak aanbrengen op het geschuurde niet nodig?
 
  • Leuk
Reactions: jan-eric
dank je. het klopt dat het gespoten er nu af is. had ergens gelezen dat er niet zomaar blanke lak op een alluminium velg gedaan kan worden. dit hecht namelijk niet. nu het toch op de rand zit zie je niet eens dat het weg is. zou dit midden op
je velg zitten is dit een ander verhaal. nu zag ik tydens het schuren en polijsten het oppervlakte zo glad/dicht worden dat ik niet bang ben voor weersinvloeden. buiten dat zijn het ook mijn zomervelgen en staan ze goed in de wax. nu maar afwachten of dat het zo mooi blijft. misschien heeft iemand anders de gouden tip:innocent:
 
  • Leuk
Reactions: jazzway
Aha, op die fiets. Weer wat geleerd. Inderdaad, aan de randen zie je het niet en als detailer hou je je velgen gewoon altijd goed beschermd. Lijkt me dan dat het weer er geen vat op krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Complimenten voor de bewerking en afwerking. Dat ziet er zonder meer fraai uit! Jammere is alleen dat ze niet mooi zullen blijven. Onbehandeld alu gaat oxideren en als je pech hebt kruipt dat ook onder je laklaag. Ik heb dit op ongeveer dezelfde manier ooit op de wielen van mijn Lexus geprobeerd. Die zijn af fabriek deels gelakt en deels "diamond cut" zoals de voorkant van de spaken op dit setje ook is. Na een half jaar begon de lak overal te bobbelen aan de overgang tussen de lak en de delen die ik gepolijst had. Ik heb ze uiteindelijk maar helemaal opgeschuurd en gespoten. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik ze als wintersetje gebruikte en een waxlaagje houdt de invloed van zout natuurlijk niet echt tegen. Spuiten op onbehandeld alu is inderdaad lastig, daarom worden velgen gepoedercoat. Dan hecht de lak elektrostatisch en wordt dan gebakken. Als je ze alleen in de zomer gebruikt zal het wellicht wat langer goed gaan, maar ik ben bang dat je op termijn toch zult moeten coaten als je ze netjes wilt houden.
 
  • Leuk
Reactions: jan-eric
bedankt voor de uitgebreide reactie. ben benieuwd hoe lang het goed gaat dan. dus echt belangrijk dat ik ze schoon houd en goed in de wax zet. wel iets om over na te denken om ze te laten poedercoaten. dan is wel de diamond cut van de voorkant verdwenen denk ik. of nog zo' n setje op de kop tikken :cool: als er 2 goede bij zitten dan he ;). en hopen dat ikzelf de stoep niet raak tot ik bredere en hogere banden heb (weet dat dit invloed heeft op mijn snelheidsmeter e.d.). zoals je kan zien is de velg iets breder als de band. dit past niet bij mijn soort auto vind ik dan. ik rijd een jeep compass. nogmaals bedankt voor de info
 
Diamond cut kan een goede velgen reparateur gewoon opnieuw doen hoor. Is alleen iets meer werk (dat deel moet afgeplakt om de rest van de velg van een kleurlak te voorzien). Voordeel is wel dat ze daarna de gehele velg in de blanke lak zetten dus dan is je hele velg beschermd. Als je 2 velgen met beschadiging hebt zou je kunnen overwegen om alleen die 2 te laten opknappen als je kosten wilt besparen. Dan moeten die wel aan 1 kant van de auto te monteren zijn ivm. eventueel licht kleurverschil. Als je een breedset hebt (voor en achter verschillende breedte/ET) en je hebt 2 beschadigde voorvelgen dan is dit uiteraard niet mogelijk. Een goede reparateur kan de velgen waarschijnlijk vrijwel gelijk afwerken aan de huidige velgen. Als de 2 originele dan links en de gerepareerde rechts zitten zal het niemand opvallen/storen.
 
  • Leuk
Reactions: jan-eric
bedankt voor de reactie. mijn velgen zijn voor en achter hetzelfde dus wat je aangeeft is zeker een optie. zal even informeren wat hiervoor gerekend word. zal ook even checken wat poedercoaten kost in omgeving rotterdam. maar voorlopig kijk ik het nog even aan hoe het alliminium zich zonder blanke lak houd. eind van het jaar zal ik eens kijken wat ik er mee doe in het winterseizoen. ik zal nog wel eens een foto uploaden van de velgen in de tussentijd. iig bedankt voor jullie tijd en ideën:)
 
  • Leuk
Reactions: SlomeDuikelaar
nee ik heb de wielen nog niet laten balanceren. kan dat morgen wel even laten doen voor ze er onder gaan. weet ik gelijk of ze krom zijn. heb iig niks gevoeld toen ik ze een dag getest heb. zijn trouwens 2 velgen met redelijk veel plaklood. alleen een daarvan was schade vrij
 
het was te druk bij de meeste bandenboeren in de buurt. alleen kwikfit had wel tijd maar vraagd 15,95 per wiel om te balanceren :( dat vond ik wel wat te duur eigenlijk dus wielen zo gemonteerd. voel geen trillingen dus laat het voorlopig zo. denk nog na over evt. spacers monteren. dan daarna balanceren en uitlijnen denk ik. moeilijk moeilijk :p voorlopig aan de slag met de lakschade op men gril. raar plekje. denk kinderfietsje of zo: unamused: