• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hozelock Click & Go goed genoeg voor HD Ava Evo P60

Morpheus02007

Detailing guru
6 sep 2021
575
125
Welle, Oost-Vlaanderen, Belgium
Ik heb een tijdje geleden dit zeer handige haspeltje gekocht om mee te nemen voor het detailen op verplaatsing dus. Ik dacht...dit is wel super handig en lekker compact...dan koop ik nadien toch wel een AVA Evolution P60 zeker. Wist ik veel dat dit ding zo groot en zwaar is Op foto toont hij kleiner. Dus niet echt handig voor te detailen op verplaatsing. Anyway...nu vraag ik me af of die Hozelock Click & Go wel genoeg debit kan geven aan de P60, al ligt dat natuurlijk ook aan de waterdruk. Op de kraan zit genoeg druk btw, maar ik vraag het toch maar even.

Moet ik ook de tuinslang voorzien van een aansluiting zonder waterstop? Want dan heb ik een probleem, omdat ik geen kan vinden met de diameter van de Click & Go.

Alvast bedankt iedereen.
 
Druk aan de kraan is anders dan aan het einde van een (lange) tuinslang.
De P60 heeft minimaal 500 liter per uur of 8,33 liter per minuut nodig om goed te functioneren zonder storingen. Ik weet niet hoe lang de slang is, maar meet even op hoeveel water binnen 1 minuut uit de slang komt.
Kwestie van een (ruime) emmer nemen, aftekenen met een viltstift of stukje tape op 10 liter, slang volledig afrollen, kraan maximaal open draaien en meten met een stopwatch. Is het 10 liter punt binnen 1 minuut bereikt, dan is de aanvoercapaciteit goed.

De meeste tuinslangen hebben een maat van 1/2" oftewel +/- 13mm. De meeste slangkoppelingen hebben ook deze maat.
Een waterstop aan het einde van de slang is altijd handig. Scheelt je een heen en weer lopen naar de kraan om deze open of dicht te draaien. Een koppeling met waterstop heeft géén invloed op de doorvoer.
 
  • Leuk
Reactions: Morpheus02007
Bedankt voor de info...De compacte slang is 10m maar heeft wel maar een diameter van 7,5mm kwestie van zo compact mogelijk te zijn natuurlijk. Thuis heb ik gewoon een normale gardena 13mm.

Ik ga morgen het debet van beide slangen eens testen met ruime marge zodat ik weet dat de hd genoeg voorzien kan worden van water.

Maar ik dacht iets in de handleiding gelezen te hebben over een aansluiting met stop. Ik vond het al raar, want eens aangesloten stroomt het water gewoon...Ik ga kijken of ik het terug vind ergens.
 
Druk aan de kraan is anders dan aan het einde van een (lange) tuinslang.
De P60 heeft minimaal 500 liter per uur of 8,33 liter per minuut nodig om goed te functioneren zonder storingen. Ik weet niet hoe lang de slang is, maar meet even op hoeveel water binnen 1 minuut uit de slang komt.
Kwestie van een (ruime) emmer nemen, aftekenen met een viltstift of stukje tape op 10 liter, slang volledig afrollen, kraan maximaal open draaien en meten met een stopwatch. Is het 10 liter punt binnen 1 minuut bereikt, dan is de aanvoercapaciteit goed.

De meeste tuinslangen hebben een maat van 1/2" oftewel +/- 13mm. De meeste slangkoppelingen hebben ook deze maat.
Een waterstop aan het einde van de slang is altijd handig. Scheelt je een heen en weer lopen naar de kraan om deze open of dicht te draaien. Een koppeling met waterstop heeft géén invloed op de doorvoer.

Ik heb het debet gemeten van de combinatie van onze kraan en de Hozelock Click & Go en ik kom na 40 sec al aan 9l water. Dus dat moet ruim voldoende zijn voor de P60 Evolution.

Ik heb trouwens ook gevonden op de website van Ava of Norway in the FAQ sectie waarom je geen slang met aquastop mag gebruiken.

 
Eerlijk is eerlijk, ik heb niet het hele artikel gelezen.
Zelf heb ik een ava evolution P80 met een 30m slang met hoselock, aquastop, hoe je het ook wil noemen, nog nooit problemen mee gehad
 
Het artikel geeft alleen maar aan dat de aquastop kapot kan gaan waardoor er geen water meer naar je hd loopt. Maar goed, dat hoor je dan ook meteen. Als je dan maar zorgt dat je direct je ava uit zet kan er niet veel mis gaan lijkt me.
 
De flow naar de HD blijft werken tot het ventiel defect is of tot je iets uit de aquastop trekt, dan zorgt de druk dat het ventiel zich automatisch afsluit. Dat wil dan zeggen dat de hogedruk geen druk kan aflaten naar de waterslang omdat anders het ventiel terug dichtgaat.

Als je Aquastop van Hozelock eens goed bekijkt zie je hoe het werkt en wat ze juist bedoelen bij Ava.