• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hulp/advies gevraagd door starter

GuBre

Detailing addict
30 dec 2013
42
65
Na de aanschaf van onze "nieuwe" auto begin september loop ik al met het idee om het wassen en beschermen van de auto eens goed aan te pakken.
Met de kerst heb ik van mijn lieve "kerstvrouw" een aantal producten kado gekregen:
Meguiars nxt shampoo
Meguiars nxt 2 tech wax paste
Meguiars kleiset
Meguiars mf pads

Aangezien ik nu echt wil gaan starten op korte termijn wil ik verder nog de benodigde zaken aanschaffen om het netjes compleet te maken en goed te kunnen starten.
Op dit moment wil ik het (nog even) niet te gek maken en dus een DAP oid nog even achterwege laten.
Heb al gemerkt dat je hier goed je geld in kwijt kan, alhoewel ik het idee krijg dat je over het algemeen lang met de producten kan doen.

Inmiddels heb ik al het een en ander rondgesnuffeld op het forum en elders op internet, de methodes zijn me op zich duidelijk.
Wel zijn er op sommige vlakken en over het gebruik van producten nog wat zaken onduidelijk.
Heb soms het idee dat ik door de bomen het bos niet meer zie qua producten en wat waarvoor precies te gebruiken.

Ik had in eerste instantie het idee om de volgende zaken aan te schaffen.

Wassen/drogen/reinigen:
- 2 emmers met scratch shield/grit guard
- monello mf bundel trio
- ez wheelbrush
- goedkopere washmitt voor de velgen(deze wilde ik in eerste instantie nog wassen met de nxt shampoo)
- APC van PB voor allerlei zaken
- Monello non-ferro

Voeden:
- PB black hole
Gaat dit onder de wax die ik gekregen heb? Heb ergens gelezen dat er cleaners in de wax zitten?
Heeft het nut om deze wax bv 2x aan te brengen of heeft dit door de (eventuele) cleaners ook geen nut?
Eventueel nog ergens mee af toppen voor een langere levensduur?

Velgen:
- Twijfel tussen velgenwax of gebruik van gekregen (niet velgen)wax voor de velgen. Anders wheelsealant van PB

Ruiten:
- Is echt nodig om hiervoor aparte reinigers te kopen als starter? Of kan dit in instantie ook met de shampoo of APC?

Kunststoffen:
- Auto finesse revive trim restorer

Banden:
- Dressing voor banden met een eventuele aplicator.

Vogelpoep:
- zag verschillende zaken van PB voorbij komen, QD, spray and Wipe/gloss, birdsh#t, apc.
Omdat er regelmatig wat op de auto zit zou ik het liefst een middel gebruiken wat de waxlaag niet aantast.
Zijn er al ervaringen met birdsh#t?

Verder nog aantal pads en iets (een borstel/mitt?) voor de sponningen.

Mis ik nog zaken die belangrijk zijn en/of hebben jullie nog advies/aanvullingen?


Vervolgens nog een punt waarvan ik nog niet weet wat makkelijker is.
Ik woon 4 hoog en heb voor de deur geen wateraansluiting.
Ik moet dus of op en neer lopen met emmertjes/gieters of naar een wasbox rijden.
Er zitten er 2 op een paar minuten rijden (dekkershoek, DH) alleen moet ik dan ook weer gaan zeulen met spullen en emmers met water naar de wasbox. Ik moet nog even kijken wat voor "voorzieningen ze er allemaal hebben bij de wasboxen. Ga dus binnenkort even langs om te kijken.
Daar moet ik dus nog even over denken, meningen/ervaringen hierover hoor ik graag.
 
Jeetje, of je vrouw is naar de Halfords gelopen om te vertellen dat je graag poetst of ze geeft echt om je:-b . Als ik de mijne om autoshampoo zou sturen kreeg ik denk ik een all in one van Kruidvat. Complimenten!

On topic: Het kan zijn dat ik eroverheen heb gelezen, krijg je als je met een 7" op de bank luierd...anyway...machinaal of niet ik kan je toch droogdoek(en) van harte aanbevelen. Vogelpoep haal ik er altijd af met PB spray & wipe (1:4). Gebruik ik ook zo om te kleien en tot nu toe krijg ik er heel makkelijk dat soort vuiligheid af. Moet wel zeggen dat het dan om vers gevallen gaat. Max 1 dag.
 
Als er cleaners in je wax zitten heeft het volgens mij weinig nut om blackhole te gebruiken, omdat je dan je blackhole er weer afhaalt.
Een apc zou ik niet gebruiken om je ruiten schoon te maken. Er blijft namelijk een "vettige" waas achter.
Apc is goed om te ontvetten namelijk. Ik heb vanmorge de apc gebruikt om thuis de kerstschilderingen eraf te halen, maar daarna nabehandeld met een ruitenreiniger.
 
Tips voor de aanschaf van producten op basis van mijn ervaringen :

-koop de Pb natural looks = voornamelijk voor de plastic delen van het interieur maar veelzijdig te gebruiken( evt ook banden / motorruim/ leder).
-Waar wil je de APC voor gebruiken ikzelf heb em maar gebruik het spul amper...
-koop idd (+1 Jowie) pb spray & wipe ipv birdshit remover (ikzelf verdun em 50/50 met gedistilleerd water) en is ook gelijk te gebruiken om vogelstront weg te halen,ruiten schoon te maken,kleien,na het wassen/ drogen een finishing touch te geven (QD).
-PB black hole moet eigenlijk eerst afgesloten worden met een sealent waarna je pas een waxlaag aanbrengt voor het mooie.
En idd als er cleaners in de wax zitten schijnt dat niet ideaal te zijn maar je hoeft niet per se een glaze te gebruiken.
Probeer deze wax anders eerst als stand alone...
-Als droogdoek bevalt mij de Delirium erg goed.
-velgenwax = leuk maar gebruiksvriendelijk qua opbrengen verwerken zou ik de gyeon cure gebruiken welke ook 4 weken bescherming zal geven schat ik in en ben je een stuk sneller klaar.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
 
Black Hole onder de NXT wax heeft geen i.v.m. de cleaners. Een tweede laag is enkel interessant als je zeker wilt weten dat je de hele auto hebt behandeld. Een 'echte' ruitenreiniger bevat andere ingrediënten dan bijvoorbeeld Spray&Wipe dus om die zin beter. Maar met Spray&Wipe gaat dan prima.
Voor de velgen zou ik Wheel Sealant aanschaffen, een gemakkelijk te verwerken product dat een goede bescherming biedt. Voor de trims buiten zou ik geen Natural Look nemen, die gaat lopen i.c.m. vocht.
 
Bij cleaners in de wax inderdaad geen Black hole gebruiken. Geen idee of dat zo is maar is dat niet terug te vinden op bijvoorbeeld de meg's site. Verder denk ik dat 2 lagen geen probleem hoeft te zijn maar wel 12/ 24 uur wachten voor je de 2e laag aanbrengt zodat de wax voldoende kan uitharden.

Voor de trims en banden gebruik ik AF trim revive en/ of AF Satin Tyre gel. Werkt super. Want PB nat look voor de trims + banden is niet zo handig daar het dan gaat vlekken als het regent.

APC heb ik van PB ( net als de bugsquash) - APC gebruik ik om bijvoorbeeld het dasboard (1:10) schoon te maken of vlekken uit de stoffen bekleding van de auto te halen maar ook in en rondom huis een erg fijn product

Spray&wipe (niet de spray&gloss) heb ik pas kort echt ontdekt en inmiddels een gallon besteld - erg fijn spul omdat het multi-functie is. Zou ik ook gewoon gaan gebruiken om vogelpoep te verwijderen. Voor kleien vind ik zelf DJ lube nog steeds de fijnste. Dus daar gebruik ik hem niet voor.

Droogdoek is een goede tip maar als je de Monello MF bundel aanschaft dan zit hij daar dacht ik al bij. Fijne doek de droogdoek. Wel zou ik aanraden in verloop van tijd mf restorer te bestellen en daar de doeken af en toe in te wassen zodat ze goed water blijven opnemen. En als je weer wat verder bent zou ik je een tweede droogdoek aanraden (andere kleur) voor de onderkant van de wagen. Tevens zou ik werken met 3 mitts (1 voor bovenste gedeelte auto, 1 voor onderste gedeelte en 1 voor de velgen) maar die kun je in de loop van de tijd gewoon aanschaffen.

Als velgenwax heb ik afgelopen zomer 3 lagen PB wheelsealant aangebracht en het wassen is nog steeds een eitje. Ik heb de velgen wel eerst grondig gereinigd met Iron-X en toen gepolijst waarna ik verdeeld over 3 dagen de wax heb aangebracht (had de luxe de auto die tijd niet nodig te hebben + in de garage te kunnen werken). Wat mij betreft een aanrader.

Maar je zou ook Collinite 845 kunnen gebruiken doet het ook erg goed op de velgen en heeft op de lak een mega lange standtijd. (blackhole onder de colli 845 kan in ieder geval)
Voor de ramen heb ik in het begin glasscleaner spiritus gebruikt - gaat ook prima maar je loopt het risico van een blauwe waas over de ramen en ben nu overgestapt naar Meg's concentrate glasscleaner maar ook erg fijn is de AF Crystal Clear daar de Meg's er alleen in de gallon variant is. Wat mij betreft geen probleem want werkt ook erg goed voor de ramen in huis.

Daar ik ook in een wasbox moet wassen heb ik aangeschaft 2 jerrycans 25 l om het warm water in te vervoeren naar de wasbox - zo weet ik zeker dat ik geen water in de auto krijg. En ja het is wel even sjouwen maar werkt verder prima. In de wasbox gebruik ik alleen de HD SPOELfunctie en verder mijn eigen foam (gloria fm10) en rest van mijnspullen..

Voor pads heb ik zelf de (gele, oranje, witte - voor polijsten op plaatsen waar de dap niet bij kan) zwarte en rode Monello handpads. Verder vind ik voor wax de DJ fingerpads erg fijn. En heb ik een een aantal mf Monello disco duo applicators en edgelss soft foam applicators.

Hoop dat je er wat mee kunt.
 
IbizaSigno;349609 zei:
Voor de trims buiten zou ik geen Natural Look nemen, die gaat lopen i.c.m. vocht.

Klopt voor de trims buiten en bv ook op het plastic van de deurposten bv kan PB Natural Look wat vlekken idd dus daar beter niet gebruiken.
Maar mijn ervaring bv op de banden/plastic delen motorruim vond ik em niet tegenvallen (PB bold&Bright is beter bv op banden en kun je ook op plastic delen van het motorruim gebruiken maar kost je weer 12e).
Ik vond em op de banden als het is ingetrokken (Was zomer) bv niet zo vlekken en nog niet eens tegenvallen dus als tussenoplossing wellicht makkelijk om te weten.

Overal met het kostenplaatje in het achterhoofd vind ik PB Natural Look het aanschaffen waard.
 
Hey GuBre,

Mooie spullen heb je gekregen van je vrouw. Niks mis mee, gewoon opmaken zou ik zeggen.
Je hebt je al goed ingelezen, complimenten. :-)^

GuBre;349598 zei:
Voeden:
- PB black hole
Gaat dit onder de wax die ik gekregen heb? Heb ergens gelezen dat er cleaners in de wax zitten?
Heeft het nut om deze wax bv 2x aan te brengen of heeft dit door de (eventuele) cleaners ook geen nut?
Eventueel nog ergens mee af toppen voor een langere levensduur?

Zoals al meerdere malen hierboven :cool : NXT bevat milde cleaners, die kunnen Black Hole aantasten. Je kan/moet een glaze aftoppen met een beschermlaag (sealant en/of wax) zonder cleaners.
Het voordeel van 2x waxen met de NXT is dat je dan zeker weet dat je geen plekje hebt overgeslagen. Maar het hoeft dus niet.
Er zijn inderdaad veel waxen beschikbaar die een langere levensduur hebben. Poorboy's Natty's (Blue/Red/White), Autoglym HD, Collinite 915, Meguiars M16, Dodo's Purple Haze Pro, en ga zo maar door. Maar ik zou zeggen: Kijk even hoe de NXT wax je bevalt. Misschien houdt deze bij jou 1,5 maand en is er in die 4 weken toch weer een nieuwe nxt laag aangebracht?

Verder zie de adviezen voor hierboven voor overige zaken. APC liever niet voor ramen of op lak i.v.m. vlekken. Gebruik een QD voor vogelpoep: Spray en Wipe is zeer goed spul.
met emmers wassen in een wasbox in Den Haag, volgens mij heb je er daar wel een aantal van. Ben er niet zo bekend, maar even googlen want er zijn volgens mij wel vaker wat carwash namen voorbij gekomen hier op het forum waar het kan (mits niet te druk).
 
Ik gebruik natural look op mn trims. Ik heb tot op heden nog geen last gehad van vlekken.
Maar dat zal wel trim afhankelijk zijn denk Ik
 
Dat zou goed kunnen MennoA, sommige kunststof producten "pakken" niet op alle kunststoffen en sommige wel.

inge zei:
Bij cleaners in de wax inderdaad geen Black hole gebruiken. Geen idee of dat zo is maar is dat niet terug te vinden op bijvoorbeeld de meg's site. Verder denk ik dat 2 lagen geen probleem hoeft te zijn maar wel 12/ 24 uur wachten voor je de 2e laag aanbrengt zodat de wax voldoende kan uitharden.

Het wachten van 12-24u tussen twee lagen wax met cleaners heeft in mijn optiek niet zo veel zin. De cleaners zullen ook dan de andere waxlaag weer aanpakken.
 
Hahahah, ik had het al laten weten aan haar dat ik het met deze auto netjes aan wilde gaan pakken.
Vervolgens heeft ze blijkbaar mee lopen gluren en me onverwacht verrast!

Wat doeken betreft, ik had begrepen dat je er eigenlijk niet genoeg kon hebben.
De monello trio set leek me daarom een aardig begin, hier zit ook een droogdoek in.

Apc was bedoeld voor van alles behalve lak(en ook geen ruiten begrijp ik nu), maar vraag me nu eigenlijk wel een beetje af of ik deze nu hard nodig heb.
Gebruik voor het interieur dus, daarnaast had ik bv de wielkasten (en evt banden?) in gedachten hiervoor.

Voor de vogelpoep gaat het inderdaad om verse gevallen, is de QD+ van PB hier ook voor te gebruiken?
Gezien de reviews lijkt QD+ dan en fijnere optie omdat hier ook nog carnauba en ik las dat deze toevoegingen heeft die het oppervlakte hydrofoob maakt.
Is deze QD+ dan ook weer voor de ruiten te gebruiken net zoals spray & Wipe?

De glaze laat ik op dit moment nog even zitten, dit kan later altijd nog gekocht worden icm een andere wax en/of sealant.
Tot die tijd gaan we dus aan de gang met de nxt2.0.

Het aanbrengen van een velgenwax met 3 lagen gaat op dit moment wel een klusje worden, ik heb nu namelijk nog geen extra/winterset. Daar had ik nog even niet over na gedacht, de gyeon cure zou dan voor nu wel een aardige oplossing zijn lijkt me.
Of ik moet nog even wachten en meer boenen...

Ik had de AF revive trim dressing erop gezet omdat ik hier veel positieve ervaringen over las, deze zou dus ook eventueel op de banden gebruikt kunnen worden? Deze heb ik nodig voor een aantal kunststof delen aan de buitenkant welke wat verweerd zijn.

Thnx voor de uitgebreide reacties:-)^

heb nog nooit zo lang over een post gedaan, tijdens het antwoorden elke keer weer dingen opzoeken, lol
 
Ik zou QD+ niet gebruiken voor vogelpoep, omdat:
- Het is geen normale QD (spray on, wipe off). QD+ is spray on, cure, wipe off. (Na het verspreiden even kort laten drogen en daarna kun je het residu afnemen.)
- Er zijn veel klachten geweest van vlekjes/vegen die achterbleven als je QD+ direct op de lak sprayt. Vandaar dat er geadviseerd wordt om het op een MF pad of doek te sprayen en het hiermee te verspreiden op de lak. In het geval van vogelpoep wil je de QD op de viezigheid spuiten, eventjes laten inwerken en daarna afnemen. Dat kan dus niet echt met QD+.

QD+ voor de ruiten? Het kan wel met uiteindelijk een goed resultaat, maar je bent wel langer bezig dan als je een normale ruitenreiniger of QD gebruikt. Je moet wachten met afnemen en je hebt ook veel meer werk met het afnemen omdat er eerder vegen komen.
Het is dus geen 1:1 vervanger van een 'normale' QD, zoals Spray en Wipe. Je kan QD+ bijvoorbeeld ook niet gebruiken voor tijdens het kleien.

Verder kan ik QD+ van harte aanraden, ruikt heerlijk, werkt goed waar het voor bedoeld is, heb laatst ook weer een litertje besteld. Gewoon erbij kopen dus :-b
 
PB spray & wipe kun je evt 1:1 verdunnen met gedistilleerd water.
PB QD+ zou ik dat niet doen.

Als je geen vlekken op je dashboard hebt is afdoen met een vochtig (alleen water) mf doekje afdoende.
In principe kun je banden/wielkasten ook gewoon schoonmaken met water en auto shampoo (dashboard indien lichte vervuiling) en heb je daar niet per se APC voor nodig.

Mocht je je motorruim echt willen ontvetten (APC=ontvetter) dan heb je bv wel APC nodig.
Maar zoals ik al zei bij mij staat het al maanden roerloos in de kelder...
 
Thnx!

Inmiddels van een forumlid wat kleine beetjes overgekocht om uit te proberen, het gaat hierbij om de volgende producten:
- PB APC
- meg's glass cleaner concentrate
- Magifoam
- PB QD+
- pB spray and Wipe
- PB bugsquash
- tarX

Dank voor het aanbod, de moeite en de tips Inge!

Binnenkort ga ik maar eens langs in de showroom om even te kijken en een praatje te maken en zodat ik natuurlijk de laatste benodigde zaken kan aanschaffen (oa mf doeken).
Daarna gaan we nu eindelijk maar is zsm beginnen!

Ik neem aan dat ik mijn bestelling niet persé van te voren via de website hoef te doen, maar deze ook kan opgeven/bespreken in de showroom?
 
Ik heb vrijdagmiddag tijd en ga dan dus even langs carclean, daarna zou ik alles in huis moeten hebben.
Dan hoef ik alleen nog maar even te wachten tot een vrije dag(met aardig weer), zal ook zeker even wat plaatjes schieten.
 
Vandaag zoals gepland rond 4 uur even langs gereden en in overleg spullen op mijn lijstje gewijzigd, verwijderd en toegevoegd.
Vond het een opvallend nette professionele showroom.
Daarnaast op een uitermate prettige manier geholpen (door...?, naam niet gehoord?) er wordt echt meegedacht in het belang van de klant (ook al levert dat bij de betreffende transactie ets minder omzet op).
Na advies toch ook maar een monello raffino mezzo en oranje handpad toegevoegd.
Zal binnenkort nog even een fotootje plaatsen van de aanwinsten.

Als kado kreeg ik nog een waanzinnige…..... Frisbee hahaha, maar carclean was niet verantwoordelijk voor eventuele schade etc etc! rofl

Als het weer een beetje mee zit, gaan we zondag starten.
De MF doeken zitten al in de wasmachine, maar het liefst zou ik nu al beginnen omdat het al begint al te kriebelen...