• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hulp bij machinekeus

AlexanderVS

Detailing rookie
8 feb 2018
21
15
29
Brugge
Beste medeleden,

Ik heb inmiddels een DAP 500. Zeer tevreden van doet zn werk goed maar merk dat ik soms wat te kort kom. Nu was in aan het uitkijken om te sparen voor een nieuwtje. Maar ik twijfel en heb bij enkele machines paar vragen:
DAP900
DAP900PLUS
RUPESLHR75 (2e Hands)
RUPESLHR15 (2e Hands)

In vergelijking met de Rupes en Plus reeks heeft de DAP 900 een zeer kleine uitslag? Wat wilt zeggen minder correctie? Waarom voor de gewone kiezen en waarom de PLUS? Ik heb vernomen dat RUPES top is maar prijzig. Daarom zou ik kijken voor een mooie 2ehands.
Ik doe dit als hobby, ik verdien hier geen geld mee daarom blijf ik in deze prijsklasse. Aanraden van duurdere en betere moddelen heeft dus niet veel nut

Alvast Bedankt!
 
Ik heb zelf ook nog alleen een DAP500. Deze heb ik bewust als eerste aangeschaft met het idee om daar later nog een andere machine bij te kopen. Eerder heb ik altijd gedacht dat dat een DAP900 zou worden of wellicht een duurder merk. Nu ik er langer over nagedacht heb, ben ik ook tot de conclusie gekomen dat ik er een DAP900 PLUS naast wil hebben. Dit voegt ook extra correctiekracht toe, naast het feit dat je kleine backingplate op de DAP500 kan blijiven gebruiken voor lastig bereikbare plekken en meer "meters kan maken" waar het kan. Ik detail ook alleen hobbymatig en kan de aanschaf van een dure machine niet echt verantwoorden. En de kwaliteit van Polishing Power is zeker goed genoeg voor "sporadisch" gebruik.

De DAP900 zou ik dus af laten vallen. Een tweedehands Rupes LHR 15 (of 21) kan natuurlijk ook. De LHR75 zou ik persoonlijk ook links laten liggen voor naast de DAP500 omdat je dan 2 machines met kleine backingplate hebt. Tenzij je een kleine auto hebt of een "lastige" auto met veel moeilijk bereikbare plekjes en weinig rechte oppervlakken of ook regelmatig motorfietsen detailt. Anders zou ik persoonlijk altijd voor een tweede machine met een grotere backingplate gaan zodat je die voor de grotere oppervlakken gaat gebruiken en de DAP500 met alleen de kleine backingplate blijft gebruiken voor lastige plekjes.
 
Middels de zoekfunctie kun je veel topics vinden over het kiezen van een andere/nieuwe machine. Daar kan je veel antwoorden vinden. ;)

In het kort; Een DAP is veelzijdig doordat je kleinere backingplates kan gebruiken en heeft 8mm uitslag. Als je al een 500 hebt, dan is een 900 als aanvulling niet een enorme vooruitgang qua correctie/finish.

Een machine met grotere uitslag betekent een iets groter werkvlak (omdat de pad breder uitslaat en vaak de pad ook nog eens iets groter is) en ook iets meer correctie én finish.
* DAP900 Plus; 12mm uitslag
* Rupes 15/21; 15/21mm uitslag

Meer uitslag is dus een voordeel, maar op lastigere/smallere panelen niet altijd handig. Vandaar dat men een DAP erbij houdt wanneer er voor een machine wordt gekozen met grotere uitslag.

Ik had mijn Rupes 21 niet gekocht als ik er geen DAP bij had gehad. ;)

Ja, een DAP900 Plus is goedkoper als een Rupes, maar dat komt omdat Rupes nóg meer uitslag heeft en een segment hoger is in kwaliteit. Voor dat beetje extra betaal je meer, dat gaat voor veel dingen op. :)

De Plus wordt naar mijn idee ook met veel plezier door mensen gebruikt, dus die is zeker niet slecht. Ik koos voor een Rupes omdat ik voor derden aan de slag ging en dan wilde ik wel die extra kwaliteit. ;)
 
@mrwhoopie
2e hands kan prima volgens mij. Hoe vaak ik hier op dit forum al mensen voorbij heb zien komen die ik het begin meteen een vermogen uitgeven aan spullen om er na een paar maanden achter te komen dat deze hobby toch niet iets voor hun is...
Dat zijn voor mensen met geduld mooie kansen om een machine te kopen die anders buiten hun budget zou vallen.
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr en RbL
Allemaal bedankt voor jullie antwoord, een nieuwe DAP900 PLUS dus en de oude houden om precisie werk en te waxen. Ik werk ook voor derden maar dan m’n ouders, vriendin en hele dichte vrienden. Ik wil graag kwaliteit maar geen kapitaal uitgeven. Goeie prijs kwaliteit.
 
Prima keuze hoor. Ga je voor een complete kit?
Ik zou wel een paar goede pads aanschaffen, zowel voor de DAP900 PRO als voor de DAP500 met kleine backingplate. Een paar extra pads is nooit weg.

Ik zou inderdaad een pakket nemen, lekker voordelig. Alleen nog niet uit welk pakket. Momenteel gebruik ik Monello. Tevreden van buiten soms eens 2e a derde hit omdat niet alles netjes weggepolijst is (kan ook aan mij liggen)
 
Andere optie is om je DAP500 te verkopen, en een 2e hands DAP900 aan te schaffen. Dan kun je altijd nog beslissen of je ook een grotere uitslag wil (DAP900, Rupes, Flex) of dat je er bijvoorbeeld een kleine rotary bij koopt voor de lastige plekken. Op het forum staat volgens mij minimaal een DAP900 te koop, mogelijk meer.
 
@Cordoba , daar had ik ook aangedacht. Maar ik mis nu wat correctie. Ik heb mij laten vertellen dat het verschil niet gigantisch. Als ik dan eerst een 900 ga kopen om een half jaar later weer eentje te kopen dan ben ik al snel een fortuin kwijt
 
Ik had het over een 2e hands DAP900, en dan je eigen DAP500 weer verkopen dat zal je netto weinig kosten. Dan kun je alle pads gewoon blijven gebruiken, en bij wat hardere lak merk je het verschil tussen een 500 en een 900 echt wel. Daarnaast heeft een 900 ook standaard meegeleverd een kleinere backing plate waardoor meer plekken bereikbaar zijn. Als je dan met de 900 hebt gewerkt kun je beter bepalen of je bijvoorbeeld een kleine rotary erbij wil (die van mij kostte nieuw iets meer dan 100 euro) of dat je een grote machine wil met meer correctiekracht maar waar je niet op kleine randjes kunt werken. Op zo'n manier gebruik je de DAP900 om je richting te bepalen, aanschaf van nieuwe spullen kost wat, maar nieuwe spullen kopen die je niet gebruikt is nog veel duurder.
 
De behuizing van een DAP500 en een DAP900V2 is identiek, dus waar zit het verschil in compactheid? De DAP900V3 heeft een ergonomischer vormgeving, maar is veel lastiger op de 2e hands markt te vinden, en dat zou wel verschil kunnen maken. Ik zou de DAP900 dan ook niet de grote broer van de DAP500 noemen, eerder de 'krachtige broer'.
 
Laatst bewerkt:
Nog een kort vraagje mannen (en vrouwen)
Zou het voordeliger zijn om te wachten op een DAPere Dinsdag want vermoed dat ze op DAPere Dinsdag geen 20% om de voordeelpakketen geven?
 
Dan is het wel heel scherp afgeprijsd. Best wachten dan. Ik heb me laten vertellen van inside out dat er bij de summer deals nog een DAPere Di zal zijn