• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hulp Gevraagd/Uitleg

Michel Kuijpers

Detailing guru
13 apr 2015
1.867
173
40
Brunssum
Hi Mede Detailers,

Ik heb het forum al doorgespit maar ik kon geen passend antwoord vinden
Ik zit met een vraag/uitleg, misschien dat ik zelf iets verkeerd doe of verkeerd inschat.
Ik heb vorig weekend een BMW mogen detailen.
Waar ik mee zit is, op het einde van het polijst werk zag ik in kunst licht geen swirls meer.
Ik rijdt hem daarna de zon in om foto's te maken, en wat denk je hier en daar weer swirls.
Ik was dus flink geïrriteerd, gelukkig vond de klant het minimaal zichtbaar.

Ik heb gepolijst met:

- Spiderpad op Nanolex Heavy Cut ( 2 hits )
- Gefinished met Nanolex Finish op blue pad ( 1 hit )

Is de zon dan zo verradelijk anders dan kuntslicht of zie ik dit verkeerd?

Foto's van polijstwerk in garage, met tl licht en de Faro zijn toegevoegd.
Hierop is te zien dat de swirls niet meer zichtbaar zijn.
 

Bijlagen

  • 33128457_2095831403999079_3383772890183761920_o.jpg
    33128457_2095831403999079_3383772890183761920_o.jpg
    105,7 KB · Weergaven: 150
  • 33216230_2095831343999085_2723298308373086208_o.jpg
    33216230_2095831343999085_2723298308373086208_o.jpg
    112,6 KB · Weergaven: 159
Ik detail mijn auto ook wel eens in een garage met TL licht en ik herken wel een beetje wat je zegt buiten is het zonlicht toch echt anders. En je hebt dan meer de ruimte om echt goed om de auto heen te lopen en te kijken (is situatie afhankelijk).
Blijft toch speuren met een lampie...
 
Ja misschien wordt het eens tijd om gewoon de verlichting te upgraden naar scangrip op statief, buiten in de zon polijsten is helaas geen optie maar misschien dat de scangrip al meer in de buurt komt.
 
een Faro is een leuke gimmick, maar wanneer je zo veel klussen aan neemt als jij doet lijkt het mij geen slechte investering om wat meer geweld aan te schaffen.

Zonlicht kan je niet na bootsen, en zeker niet die van deze dagen.

Zelfs met mijn D-Match is het echte fijne werk soms nog lastig te spotten. Zo kijk ik echt van vele hoeken.

Als ik de lamp diogonaal op een paneel zet, en zelf diogonaal in de andere hoek sta, spot ik echt de minst zichtbare swirls. Maar het blijft lastig.

En ik blijf erbij dat jij jezelf te kort doet met je voorliefde voor Nanolex... ze hebben mooie producten, maar de polijstmiddelen zijn niet je van het.
 
  • Leuk
Reactions: Michel Kuijpers
Ik merk al dat ik weet wat ik moet gaan doen, de plafond verlichting kan niet vervangen ( niet mijn werkruimte ) maar ik ga wel eens kijken naar wat scangrip materiaal.
Daarom vraag ik om advies, thanks tot zover voor de reacties.
 
Deze ervaring heb ik recent gehad met die Fiat Panda. Motorkap 3x Groen op Groen van Rupes en met 2x 30W 2200 lumen en 1x 10W 700 zag het er strak en krasloos uit. Volgende dag in de zon zag ik toch nog heel wat. Week erop een 100W 8000 lumen, 2x 30W en 1x 10W erop en bijna 100% strak gepolijst. Nu in volle zon zie je toch nog wel iets... Zonlicht is ontzettend veel licht en indirect, lampen zijn direct gericht waardoor je jezelf ook een beetje verblind....
 
  • Leuk
Reactions: Michel Kuijpers
Ik dacht eigenlijk dat jij toch al wel knappe verlichting zou hebben, Michel? :p

De verlichting in mijn tent was al een hele upgrade van wat ik normaliter had. En dat waren alleen wat simpele TL en LED balkjes met voldoende lumen en kleuren.
 
  • Leuk
Reactions: Michel Kuijpers
Bedankt voor de uitleg Allen.

@Quantoxx tot nu toe heb Ik altijd goed kunnen werken. Tenminste dat dacht ik, Ik kan de garage niet aanpassen aangezien het niet mijne is. Maar het is duidelijk nu dat Ik moet gaan upgraden.
 
TL verlichting miet je echt zien als werk verlichting. Enige nut die dit moet geven is een goede “kleur echtheid” en geen schaduw effect. (Verschillende hoeken)

Nothing more nothing less.

De lak inspecteer je met een extrerne bron. En dan zijn de scangrips (en dan vooral de 2e generatie) de beste optie.

Dat statief is btw zelfs voor daken fijn.

He zal versteld staan hoe hoog die dingen komen.
 
  • Leuk
Reactions: Michel Kuijpers
@Ric325i 25% meer vermogen, 2 lichtkleuren en op meer sterktes in te stellen.

De eerste is zeker is zeker een prima lamp. Maar als je om het weekend een auto heb staan is de 2e editie wel rendabel naar mijn mening.
 
  • Leuk
Reactions: Michel Kuijpers
Het loont sowieso om goeie spullen te hebben.
Goed te weten waar de verschillen in zitten, ga je in de praktijk die verschillende sterktes en lichtkleuren ook gebruiken of ontwikkel je een soort favo instelling op zo’n lamp?
Staat ie bv eigenlijk altijd op de max of wissel je daar vaak in?
 
  • Leuk
Reactions: Michel Kuijpers
Dat ben ik helemaal met je eens..

Ik switch redelijk veel.

Volle power is niet altijd even fijn en soms spot je net even meer met minder output.

Ook gebruik ik hem vaak als werklicht en dan is het hele felle licht ook niet fijn.
 
Zelfs tussen TL-licht kan een wereld van verschil zitten. Als je in plaats van de standaard kleuren (830, 840) iets blauwer licht in de TL-armaturen doet, krijg je al meer te zien. Het mooiste is (voor TL-licht) als je verschillende kleuren TL-buizen kan combineren, daardoor krijg je een breder lichtspectrum en is het verschil met zonlicht kleiner. Anders is een goede LED-lichtbron (eventueel simpel te verwijderen, doordat ie gewoon een stekker heeft en aan een haak in plafond/muur hangt) een stap in de goede richting, en dat hoeft geen kapitaal te kosten.
 
  • Leuk
Reactions: Michel Kuijpers