• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMWG20

Detailing rookie
20 feb 2020
11
15
Hallo beste forumleden!
Wat een gaaf forum wisten wij dit een paar jaar eerder maar, al die jaren door de wasstraat gereden...
Tot we vorige week een nieuwe auto hebben gekocht en dachten dit moet anders!
Wie kan ons verder helpen met handig advies, Wij lopen een beetje stuk met hoe en wat & wanneer in welke volgorde.! Wel echt super advies gekregen in de winkel alleen het was echt teveel om te onthouden! Haha

Even in het kort wat we hebben gekocht:
• 2 emmers met Grid Guard
• 1 Gyeon Wash Mitt 1 Monello Wash Mitt
• 2x Gyeon Silk Towel droogdoek
• 2x Monello Droogdoeken
• Dodo Juice shampoo , Apple IFOAM Snowfoam voor de Gloria FM30
Gyeon Glass
Gyeon Tire
Gyeon Cure
Gyeon WetCoat ( Besteld nog onderweg )
• Microvezel doeken voor de ramen
• Handschoenen / Kwasten / Sponsjes etc
• ULTRA GLACO GLASS SEALANT ( geen idee )
• Tuga devil Wheel

STAPPENPLAN: ( graag horen wij wat we niet of wel goed doen , of wat we anders moeten doen )

1- ( spuiten jullie de auto eerst af met een hogedruk ) ??
1- ( wielen inspuiten )
2 ( Foamen & laten intrekken )
3 ( afspoelen hogedruk )
4 ( 2 emmers beide met warm water en grid guard, 1 wash mitt voor boven gedeelte , 1 wash mitt voor onder en velgen )
5 ( drogen met droogdoeken )
6.1 ( Gyeon wetcoat en afspoelen )
6 ( Gyeon cure aanbrengen op doek en op natte ondergrond verwerken )
7 ( wielen en banden onderhouden met sponsjes en Gyeon Tire )
8 ramen met Gyeon glass
9 ULTRA GLACO GLASS ?? Geen idee

Hoor graag van jullie, sorry van het lange bericht.
hoop dat er mede forummers zijn die ons op weg willen helpen.

alvast heel erg bedankt voor het meedenken
 
1. Velgen afspuiten hoge druk. Aparte emmer met grid ( 3e emmer dus, speciaal voor wielen), Wheel woolies en aparte mitt. Banden niet vergeten met borstel ( APC verdunt of Gyeon tire cleaner). Vergeet de wielkasten niet. Eerst alle 4 wielen doen. Eventueel je devil Wheel gebruiken.
2. Auto infoamen
3. Afspuiten hoge druk
4. Auto wassen met 2 emmers met grid. Spoelemmer en zeep emmer. Mitt voor bovenste deel. Mitt voor onderste deel (Ik heb 2 verschillende kleuren zodat je ze uit elkaar houdt.)
5. Afspuiten
6. Keuze maken hier: Gyeon wetcoat aanbrengen (paneel per paneel!!), afspuiten met hoge druk. Ofwel drogen, naderhand Gyeon cure
7. Drogen ( tap techniek of met open doek rustig water opnemen al wrijvend). Google eens car detailing droogtechnieken met droogdoek, YouTube,.. zodat je een idee hebt. Om zoveel mogelijk waskrassen te vermijden tijdens het droogproces.
8. Indien niet gekozen voor wetcoat, hier Gyeon cure aanbrengen.
9. Gyeon cure op velgen. Zorgt voor laagje bescherming + beter schoonmaken volgende wasbeurt. Uitwrijven met microvezeldoek die je NIET meer voor de lak gebruikt.
10. Gyeon glass. Aparte glasdoek gebruiken.
11. Ultra glaco glass aanbrengen. Alle ramen.
12. Gyeon Tire op banden. Overschot produkt afwrijven. Doek niet meer gebruiken voor lak.

Als je kunt eventueel een wax aanschaffen. Gyeon wetcoat of cure geven ongeveer 4-6 weken bescherming. Een wax zal je wat langer bescherming geven. Goeie instapwax is de Collinite 845. Prijs-kwaliteit uitstekend. Zėėr makkelijk aan te brengen, uit te buffen en degelijke standtijd.

Interieur: ik ben fan van de Nanolex Interior Cleaner. Borsteltje om de luchtroosters te doen. Deftige stofzuiger. Waxaddict geurtje.

Wastechniek: rechte banen doen, vanboven naar onderen ( dak beginnen, zo naar onderen). Stuk wassen, mitt omdraaien, wassen, uitspoelen spoelemmer, zeepwater nemen, verder wassen. Voldoende je mitt spoelen. Onderste delen je andere mitt gebruiken. Uitlaat niet vergeten. Eventueel met mitt voor onderste delen.

Wasbeurt gedaan, al je mitts en doeken uitwassen met microvezel produkt.
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Reactions: BMWG20
Je bent al lekker bezig :p

Even koekeloeren... Als ik het zo zie, ben je (nog) niet in het bezit van een hogedrukreiniger. (HD) Dus neem ik aan dat je naar een wasbox in de buurt rijdt om van de HD gebruik te maken, aangezien je niet zelf kan foamen én Wetcoat wilt gaan gebruiken.

Gebaseerd op je huidige materialen en producten:

1) Droge Wielen inspuiten met Gloria + foamshampoo.

... In laten werken c.q. vuil los laten weken.
2) Afspuiten HD.
3) Wielen insprayen met reiniger.
(Tuga Devil ken ik niet, ook weinig over te vinden. Een goed alternatief bij Carclean zou zijn, o.a.; Monello - NonFerro)
... In laten werken.
... Kwasten/borstelen. (Niet je goede washmitt op zowel de velgen als lak!)

4) Wielen afspuiten HD.
5) Auto inspuiten met Gloria + foamshampoo.

... In laten werken c.q. vuil los laten weken.
6) Afspuiten HD.
7) Handwas.
(Nogmaals, tweede washmitt voor de lak bewaren óf de velgen, niet beide)
8) Afspuiten HD.
9) Drogen.

... Ik kan letterlijk niet meer zonder een ''drooghulp''. Dit is een detailspray zónder extra's erin zoals wax, maar zo kan je heel makkelijk streeploos drogen. Ik gebruik hiervoor Poorboys World - Spray & Wipe welke je 1:1 kan verdunnen met water)
10) Ruiten reinigen.
... Op een doek of pad enkele spraytjes en boenen.
... Nawrijven met wafeldoek of simpelweg keukenrol/papier/etc)


...Nu de hele auto schoon is...

11) Gyeon - Cure aanbrengen.

... Paar sprays op een MF-doek en het paneel inwrijven.
... Alle panelen doen.
... Met schone droge doek vervolgens alles nawrijven.

12) Gyeon - Tire aanbrengen. (Die zijn inmiddels hopelijk zo goed als opgedroogd)
... Ik gebruik hiervoor een kwast, maar het zou ook kunnen met een stevige foampad o.i.d.
... Je kan de banden nawrijven met een doek, maar ik laat ze meestal zoals ze zijn.



Ultra Glaco Glass Sealant - Als de voorruit écht goed schoon is, dan zou je dit spul volgens de beschrijving kunnen aanbrengen. Let er wel op dat de voorruit dan voorlopig (12 uur bij voorkeur) droog blijft zodat het spul goed kan hechten. (Goede hechting = goede/lange werking)
 
  • Geweldig
Reactions: BMWG20
@M3fan, BEDANKT voor je uitleg!
Nu kan ik eens rustig de stappen doornemen voor de volgende wasbeurt.

Als je de auto heb behandeld met Gyeon Cure of WetCoat, kan je daarna de auto nog in de wax zetten met Collinite 845, zag deze ook in de webshop met echt onwijs veel reviews. Ga hem zo gelijk bestellen. Haha

Als de auto helemaal droog is alles is gedaan zoals hierboven dan is de laatste stap de wagen in de wax zetten?

thanks! Voor je uitleg en hulp
 
@Quantoxx
Wauw, Top uitleg complimenten, ook bedankt voor je snelle reactie. Wij hebben weer een hoop geleerd. En hebben dit nu een beetje als basis voor de volgende wasbeurt ( makkelijk terug te lezen en te onthouden )

klopt wij rijden naar een wasbox in de buurt, wel voorzien van warm water kraan handig voor emmers te vullen.

NOG 1 vraagje voor de mede forum mees als je de auto afspuit met de hoge druk in een wasbox, welke stand gebruiken jullie en welke echt niet ? Aangezien je meerdere opties heb, zoals oxmose water, vlekvrij afspoelen, hogedruk met shampoo , etc etc
Gebruiken die jullie wel voor het afspoelen / was proces

@Quantoxx bedankt voor deze tip Poorboys World - Spray & Wipe ga hem gelijk bestellen


...Nu de hele auto schoon is...

11) Gyeon - Cure aanbrengen.
... Paar sprays op een MF-doek en het paneel inwrijven.
... Alle panelen doen.
... Met schone droge doek vervolgens alles nawrijven.

zou je me willen helpen met advies, doe je dit dan op een droge of als de auto nat is van het na spoelen?

Zie hierover verschillende mogelijkheden, op een natte wagen

ook bedankt voor je reactie en echt TOP! Gelijk weer een hoop wijzer geworden
 
Een wax breng je niet bij iedere wasbeurt aan, dat zou maar een "paar" keer per jaar nodig moeten zijn.
Producten als Cure of Wetcoat kun je tussendoor na een wasbeurt gebruiken om de wax wat te boosten en de levensduur ervan wat op te rekken.
 
  • Leuk
Reactions: BMWG20
@M3fan, BEDANKT voor je uitleg!
Nu kan ik eens rustig de stappen doornemen voor de volgende wasbeurt.

Als je de auto heb behandeld met Gyeon Cure of WetCoat, kan je daarna de auto nog in de wax zetten met Collinite 845, zag deze ook in de webshop met echt onwijs veel reviews. Ga hem zo gelijk bestellen. Haha

Als de auto helemaal droog is alles is gedaan zoals hierboven dan is de laatste stap de wagen in de wax zetten?

thanks! Voor je uitleg en hulp
Collinite 845 is vloeibaar en zal nog best wat oplosmiddelen bevatten gok ik, die best eens een eerdere laag zouden kunnen aantasten ik zou sowieso altijd beginnen met de meest duurzame laag (845 in dit geval denk ik) en vervolgens een keer aftoppen met bv Cure Bij de eerstvolgende wasbeurt.
Maar goed zo zou ik het dan doen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: BMWG20
11) Gyeon - Cure aanbrengen.
... Paar sprays op een MF-doek en het paneel inwrijven.
... Alle panelen doen.
... Met schone droge doek vervolgens alles nawrijven.

zou je me willen helpen met advies, doe je dit dan op een droge of als de auto nat is van het na spoelen?

Zie hierover verschillende mogelijkheden, op een natte wagen

ook bedankt voor je reactie en echt TOP! Gelijk weer een hoop wijzer geworden
Paar sprays op een mf doek en op een droog paneel inwrijven en weer afnemen zo doe ik het.
Ik zou edgeless doeken met een gesloten lus van bv Nanolex of Gyeon hiervoor kopen.
 
  • Geweldig
Reactions: BMWG20
Zowel Cure als Wetcoat moet je zien als een onderhoudsproduct. ;) Als je de auto een wat grondiger hebt aangepakt en de lak heel schoon is, dan breng je een wax aan zoals inderdaad de Collinite - 845.
Deze wax-laag kan je daarna, bij volgende wasbeurten, een zetje geven qua vuil-en-waterafstotendheid. Ook behoud je zo die mooie parels/druppels die ontstaan bij een regenbui én de *sheeting blijft up-to-date. (Je rekt dus ook de totale tijd van je bescherming op!)

* Cure breng je therapeutisch aan met schone doeken en je liefkoost de hele auto, nadat je 'm helemaal schoon én droog hebt. Zo breng je een extra laagje bescherming aan, wordt de kleur wat levendiger en is alles spekglad.

* Wetcoat breng je aan op de natte auto, door een paneel 1-2 spraytjes te geven en met de HD het product meteen weg te spuiten/ verdelen. Hierná ga je de boel pas drogen. Dit is dus een hele makkelijker manier om bescherming aan te brengen.


*Sheeting - Je maakt gebruik van water om de auto te drogen. :p Met een open tuinslang, zodat je een vaste straal water krijgt, spoel je de auto af zodat deze straal water al het water van de lak aftrekt. (Zie effect hieronder)


Op auto's die onbeschermd zijn, zal het lastiger worden omdat het water niet goed afgestoten wordt. Maar hetzelfde principe gaat op.
 
  • Leuk
Reactions: M3fan