• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hulp gezocht met polijstresultaat

expor

Detailing guru
14 mrt 2017
390
150
Omgeving Eindhoven
Onderstaand had ik al in mijn voorstel topic geplaatst maar dat is niet helemaal de juiste plaats aangezien ik niet verwacht dat iedereen alle voorstel topics bijleest. @Zluytr merkte op dat er misschien iemand is die mij kan helpen. Ik hoop dat dergelijke verzoeken geplaatst mogen worden.

Kort gezegd is mijn vraag of er iemand in regio Eindhoven is met de ervaring / expertise om mij op weg te helpen met onderstaand probleem. In eerste instantie om te zien of hij/zij met mijn producten het gewenste resultaat kan halen, en mij kan vertellen wat ik verkeerd doe. Indien nodig en mogelijk met zijn/haar materiaal laten zien dat het daar beter mee kan om mij te overtuigen dat ik beter andere producten kan aanschaffen. Uiteraard tegen gewenste vergoeding, koffie is inbegrepen :p.

Het probleem:

Vandaag eindelijk kunnen beginnen met detailen van de Golf. Stappenplan zoals vermeld in de startpost t/m test spot. Nu heb ik helaas dezelfde ervaring als met de Polo dus ik hoop wat guidelines te kunnen krijgen (ik heb me al rot gelezen op het forum maar ik kom er niet uit).

De swirls krijg ik voor het grootste deel in 1 hit weg, maar dan hou ik 'kleine' swirls over die ik eerst niet zag. Ik gebruik V36 (cutting polish) met een oranje (medium cut) hex-logic pad. Mijn aanname is dat dit door het polijsten komt met de oranje pad vanwege de cut die de pad heeft, en opzich dus niet vreemd. Echter, als ik dan finish met wit + V38 (finishing polish) levert dat geen verschil op :(.

De pads die CG heeft komen overeen met Monello als ik het zo zie (ik snap dat daadwerkelijk cut iets anders zal zijn), dus van grof naar fijn (foam): geel / oranje / groen / wit / (blauw, zie ik bij monello niet als tussenstap) / zwart. Ik heb alle pads (inclusief blauw) behalve de groene. Als ik naar de monello charts kijk dan neem ik aan V38 = finale, V36 = mezzo, V34 = Veloce, V32 = ?. Misschien dat ik met groen ook de swirls eruit krijg (aangezien dat met 1 hit oranje ook al lukte en ik hier en daar lees dat Lapiz Blue relatief zacht is voor een VAG lak) maar dat kan ik helaas niet makkelijk proberen omdat ik die niet heb. Echter zou ik verwachten nog steeds te kunnen finishen omdat ik dan 2 stappen zet van oranje V36 naar wit V38.

Voor:
Bekijk bijlage 105452
Na:
Bekijk bijlage 105453

Ik werk als volgt:
Ik prime mijn pad niet, daar ik begrepen heb dat dit voor foam pads niet hoeft? Dus schone/gewassen pad, pufje detailerspray (of water) en 5 erwten polijstmiddel. Eerst deppen om product te verspreiden, dan verder evenredig verspreiden op stand 1 over ~50x50cm. Ik beweeg zeer langzaam op stand 6 (iets langzamer dan de CG YouTube videos) en maak 1 tot 1,5 dambord waarna de polish helder begint te worden, dan nog een dambord met iets minder druk, daarna afnemen. Finishen met wit doe ik bijna hetzelfde, alleen stand 4-5.

Ik snap dat advies geven lastig is zonder exact te zien wat ik doe en hoe de middelen werken, vandaar mijn verzoek.
 
De krassen die je nog ziet, zitten volgens mij dieper. Dus nogmaals met v36 polijsten. Als je dan nog nauwelijks verbetering ziet, opschalen naar zwaarder polijstmiddel/pad.
Dit is normaal bij de eerste keer polijsten van je auto. De waskrassen zitten gewoon dieper omdat de auto (door vorige eigenaren) niet zo voorzichtig is gewassen als nu gebeurt. (Wasborstel, wasstraat enz)
Als hij straks helemaal strak is en je hem voortaan op de juiste manier wast heb je de volgende keer waarschijnlijk genoeg aan een finishing polish.

De “krassen” die een compound/heavy cut polijstmiddel geeft, zien er anders uit. Dan ziet het er meer uit als een waas.
Volgens mij heeft @nicknameless hier een duidelijke foto van op een zwarte lak die met scholl s3 is gepolijst.

Het ziet er in elk geval al veel beter uit, dus volgens mij ben je heel goed op weg.
Staar jezelf niet blind op de allerlaatste krasjes, die zul je altijd houden.
Je kunt het eerst ook even zo laten, ik was hier zelf voor de eerste keer heel tevreden mee geweest.
De volgende keer wordt het weer net iets beter
 
+1 voor @mdlange

Ik lees zo dat je 1 hit correctie gedaan hebt en daarna bent gaan finishen. In principe blijf je corrigeren met een grovere combinatie pad + polijstmiddel totdat de defecten verdwenen zijn. Pas dan ga je met een fijnere combo finishen om een eventuele waas van de correctiestap te verwijderen en de maximale glans te krijgen. Dus steeds na een hit goed afnemen en beoordelen of je dit moet herhalen of je kan afschalen.

De overgebleven krasjes lijken mij ook de restanten van de iets diepere defecten. De ondiepere zijn weg en de diepere zitten er gedeeltelijk nog.

Maar ook eens met @mdlange dat je al een hele verbetering behaald hebt en dat je misschien niet bij de eerste polijstbeurt voor een perfect resultaat moet gaan. De rest komt een volgende keer weer. :)
 
Thanks voor jullie reacties. Ik probeer het te relativeren maar ik ben een perfectionist (wie niet hier waarschijnlijk) :p Ook was mijn doel om een coating aan te brengen en als ik zoveel geld uitgeef wil ik een 'perfecte' lak hebben. Als er hier en daar een diepere kras zit die ik niet weg krijg, prima. Maar dit zit nu over het hele oppervlak en kan ik niet uitstaan.

Ter aanvulling. Omdat ik twijfelde of de overgebleven krasjes door het polijsten kwamen heb ik ook een testspot gedaan met 2 hits V36. Hier zag ik geen verbetering. Toen oranje + v34 geprobeerd en daarmee haalde ik het zelfde resultaat, alleen met een waas-achtige finish (logisch ivm grover polijst). Daardoor begon ik te twijfelen of het de eerste keer niet gewoon krassen door polijsten waren omdat ze zo fijn zijn, en dat ik het dus met grover polijsten niet ga oplossen. Ik ga er sowieso nog een keer mee aan de slag, nog een hit met V36, misschien iets langer doorwerken. Anders nogmaals oranje + 34, of geel + 34 als dat niet werkt om te kijken of ik met grovere middelen meer correctie haal. Als er verbetering is maar nog niet optimaal dan zal de lak wel zodanig hard zijn dat ik naar een MF / spiderpad moet gaan kijken?

Overigens m.b.t. waas vs krasjes met compound / polijstmiddel. Ligt dat ook niet aan of het een middel is dat afbreekt of niet? Ik dacht dat die Scholl middelen bijv. niet 'fijner' worden bij langer doorwerken, daardoor de hele fijne krasjes maken en een waas achterlaten. De polijst van CG (en ik dacht ook Monello) breken af en daardoor is het mogelijk dat de cutting pad krasjes achterlaat? Ik vond foto's waarvan ik dacht te begrijpen dat wat ik nu zie van de pad afkomstig is.
 
Scholl Concepts breekt ook af en zelfs net wat beter als Monello. :p

Krassen door polijsten... échte krassen veroorzaak je dan omdat er dan iets scherps tussen je pad en lak in zit. En als dat zo is, dan zal je dit zien aan de manier waarop de krassen getrokken zijn. (Zullen eerder piggytails zijn)
Een waas doordat je met een vrij grof middel hebt gepolijst is niet iets wat lokaal te zien is, maar over je hele oppervlak. Of een polijstmiddel afbreekt of niet, er kan zeker nog een waas zijn na een compound. (Ze breken nou eenmaal niet af tot een hoogwaardige finising polijstmiddel)

Als je met je huidige grove combi niet genoeg correctie behaald in een hit, dan zal je meerdere hits moeten doen. Dit doe je totdat je defecten weg zijn en dan pas schaal je af om de ''schade'' van de grove stap weer netjes weg te werken tot hoogglans.
 
  • Leuk
Reactions: expor
Vandaag weer aan de slag gegaan. Tweede hit v36 en langer doorgewerkt, minimaal verschil. Toen naar oranje met v34 en eveneens minimaal verschil Opgeschaald naar geel met v34, en toen werd 't juist erger. Zelfde soort krasjes als op foto's alleen veel duidelijker (dieper?). Ik snap er niks van. :confused:
 
Ik lees ergens in je verhaal iets over druk bij het polijsten. Bij een DAP is voor een liggend oppervlak het gewicht van de machine genoeg druk, voor de vertikale oppervlakken gebruik je een druk die ongeveer overeenkomt met het gewicht van het apparaat. Onverschillig waar ik mee bezig ben (grof polijsten, middelgrof, finishen of waxen) ik gebruik altijd dezelfde druk

Verder gebruik ik stand 6 eigenlijk alleen voor grove polijstmiddelen, en voor middelgrof stand 5 en voor finishen stand 4. De CG polijstmiddelen ken ik niet zo, maar de pads van Monello en CG zijn behoorlijk vergelijkbaar.
 
  • Leuk
Reactions: expor
Je blijft die krasjes zien? Hmmm... Je krijgt dus met een medium-combi de swirls eruit, maar je houdt kleine krasjes over? Zitten deze niet gewoon dieper en moet je opschalen naar een grover middel? :p

Dat je krasjes krijgt van het polijsten wil er bij nog steeds niet in, vandaar. ;)
 
Zojuist eens een testspot gemaakt op de achterklep ipv portier en die krijg ik kristalhelder met 2 hits met v36, maar met oranje 3inch monello pad! Als ik echter op ander deel van de klep begin heb ik hetzelfde probleem. Opschalen naar 34 levert duidelijkere krasjes op, zal toch iets verkeerd doen :oops:.
 
Laatst bewerkt:
De 3inch is nieuw en daar zie ik hetzelfde mee gebeuren. Het is ook echt dieper als ik zwaardere pasts of pad gebruik. Met Inspectie map zijn het hele kleine krasjes. In TL licht zijn 't meer haakjes. Dit zie ik in meer of mindere mate op elk paneel. Meerdere passes geel en v34 maken het hooguit erger, niet minder.

Diepere krasje op foto is btw wel "echt" een kras, het gaat om het micro gedeelte.
IMG_20180311_165136.jpg
 
Aanvulling... Na toch maar gewoon door te zijn gegaan met oranje en v36 (immers nog altijd beter zonder al die swirls) kon ik het niet uitstaan waar die microswirls vandaan kwamen. Het enige dat ik mij nog kon bedenken is dat ik simpelweg niet lang genoeg de polish verwerk dus ik heb heel overdreven zeer lang doorgewerkt. En wat blijkt, geen microswirls. Omdat het met v34 nog erger was is er maar één conclusie voor mij: ik breek beide producten niet lang genoeg af waardoor ik de polish krassen zelf zie (alleen met inspectielampen! in het zonlicht zag ik het amper).

Dan is mijn aanvullende vraag: hoe weet ik wanneer een polish volledig is afgebroken. Ik keek nu naar de 'haze' die op een gegeven moment helder / doorzichtig wordt, maar dat leverde microswirls op. Bij mijn laatste poging leek het haast alsof ik droog aan het polijsten, zo lang ging ik door. Zijn er handige tips om te bepalen of ik ver genoeg ben gegaan zonder het paneel af te hoeven vegen? Tevens de vraag of dit iets is dat aan de CG V-serie ligt of gewoon mijn onervarenheid dat zich met elke polish had voorgedaan :innocent:.

Overigens als ik op internet lees over micromarring komen die foto's exact overeen met wat ik zie, en zegt men dat het komt door de v36 en/of oranje pad. Al dan niet icm zachte lak. Echter met wit en 38 krijg ik geen verbetering. Ik ga iig proberen de auto verder af te maken met 36 oranje en dan nog een rondje wit 38 (of gyeon primer) om daarna coating aan te brengen. Omdat de finish niet perfect is beperk ik mij denk ik tot een Cancoat of One.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou wel pas de coating aanbrengen als je echt tevreden bent over het resultaat. Anders ga je daar spijt van krijgen.

Verder vind ik het moeilijk advies te geven zonder het zelf te zien.

Ben ook wel benieuwd of het de originele lak is.
 
Ja I know, ik word een beetje radeloos. De swirls en evt. krassen gaan er prima uit met 1, 2 of max 3 hits V36+oranje. Echter blijf ik dan met die micro swirls zitten terwijl veel diepere krassen wel weg zijn. Als ik nog diepere krassen met V34 (al dan niet met geel) probeer te verwijderen dan krijg ik grovere microswirls zoals eerder gezegd. Ik twijfel of ik niet een proefsetje monello moet aanschaffen (weet niet of die bestaan).

Mijn idee is toch dat het in mijn verwerkingstijd zit, hoewel ik het apart vind dat polish zulke duidelijke krasjes kan veroorzaken.

Ik weet overigens 100% zeker dat de lak origineel is. Auto heeft 8.000 km gelopen (geen garantie) en rondom 123-135um lakdikte (dat wel).
 
Zoals eerder genoemd, ik zou hulp zoeken.
Een veel gebruikte term in detailing; het ligt bijna nooit aan de producten maar aan de gebruiker.

Monello, Scholl, Rupes, Ch. Guys. Er is er geen een slecht want dan zou niemand er mee werken.
 
Nog bedankt voor je aanbod om naar Moerdijk te komen om mij te helpen.

Ik zal de laatste zijn die beweert dat het niet aan mij ligt :p Doel van het topic was ook om hulp te krijgen, alleen graag op locatie. O.a. omdat de auto volledig voorbereid is en inmiddels gepolijst wordt en dus zonder bescherming staat. Helaas heeft er nog niemand gereageerd die in de buurt woont om dit te realiseren dus ben ik zelf weer aan de slag gegaan gisteren.

Omdat ik de grootste swirls eruit krijg (en groot deel van de krassen) gaat dat deel iig goed, alleen het finishen dus blijkbaar nog niet. Ik ga hem denk ik maar zo afmaken en gewoon in de EXP + Dodo wax zetten en dan later nog een poging wagen. Het punt is dat ik nu nog twee auto's ter beschikking heb en om die reden dus nu alle tijd heb om deze in orde te maken (t/m 3 april) en die mogelijkheid zal ik later niet meer hebben.
 
Laatst bewerkt: