• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hyundai Pony 1200 TL 1983

Micha D.

Detailing guru
Tester of Bling
13 apr 2017
744
153
28
Bennebroek of Delft
Hoi allemaal!

Wellicht hebben jullie hem wel eens voorbij zien komen, mijn Pony uit 1983. Ik heb de auto inmiddels alweer bijna 2 jaar (tijd gaat snel), maar ik heb er nog nooit aandacht aan besteed qua lak (behalve lak wegschuren en ontroesten). Nu komt dat ook deels omdat er gewoon weinig eer aan te behalen lijkt, de lak is letterlijk 3 of 4 tinten groen, het dak is verkrijt, de volledige auto zit onder de diepe krassen en heeft roestplekken. Omdat ik de afgelopen jaren de auto technisch helemaal heb aangepakt vond ik het nu een goed moment hem eens te verwennen en wat testjes erop uit te voeren.

Dit is hoe ik de auto kocht twee jaar terug:
27778059791_06db392a69_b.jpg
SP1A3
by Micha Collection, on Flickr

27778063211_e0060e3366_b.jpg
SP1A4
by Micha Collection, on Flickr

En inmiddels staat hij er zo bij:
36601673540_db7680c805_b.jpg
SP12A2
by Micha Collection, on Flickr

Enfin, de auto was dus ook al een geruime tijd niet gewassen en dat was wel te zien.
IMG_20180520_112756.jpg


Het verkrijtte dak
IMG_20180520_112802.jpg


En vliegroest! Ik weet niet exact waar het vandaan komt, zat er volgens mij voor de winterstalling niet op, maar geen idee.
IMG_20180520_112812.jpg


Ik ben begonnen met Autoglym TFR, 50ml op 1 liter (1:20) lauw water gedaan en zonder de auto af te spuiten het erop gespoten met de Kwazar Blue Venus Hand Foamer.
IMG_20180520_112900.jpg


Dat deed erg goed zijn werk, want je zag het vuil eraf lopen :D.
IMG_20180520_113645.jpg


Daarna afgespoten en de vervolgstap was foamen, dit gedaan met Monello Artico Magico ± 1:6 in de Monello Lancia foamer.
IMG_20180520_114606.jpg


Wederom af gespoten en de Monello Non-Ferro erbij gepakt. De hele auto gedaan ermee, het verbruik beperkt kunnen houden tot 250ml.

1) Dit was de ergste plek.
2) De werking is al goed, wordt lekker paars
3) Het kan schijnbaar nog paarser
4) Holy crap hoe paars wordt dit spul?!
5) :party:

(1)IMG_20180520_115321.jpg (2)IMG_20180520_115531.jpg (3)IMG_20180520_115645.jpg (4)IMG_20180520_115831.jpg (5)IMG_20180520_123646.jpg

Overigens heb ik iets gedaan wat ik op een enigszins nette auto nooit zou doen, en dat is de Non-Ferro heractiveren met een natte washmitt op een ongewassen auto. Nu kon het in mijn ogen (gezien de staat van de lak) weinig kwaad.

Vervolgens dus wel de auto goed gewassen. Gedaan met behulp van het restje Artico Magico, gefoamed en met de foam gewassen.
IMG_20180520_124747.jpg


De algehele staat van de lak; echt verschrikkelijk. Het doel van deze detail is overigens niet correctie krijgen, maar vooral de mogelijkheden aftasten.
IMG_20180520_144820.jpg


Besloten om toch een stukje te polijsten om te kijken wat er gaat gebeuren. Ik wou eigenlijk wachten tot ik in het bezit was van een lakdiktemeter, maar ach....
IMG_20180520_144826.jpg


Uiteraard gekleid, met Monello Dolce Verde en Dodo Juice Born Slippy Concentrate (1:10), blijft echt een fanatische claylube in combinatie met de Dolce Verde in mijn ogen.

Het doel van het polijsten was om enige glans terug te krijgen, niet om echt de defecten als diepe krassen te corrigeren. Ik was echter ook wel immens benieuwd wat er gebeurd met verkrijtte lak bij het polijsten.

Polijsten heb ik gedaan met m'n Dap 900 V3 met de volgende combinaties:
Monello geel en Scholl S3
Monello oranje en Monello Mezzo
Monello wit en Monello Finale
Monello wit en Scholl S30

Voor het eerst dat ik de Scholl producten gebruik, lijken zo op het eerste ook erg prettig. Korrels breken mooi en stoft ook weinig bij gebruik van een pufje detailer (Poorboys S&W). Ik had met zowel Finale als S30 een beetje een vreemd effect. Ik denk dat dit is wat ze 'gummen' noemen, maar ik kan het niet verklaren waardoor het komt? De grove middelen kon ik eenvoudig doorwerken tot ze volledig waren afgebroken, maar bij zowel de Finale als S30 kreeg ik echt een hele zwarte pad en bleven er dus een soort van 'rubber-/gum-achtige' resten achter op de lak. Heel vreemd, als iemand weet waar het door komt, ik hoor het heel graag!

Omstandigheden:
± 20-25 graden Celsius
Volledige schaduw met een licht windje
Dap 900 V3 op stand 4
Klein werkvlak (± 30x30 cm)
± 3 erwtjes polijstmiddel op de pad

IMG_20180520_150623.jpg


De lak bleek nog relatief hard. Ik denk dat zeker twee hits S3 op geel nog wel nodig gaat zijn voor algehele glans, voor diepere defecten wil ik echt eerst een lakdiktemeter aanschaffen. Maar...... er is een beetje glans terug!

1) Van: let vooral op de reflectie van de lamp zaklamp zelf (niet het licht) en hoe dof die is.
2) Naar: wederom hetzelfde, de zaklamp is nu veel beter zichtbaar.
3) Voorste stuk is gepolijst (tot halverwege de tape), daarachter niet.

(1) IMG_20180520_151100.jpg (2)IMG_20180520_151055.jpg (3)IMG_20180520_154209.jpg

Uiteindelijk besloten het hier bij te houden (er zit nu een glimmend vierkantje op m'n dak :D). De auto verder gekleid met de voorgaande combinatie en voorzien van een laagje Dodo Juice Supernatural Hybrid. Wat een fijne wax is dat zeg, super eenvoudig aanbrengen (wel lastig zichtbaar op deze kleur), even laten drogen en afnemen is helemaal een eitje. Prachtige beading en sheeting eigenschappen ook, ben benieuwd hoe lang hij erop blijft zitten! Eveneens de ramen in de RainX gezet en toen vond ik het wel weer mooi geweest.


IMG_20180520_192547.jpg


Wordt vervolgd (al kan dat wel even duren ;)).
 
Even een aparte post over het verkrijtte dak.

Ik heb er geen foto's van gemaakt, maar het verkrijtte dak is na het polijsten dus volledig getransformeerd. Van een witte, doffe laag ging het naar een groene tint, die wel een stuk donkerder is dan de rest van het dak.

Ik heb wel een paar hypothesis, maar wat zou hier een verklaring voor kunnen zijn?

Ik zat te denken dat de verkrijtte bovenste (blanke)laklaag de UV straling van de zonlicht tegenhoudt waardoor de lak onder de verkrijtte laag niet verkleurd, maar alles er omheen wel.

Ik hoor graag meningen, feiten of ervaringen hierover!
 
Altijd tof om zo'n auto terug in goede staat te brengen, mooi begin!

SP1A3 by Micha Collection, on Flickr
Ik had met zowel Finale als S30 een beetje een vreemd effect. Ik denk dat dit is wat ze 'gummen' noemen, maar ik kan het niet verklaren waardoor het komt? De grove middelen kon ik eenvoudig doorwerken tot ze volledig waren afgebroken, maar bij zowel de Finale als S30 kreeg ik echt een hele zwarte pad en bleven er dus een soort van 'rubber-/gum-achtige' resten achter op de lak. Heel vreemd, als iemand weet waar het door komt, ik hoor het heel graag!

Ik had dit ook voor toen ik bezig was met de 304, maar had dit wel met Mezzo/oranje & Finale/wit. Ik vind het wel vreemd dat dit bij u enkel voorkomt bij Finale/S30 en niet vroeger.

Na 1 hit was de hele pad zwart en was er zwart residu op lak aanwezig.
IMG_20171030_143513.jpg
Mij leek het toen dat dit gewoon 'vervuiling' of dergelijke was aangezien het niet enkel op de verkrijtte delen plaatsvond, wel aanzienlijk meer dan op de andere plaatstukken.

Mooi werk!
 
  • Leuk
Reactions: Micha D.
Leuk dat je het hebt geprobeerd en gedeeld. Erg leuk en lonend project.
Merci Aficior. Ik ga zeker nog verder met proberen, helemaal nieuw zal hij nooit worden uiteraard, maar ik hoop dat er nog wel wat glimmende lak onder zit :cool:.

Altijd tof om zo'n auto terug in goede staat te brengen, mooi begin!

Ik had dit ook voor toen ik bezig was met de 304, maar had dit wel met Mezzo/oranje & Finale/wit. Ik vind het wel vreemd dat dit bij u enkel voorkomt bij Finale/S30 en niet vroeger.

Na 1 hit was de hele pad zwart en was er zwart residu op lak aanwezig.
Bekijk bijlage 107769
Mij leek het toen dat dit gewoon 'vervuiling' of dergelijke was aangezien het niet enkel op de verkrijtte delen plaatsvond, wel aanzienlijk meer dan op de andere plaatstukken.

Mooi werk!

Thanks Adrien! Wat jij hebt lijkt er inderdaad wel op. Ik weet niet meer of het bij mij ook op de niet verkrijtte delen vrijkwam, maar het was wel echt alleen bij de S30 en Finale, dat vond ik wel apart!
 
Leuk project!

Zoiets had ik laatst ook en ik vermoed dat dit door de tape komt waar je met de pad overheen gaan. De pad slaat de tape dan om op de rand waardoor er plakresten op je pad komen die warm worden. Ik weet overigens niet of je ook over de tape bent gegaan.
 
De foto's van de Pony doen mij ook sterk denken aan de oer-Passat(1974) die mijn vader lang heeft gehad en aan de Morris Marina.

Het donkerder kleuren van de lak kan meerdere oorzaken hebben:
- de blanke is ook wittig geworden door microscheurtjes, ruwheid enzovoort, als je het wittige van die blanke laklaag weghaalt, krijg je voor het oog een donkerdere/diepere kleur (als de Pony tenminste een blanke lak heeft, maar gezien de metallic kleur neem ik dat wel aan)
- op de overige delen is de groene lak ook iets (maar minder) opgebleekt, en als je die gaat behandelen kom je waarschijnlijk ook op die donkerdere kleur uit.
 
Leuk project!

Zoiets had ik laatst ook en ik vermoed dat dit door de tape komt waar je met de pad overheen gaan. De pad slaat de tape dan om op de rand waardoor er plakresten op je pad komen die warm worden. Ik weet overigens niet of je ook over de tape bent gegaan.
Nee ik ben zeker niet over de tape heen gegaan, daar kan het niet aan liggen.

Huh? Dus bij het compounden en medium combi had je geen vieze pads? (Kleur/Vuil)
Nee, vreemd genoeg niet/amper. Natuurlijk kwam er wel wat vuiligheid af, maar pas bij de finishing polish kreeg ik de écht vieze pads.

Heeft de Pony sinds 2000 tot en met 2016 dan alleen maar op stal gestaan? Omdat jij er sindsdien de huidige platen op hebt gezet,...
Nee, vorige eigenaar reed met deze platen rond.

De foto's van de Pony doen mij ook sterk denken aan de oer-Passat(1974) die mijn vader lang heeft gehad en aan de Morris Marina.

Het donkerder kleuren van de lak kan meerdere oorzaken hebben:
- de blanke is ook wittig geworden door microscheurtjes, ruwheid enzovoort, als je het wittige van die blanke laklaag weghaalt, krijg je voor het oog een donkerdere/diepere kleur (als de Pony tenminste een blanke lak heeft, maar gezien de metallic kleur neem ik dat wel aan)
- op de overige delen is de groene lak ook iets (maar minder) opgebleekt, en als je die gaat behandelen kom je waarschijnlijk ook op die donkerdere kleur uit.
Dat kan heel goed kloppen want Giugiaro is verantwoordelijk voor zowel de Passat als de Pony. De vergelijking met de Marina kan ook goed kloppen want George Turnbell is het zakelijke brein achter beiden en naar het schijnt heeft hij twee Marina's meegenomen van British Leyland (waar hij vandaan kwam) om de Pony op te baseren.

De oorzaken klinken plausibel. Zelf denk ik dat de tweede de oorzaak is geweest, het licht heeft minder invloed kunnen uitoefenen onder de verkrijtte lak.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba