• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

IK Foam Pro 2 Handfoamer met welke foam?

Excellent

Detailing trainee
19 aug 2017
29
45
Ik heb dus interesse in de IK Foam Pro 2 Handfoamer maar heb geen idee welke foam ik erbij moet hebben.
Ik kom wel enkele tegen met goede reviews zoals Bilt Hamber en verscheidene van Valet Pro en nog wat anderen maar begin aan alles te twijfelen. Ook vooral omdat het een handfoamer is tegenover een HD foamer.

Ik zou hem voor de gehele auto willen inzetten.
Maar welke is voor mij het meeste geschikt?
Het betreft een zwart metallic lak en wordt nu elke 2 a 3 weken gewassen met Super Slick & Suds van Poorboys.
 
Bilt-Hamber Touch-less of Auto-Foam. Beide zijn zeer geschikt voor in de handfoamer omdat ze werken op basis van een effectieve concentratie. Nanolex pre wash zou ook goed moeten zijn trouwens.

Mengen op 2% voor een gemiddelde wasbeurt, 4% à 5% voor een goed vieze auto. Ik ben er lyrisch over in ieder geval!
 
De Bilt Hamber Auto foam is dan wel wat agressiever begrijp ik als het zo lees.
Reinigt als een dolle maar kan wel je sealer of wax aardig vernielen. Maar ik.lees ook dat de meningen daarover wel verdeeld zijn.

En over welk product was je dan het meest lyrisch?
 
De touch-less spoelt wat makkelijker weg, maar ruikt muffig. Auto-foam ruikt zepig (fris), maar afspoelen duurde iets langer. Beide reinigen bij mij prima, maar vanwege het iets grotere gemak denk ik toch dat de volgende bus weer een Touch-less wordt.
 
En is er nou verschil in een foam en een pre-wash foam?

Is een foam überhaupt ook een beetje eraf te krijgen met een normale tuinslang?
 
Zeker een interessant filmpje, waarvoor dank!
De BH Touch-less klinkt dan wel goed.

Maar vallen de anderen merken dan in het niets met ook goede reviews in de webshop?
(Geschikt voor een hand foamer)

En is een foam wel goed weg te krijgen met een normale tuinslang?
 
Als je werkt met een gewone tuinslang is er wat mij betreft geen andere optie dan Touch-less. De andere foams vereisen toch echt wel de krachtige straal van de HD.
 
  • Leuk
Reactions: Excellent
@Excellent ook in de detailing wereld wordt er veel ingezet op R&D. Merken komen telkens weer met nieuwe formule’s op de markt.
Bilt Hamber is al een vooraanstaand merk. En met touch-less hebben ze een product dat zeer goed werkt.
Wil dit zeggen dat andere merken niet goed meer zijn?
De test die hier in het filmpje uitgevoerd werd gaat maar over een beperkt aantal prewashes.
Er zijn nog andere merken die goede prewashes maken! Ik denk maar aan Auto Finesse Avalanche bijvoorbeeld.
@Jansen heeft hier ooit eens een test over gedaan, waar Avalanche als winnaar uit de bus kwam.

Het is vooral een kwestie van testen. Je kan min of meer afgaan op bevindingen van anderen, maar het komt toch steeds neer op persoonlijke voorkeur.
Sommige mensen zweren bij 1 bepaald merk, anderen wisselen graag af en proberen regelmatig nieuwe producten.
CarClean heeft een ruim assortiment aan merken en producten, opdat iedereen vrij is om te kiezen.
 
Bedankt voor je Auto Finesse Avalanche tip. Deze ga ik ook eens bekijken.

Ik snap dat het voor veel mensen anders zou zijn. Het nadeel van veel/alles testen is dat ik dan heeel veel producten moet kopen (kostbaar) en testen. De verpakkingen zijn vaak groot dan gebruik je het slechts enkele keren of gaat door met een product wat niet heel erg aansluit met de wensen.

Ik ben namelijk vrij gericht opzoek naar tips en advies omdat ik geen HD mogelijkheid heb en een handfoamer wil gaan proberen. En dus ook geen HD heb voor het afnemen. Dat beperkt nogal.
Vandaar ik een wash zoek die met een handfoamer gebruikt kan worden en ook weer makkelijk af te nemen moet zijn en niet te sterk voor sealer/wax is.
 
Die Jon van Forensic Detailing zegt in een andere video wel een belangrijk punt: liever je vuil weg met een goed en sterk middel, dan je laatste stap (wax of sealer) willen beschermen. Waarom? Omdat als je auto nog te vuil is, je alle zooi in je lak krast. Zodoende liever een goede losweker en liever je wax weer opnieuw aanbrengen, dan een te milde foam en met je was handschoen al dat vuil over je lak uitsmeren.

Heb je geen wasbox in de buurt? Ik heb laatst met de IK Foam Pro mn auto ingespoten met Bilt-Hamber Auto-Foam en daarna met de HD van de wasbox alles goed weg weten te blazen. Misschien ook een optie voor jouw?

Greetz Emiel
 
  • Leuk
Reactions: MTyn en Jansen
Ja, is helemaal waar natuurlijk. Maar ik zie het wel als nadeel als m'n wax/sealant afbreekt en de standtijd verkort.

Ik heb in de buurt wel een carwash met 3 DHZ boxen waarop ze zicht hebben en dit soort activiteiten helaas niet toestaan.

Iemand bekend met Valet-pro Foamula 1?
Deze krijgt zowel in de webshop als op YouTube wel goede beoordelingen.
 
Het nadeel van je lak polijsten is ook aanzienlijk ;) Rondje spraysealant is zo gedaan, rondje polijsten duurt wat langer.
 
  • Leuk
Reactions: TWA
Dan zal je dus meer met een contact wash moeten doen, dan met een foam. Op zich werken alle beetjes natuurlijk mee in het resultaat. Zorg dan dus voor een goede shampoo en washmitt of microvezel doeken.

Heb btw geen last van verminderde LSP na gebruik van Bilt-Hamber Auto-Foam, zo schadelijk is deze dus nog niet. De Valet-Pro heb ik nog geen ervaring mee, maar heb de IK Foam Pro dan ook nog niet zo lang :D

Greetz Emiel
 
  • Leuk
Reactions: Excellent
@Excellent : dat LSP aantasten door een voorwas moet je niet heel zwaar nemen.. dat aantasten is zo verschrikkelijk weinig dat het niet merkbaar is. Een handwas haalt procentueel veel meer van je LSP weg. Zelfs een superdun beschermingslaagje van Bathe+ van 4 weken oud is nog best goed bestand tegen de Autofoam.

Een groot verschil kan uitmaken wat voor LSP je erop hebt. Een ´ouderwetse´ carnauba wax kan sneller eraf zijn door de ontvettende werking van een shampoo dan een synthetische wax. En dan nog, genoeg mensen die een auto met Dreft hebben gewassen ter voorbereiding van coaten en merkten dat hun LSP er helemaal niet af was.