• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ik haal niet het gewenste resultaat, wat doe ik fout?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gradus

Detailing rookie
14 feb 2018
8
15
34
Op zich is monello polijst best goed, onder voorbehoud dat het een nieuwe auto is met niet heel erg veel krasjes, monello polijst is mild

Dus niet bedoelt voor oude auto's
Toen een complete set besteld van monello
Mijn ervaring. Het kan beter! Na 8 uur lang hele tijd bezig te zijn geweest had ik wel een hoop verwacht. Helaas monello gaat de volgende ronde niet meer mee

Nu hoorde ik via via dat ik de 3M Fast Cut+ (met de groene dop) zou moeten bestellen, deze word gebruikt bij BMW in de garage. Wie heeft er met deze polijst ervaring


Ik verwacht van een polijst dat diepe krasjes & lichte krasjes weg gaan, de lak hersteld zal worden, en een nieuwe glans look aan mijn auto zal toevoegen.
Wie heeft er op dit forum ervaring met ernstig beschadigde lakken zoals diepe krasjes en heeft deze met een polijst verwijderd

Groetjes!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In mijn ervaring werken de middelen van Monello ook uitstekend op harde lakken. Kan je iets meer vertellen over de auto, de gebruikte machines en pads? Misschien gaat er iets niet helemaal goed in je werkwijze en hoef je geen nieuwe producten aan te schaffen.

Overigens, de toon en inhoud van je bericht zouden van mij iets genuanceerder mogen, zeker met zo'n geringe onderbouwing.

8 uur voor eene hele auto is ook niet bijzonder lang, zeker niet als het een oude auto betreft.
 
Als je op het forum van Carclean een topic start met deze titel en daarin een link naar een andere autopoetsmiddelen-webshop, dan kan je erop wachten dat die post verwijderd zal worden. :rolleyes:
Ik vind de toon net als @Jansen ook erg negatief en kort door de bocht.
Ze halen bij de garage vast goede resultaten met de genoemde polijstmiddelen, maar dat doen ze dan met een rotary...
Er zijn genoeg voorbeelden te vinden op dit forum van mensen die ernstig beschadigde lakken gecorrigeerd hebben. Misschien kun je jezelf eerst eens in de materie verdiepen in plaats van slecht geïnformeerd meteen een zondebok aan te wijzen.
Polijstmiddel is maar één factor in het geheel. De gebruikte machine, pads en niet op de laatste plaats de gebruikte techniek maar ook de voorbereiding en nabehandeling maken werelden van verschil.
 
Laatst bewerkt:
Heel jammer zo'n voorbarige conclusie.
Daar doe je ook jezelf mee tekort.
Met vrijwel elk middel is resultaat te behalen
Gaat juist om het toepassen, laat je daarin helpen
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr!
Heb alles van monello & een Dap900
Pad's wit zwart oranje geel
Toyota, Volkswagen golf 4

Mijn werkwijze is uitstekend. Ik heb alles gedaan zoals het voorgeschreven werd door,
carclean stappen, incl kleien wassen 4 a 5 lagen
Coating en meerdere keren aanbrengen.

Als je nog steeds van mening bent dat ik het verkeerd doe wil ik wel eens langs komen. Om te zien hoe je het doet. janssen
 
En dat alles in 8 uur?... ik denk dat wij allemaal bij jou moeten kijken hoe het moet ;)

Maar 4 a 5 lagen coating? Wat is dat voor coating?

Buiten het feit om dat je een link plaatst van een concurrent van cc wat best brutaal is, sluit ik mij helemaal aan bij Jan.

Met Monello is echt helemaal niks mis! Dit product (met mezerna wat het zelfde is) is wereldwijd zo ern beetje het meest gebruikte polijstmiddel. En dat zal toch wel een reden hebben.

Het feit dat je al gaat afbouwen en zelfs coaten terwijl het resultaat niet naar wens is, zegt mij al dat je niet heel ervaren bent. En als je meer ervaring op doet zal je zien dat je zelf met mildere middelen steeds een beter resultaat haalt.
 
Toyota is over het algemeen zachte lak ( uitzonderingen daargelaten ), hier zou je al met de middelste monello resultaat op moeten behalen.
De Volkswagen zal hardere VAG lak hebben, hier zal al sneller Veloce van Monello aan te pas komen.
Heb je al eens geprobeerd over te stappen naar bv de spiderpad? of andere combo's?

Deel de mening dat met Monello niks mis is, zit bij nog altijd in het assortiment en doet prima zijn werk op alle lakken.

Of er polijstmiddelen bestaan waarmee je diepe krassen wegkrijgt? Deze zijn bij mij iig niet bekend, meestal komt hier nog meer bij kijken om diepen krassen weg te krijgen.
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr!
+1 voor de eerdere reacties! :)

Ik ben van mening dat je het verkeerd doet. :) Je spreekt kwaad over een goed merk en spreekt jezelf tegen. Als je géén goede resultaten boekt met producten waarbij je goede resultaten kan boeken, dan is je werkwijze niet "uitmuntend". ;)

Er zou dus verbetering te behalen zijn in je techniek. Iets waar men jou graag mee zouden willen helpen.
Zie dit als een hardloper die voor zijn gevoel niet snel genoeg loopt en daarom maar duurdere schoenen gaat kopen. Het idee is dat je hierdoor sneller zal kunnen gaan, maar de hardloper vergeet dat zijn benen gewoon niet sneller kunnen. :p
 
  • Leuk
Reactions: Aficior en D!m!tr!
Ik heb even de titel aangepast en je bericht wat aangepast. De titel dekt de lading niet en ik raad je aan even de forumregels door te nemen:
https://forum.carclean.com/threads/forumregels-lees-dit-topic-eerst-even-aandachtig-door.1/ Commerciële links zijn niet toegestaan.

Ik denk dat je verwachtingspatroon niet in lijn is met hoe het in de praktijk aan toe gaat. Alleen dit al geeft het aan:
Ik verwacht van een polijst dat diepe krasjes & lichte krasjes weg gaan, de lak hersteld zal worden, en een nieuwe glans look aan mijn auto zal toevoegen.
Niet alleen is dat te kort door de bocht maar de keuze voor een polijstmiddel is slechts één ding wat het totaal bepaalt.

Je kunt niet zomaar verwachten dat je met een polijstmiddel altijd een gegarandeerd resultaat haalt. Zo werkt dat nu eenmaal niet. Het resultaat wordt bepaalt door een aantal factoren die ik hieronder zal toelichten: polijstmachine, polijstpad, polijstmiddel, hardheid van het lakwerk, dikte van het lakwerk, techniek en er zullen vast nog meer omstandigheden zijn die het bepalen maar dit zijn wel de belangrijkste.

Polijstmachine
De keuze van je polijstmachine bepaalt voor een groot deel hoe snel je kunt polijsten, de finish en polijstgemak. Een roterende polijstmachine zal vrijwel altijd sneller zijn dan een vrij draaiende polijstmachine (o.a. DAP900 V3 en Rupes LHR15) en geforceerd excentrische machines (Flex 3401 VRG en Rupes Mille).
Een roterende machine is lastiger te bedienen, maakt sowieso hologrammen en je kunt het lakwerk verbranden met permanente schade.
Een DAP900 V3 is een veel veiligere machine maar je werkt nu eenmaal niet zo snel als met een roterende polijstmachine die ze waarschijnlijk in de BMW garage gebruiken die je noemt in je OP.

Polijstpad
Onderschatte factor, men legt snel de "schuld" neer bij het polijstmiddel als het resultaat niet wordt gehaald. Hoe vaak we de vraag niet krijgen: heb je niet iets sterkers dan *product x* terwijl er niet gedacht wordt aan een andere pad. Foam heb je al in veel gradaties maar je hebt ook microvezel en wol en met name deze laatste is een aanzienlijke boost in correctie met hetzelfde polijstmiddel als waarmee er wordt gewerkt met foam. Zomaar een grover polijstmiddel nemen is lang niet altijd de oplossing of de beste weg om in te slaan. Het zou kunnen maar echt veel beter Monello Veloce op een dunne wolpad gaat het niet worden op een DAP900 is mijn ervaring.

Polijstmiddel
Nog zo'n factor die enorm meespeelt. Het ene polijstmiddel is het andere niet. Niet qua korrel en niet qua verwerking. Geen enkel polijstmiddel is zaligmakend. Monello niet, Scholl niet en ook 3M niet. Iemand die vaak polijst met meerdere polijstmiddelen kan dit beamen. Monello werkt op heel veel lakken bijzonder goed maar er zal best wat tussen zitten waar met name het grovere middel wat minder lekker verwerkt. De correctie is prima, dat is het niet maar de verwerking is dan een stuk lastiger. Probeer maar eens een wat oudere Porsche dan weet je wat ik bedoel. Je zoekt dan een product die meer smering heeft zoals bijvoorbeeld Gyeon Q²M Compound.

Je linkte naar 3M Fast Cut+ maar laat dit nou net een polijstmiddel zijn op oliebasis. Garages gebruiken ze erg vaak, het lijkt alsof je heel snel resultaat hebt omdat de oliën flink de boel kunnen verbergen. Polijstmiddelen op oliebasis laten zich ook niet zo makkelijk ontvetten dus je merkt het resultaat pas later. Je kunt er prima resultaten mee halen maar zoals met elk middel moet je er wel goed mee werken en goed nabewerken en ook daar gaat het vaak mis omdat men denkt dat het al goed genoeg is terwijl dat alleen de oliën zijn.

Hardheid van lakwerk
Elke lak is anders, een Audi is vaak hard, Franse lak medium en Japanse lakken zacht. Maar dat is geen gegeven maar wat meestal wordt ervaren. Is een lak overgespoten dan kan het alweer heel anders zijn. Ook binnen een merk merk je dat het flink kan schelen. De Seat Leon eerste type is zeer gemakkelijk te polijsten, de versie erna is een zeer stuk harder.

Stel je doet je eigen auto en het is een Subaru, dan gaat dat geweldig en je buurman vraagt of je zijn Audi ook kunt doen en je denkt: geen probleem, mijn auto ging ook zo goed dus waarom niet. Dan kom je wel van een koude kermis thuis want de Audi is totaal niet onder de indruk van de combinatie pad+polish die op je Subaru zo lekker ging. Als je een auto niet kent doe dan altijd een testspot: test op een klein representatief stukje welke combinatie je nodig hebt om het gewenste resultaat te halen.

Dikte van lakwerk
Ook dit is natuurlijk van belang. Besef dat je lak gemiddeld 100-110 micron is. 1000 micron is 1mm dus je hele lak inclusief primer, kleur én blank is iets meer dan 1/10e mm. Daarvan is ongeveer 1/3e blanke lak. Dus 0,03mm. Dan zul je ook beseffen dat als je een krasje kunt voelen met je nagel dat je al flink in de 0,03mm van je blanke lak zit of zelfs dat het er al doorheen is. Ook al kun je een krasje niet voelen dan wil dat echt nog niet zeggen dat je deze er "even" uit kunt halen. Soms wel, soms niet. Er zijn geen garanties.

Techniek
Nog zo'n onderschatte factor. Aantal weken geleden iemand langs geweest met een Porsche Panamera. Die had al uren staan werken op de motorkap maar de lichte krasjes gingen er niet uit. Gebruikte combinatie was een Scholl Sandwich pad met S3 en Monello Veloce. Niet de meest lichte combinatie en er gebeurde helemaal niets. Werkte langzaam, genoeg filmpjes gekeken net zoals jij dat hebt gedaan. Zijn werkwijze was goed voor zijn gevoel.

Gelukkig kon hij de volgende dag langskomen bij ons. Auto naar binnen gereden en een stukje gedaan met de Sandwich pad en Veloce en toen lukte het ineens wel. Het was puur een stukje techniek wat nog ontbrak. Helemaal niet erg want niemand begint als expert. Je moet gewoon dingen leren en dat gaat met vallen en opstaan. Langzaam bewegen kreeg ineens een andere betekenis voor hem en ook letten dat je de machine juist vast houdt zodat de pad optimaal draait en de lak kan corrigeren. Dat is lastig te laten zien in een filmpje dat kan ik weten.


Ik hoop dat het zo iets duidelijker is voor jou en ook voor anderen die hetzelfde ervaren en dankzij deze post een duwtje krijgen in de juiste richting. Je bent van harte welkom om ook bij ons in Berkel en Rodenrijs langs te komen. Maak hiervoor wel even een afspraak dan plannen we daar tijd voor in. Misschien zijn je krasjes te diep, de lak te hard of wil je misschien meer dan mogelijk is. Of misschien werkt 3M Fast Cut+ echt wonderen op jouw lak en is de rest echt rommel al denk ik eerder dat het een stukje onervarenheid en techniek is maar dat slechts mijn bescheiden mening. Wij weten ook niet alles en soms is het gewoon een stukje geluk.
 
Scherpe analyses !

@Zluytr zijn welbekende comment " hoezo ga je afschalen als je nog niet tevreden bent met het resultaat" heeft mijn in het verleden wakker geschud.

Waarom de F*$#@ deed ik dat? Geen idee, dacht ik dat de lichtere stap zou gaan corrigeren? Geen logica.

Goudetip
 
  • Leuk
Reactions: Micha D. en Zluytr
In jouw geval zou je na de eerst stap polijsten al je plan kunnen bijschaven.
Alles afronden is geen strak plan geweest, ingrijpen als het nodig is.

Eventueel wetsanden of toch eens een poging doen met andere pasta en pad.
Of beseffen dat het nooit 100% gaat worden maar in iedergeval een stuk beter en het daarvoor doen.

Vergeet dat er tussen de grofste pads/pasta een mega verschil zit.
Monello,rupes,scholl op een wolletje vindt ik, ongeveer gelijk slijpen op duitse lak.
Zon idee had ik ook maar alleen door try and error kom je er zelf achter.
 
Dat je ervaring hebt schreef je al. En ook dat je met die ervaring tot de conclusie komt dat het beter kan (en moet)
Als je geholpen wilt worden ... accepteer dan dat je iets anders te horen krijgt dan dat je het al helemaal goed gedaan hebt

En als je niet geholpen wilt worden, ook goed.

Een laag coating extra is in ieder geval niet de oplossing als het daaronder niet 100% is
 
  • Leuk
Reactions: expor
volgens voorschrift zou je met de dap900 alle plekken die gepolijst zijn 3 keer over moeten doen. en dat voor elke laag, dat het product niet werkt kan ik niets aan doen. rommel
Heb eens een flesje van 11 euro gekocht met de hand ingewerkt & uitgewerkt, en dat in 60min 1 laagje maar! Monello heb je 4 flesjes nodig 4 lagen
dus wie dan nog zegt dat monello goed is.. vul maar zelf in waar je in gelooft. ik heb gedaan wat ik moet doen, ik heb gedaan zoals ik het moet doen.
 
Als je met jouw werkwijze geen resultaat haalt, ligt het aan jouw werkwijze
Met dezelfde materialen halen tientallen forumleden prima resultaat

Dus stop met jammeren en accepteer dat het anders moet als je betr resultaat wilt
Als je niet toe wilt geven dat het aan jouw werkwijze ligt, ga dan weg van dit forum.

Je doet het pas goed als het resultaat goed is. PUNT UIT.
 
Zoals anderen ook al aangeven, met Monello kun je ook diepe krassen in een harde lak corrigeren, en dat gaat ook prima met een DAP. Ik heb wel ooit een demo gedaan, op de motorkap van een Skoda Octavia (staat net als de rest van de VAG-groep bekend om harde lak), één van de toeschouwers was een ervaren detailer en fervente voorstander van rotary polijstmachines. Vooraf gaf hij aan, dat ik deze lak onmogelijk netjes zou kunnen krijgen met het materiaal dat ik bij mij had. Ik was pas halverwege de correctiestappen, toen mensen zich al in alle bochten stonden te wringen om ondermeer de diepe kras terug te kunnen vinden die er vooraf op zat. Ook de ervaren detailer was behoorlijk verrast door het resultaat, dat ik met Monello polijstmiddelen en pads had behaald, hier zat overigens wel een stap met een woolpad bij, zoals Dibbuz ook al noemde in zijn verhaal.

Als je denkt dat je laagjes polijstmiddel aanbrengt, in plaats van dat je laagjes lak weghaalt met polijsten, geeft dit denk ik wel iets aan over het begrip en de kennis van het polijsten. Zonder kennis is het slechts puur geluk als je een goed resultaat boekt.
 
@Gradus , Als je het nu allemaal zo goed weet, doe het dan goed en laat foto's zien van een top resultaat. Maar ga niet mensen hier afzeiken die wel de ervaring hebben en je willen helpen.

En ga anders raad vragen op het forum van het bedrijf waar je een link van had neer gezet. of hebben die soms geen forum?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.