• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

ik zoek een poetser / tutor

dutchbase

Detailing rookie
10 jul 2009
20
0
Zojuist heb ik mijzelf (en mijn Opel vectra GTS) voorgesteld:

zie dit topic

Heb al wel enige modificaties gedaan aan de auto, maar moet jullie eerlijk bekennen dat ik aan carrosserie-behoud eigenlijk nog niet veel meer heb gedaan dan het gebruiken van Meguiar's NXT shampoo en een wash-mitt.

Reden hiervan is dat ik hiervoor twee echte "gezinsbakken" reed: Een Zafira en een Vectra B station. En ik wilde wel weer eens iets sportievers rijden. Deze GTS leent zich dan ook om er iets "meer" mee te doen dan enkel de auto te wassen.

ik ben ondernemer en net als die lotgenoten beschik ik dus structureel over weinig vrije tijd. Toch wil ik binnenkort me eens "echt" gaan verdiepen in het detailen van een auto. Probleem wat ik daar tot nog toe bij ondervind: Ik heb al veel zitten lezen op dit forum, maar in 98% van de situaties blijkt dat de keuze voor de benodigde spullen een persoonlijke keuze is: waar hecht je waarde aan, wat is je budget en wat vind je lekker/goed werken (denk dat dit in een notendop wel de algehele strekking is).

Zat dus gisteravond te denken:
Wat nu als ik eens een autopoetser/hobbyist/autofreak probeer te vinden via het forum die me wegwijs kan maken in de praktische kant van (o.a.) het stappenplan en valkuilen?

Het wiel opnieuw uitvinden is één van die dingen die ik in diverse aspecten van het leven heb ondervonden, zeker als het aanbod zo overweldigend is als in de webshop van CC. Ik ken mezelf inmiddels ook wel een beetje: zou heel luidkeels kunnen gaan roepen dat ik niet het "type" ben om fanatiek te gaan detailen, maar zo'n zelfde uiting riep ik ook bij de aanschaf van de auto: "ik ga er niet zo veel aan veranderen..." ha ha...

Nee even serieus, waar liggen mijn vraagstukken, wat zijn de aandachtspunten en interessegebieden:

De vectra GTS is niet nieuw, ondanks het feit dat ik als "leek" de auto mooi vind, heb ik geen mega-swirls in de lak zitten, wel de algemene paar kleine krasjes. De vorige eigenaar heeft volgens mij vaak met een ring om zijn vingers de kofferbak vaak geopend en ook wel eens een boodschappentas/doos op de bumper gezet. Kofferbak en bumper moeten dus later wel gespoten worden. Toch ben ik benieuwd wat daar met detailing in verbeterd zou kunnen worden.

Ik zou graag (als opdracht, laat ik daar duidelijk over zijn, iedereen mag een passie hebben, maar zodra je je in andermans passie stort, mogen daar best enkele kosten voor in rekening worden gebracht) met mijn auto langs willen komen bij een persoon of een bedrijf (liefst in Zeeland, omgeving Breda, Roosendaal, Bergen op Zoom mag ook) die samen met mij eens zou willen beginnen met het uitvoeren van o.a. een stappenplan.

Nu kan ik hier 50 posts gaan plaatsen om advies in te winnen, ik heb inmiddels ervaren dat op die wijze het gehele CC assortiment aan je voorbij trekt en dat uiteindelijk de conclusie kan worden getrokken: "het is maar net wat je wilt...."

Ik denk Ik weet dat je er uren of dagen lang over kunt praten, maar liever heb ik menselijk contact om daarmee te zien waarom je beter voor merk A of product Z zou kunnen kiezen. Je kunt al vrij snel opmaken of iemand gepassioneerd met zijn auto (of die van zijn klanten) bezig is en waarom zou je van jouw succesformule afstappen als die in de praktijk goede resultaten boekt???

Wat ik voor ogen heb, is dus een praktisch leerproces. Producten zoals klei, cleaner, glaze en wax kun je aanschaffen, het gebruik ervan (met name: welke hulpproducten gebruik je hierbij en op welke wijze doe je dat het meest efficiënt) zouden daarbij de aandachtspunten zijn. Juist omdat ik nooit eerder een detailing-proces heb doorlopen, zou ik dit graag eens van een "freak" of (semi) "pro" willen leren. Ik kom dan weliswaar langs met de auto, maar wil dan vervolgens eens lekker op je vingers zitten kijken (heerlijk, dat zijn de klanten die ik zelf ook het liefst zie komen, ahum). Nee zonder dollen: ik wil uiteraard zelf mijn handjes laten wapperen, moet het uiteindelijk ook zelf gaan uitvoeren.

Zou ik de aandachtspunten in "trefwoorden" moeten samenvatten, dan zoek ik een persoon (of bedrijfje) wat voor mij het volgende kan uitvoeren en daar (tijdens dit proces) advies en aandachtspunten in kan aanreiken:

* donkere auto (i.v.m. productkeuze)
* uitvoeren van stappenplan "detailing" (+ tips en tools verstrekken voor de latere fase als ik het zelf ga doen)
* zachte wax / wetlook
* hoe een carbonfolie (dak) het beste te behandelen (welk product)

Ik ben niet veroordeeld tot 1 merk, heb zelf nog een Meguiar's Smooth Surface Clay set staan (ongebruikt :party: ) die ik in de leergang (en erna) wel wil gaan hanteren, voor de rest heb ik een open vizier.

Bij het invulling geven van het detailen geef ik er de voorkeur aan dat het merendeel van de gebruikte producten ook via de CC shop te bestellen zijn, het is een kwestie van "gunnen" en daarnaast is alles op 1 adres te verkrijgen, hecht ik ook wel waarde aan.

Hopelijk zijn hier dus forumleden aanwezig die dit zien zitten, of wellicht kennen jullie iemand die jullie kunnen aanraden. Het leerproces is hier dus net zo belangrijk als het uiteindelijke resultaat van de "clean sessie".
 
Hoi Patrick,

Het mooiste voor jou zou zijn om een Easterwood meeting mee te maken.
Dat is een meeting waar naast veel CC forumleden ook de CC'ers aanwezig zijn en demo's worden gegeven.

De leden die ik ken (en die jou zeker een heel eind op de juiste weg kunnen helpen) wonen helaas te ver weg.
Ik heb je via PM wel een mailadres gestuurd van iemand die heel veel ervaring heeft en volgens mij ook redelijk dicht bij jou in de buurt woont.

Sucses !

Gr. Arjan
 
Je mag bij mij langskomen (Tilburg) maar ik zou als ik jou was is bij het CC team langsgaan zodat zij jou perfect kunnen helpen.
 
markprinsen zei:
Je mag bij mij langskomen (Tilburg) maar ik zou als ik jou was is bij het CC team langsgaan zodat zij jou perfect kunnen helpen.
Mee eens, zeker omdat je nog geen producten hebt maar wel van plan bent die aan te schaffen (klinkt lullig misschien, maar ze kunnen aan je verkopen ;))

Wanneer je op een rustig moment gaat kunnen ze je gerust adviseren in wat je precies nodig hebt en je laten zien hoe deze producten het best te gebruiken.
Het zal geen volledige detail van je auto worden uiteraard, maar je weet wel wat je zelf te doen staat :grinning:
 
Misschien kan je een afspraak maken met ThaBird. Hij woont in Terneuzen en heeft een zwarte Avensis Wagon. Aardige kerel met ook leuke spulletjes, o.a. ook een DAP.
 
@iedereen: ik wil jullie allen bedanken voor jullie input. Ik heb ook een aantal PM's ontvangen, waarvoor ook dank aan digenen die de tijd en moeite daarvoor hebben genomen. Zojuist heb ik ThaBird een mail gestuurd om eens te gaan koekeloeren bij hem, hij zit geografisch gezien lekker dichtbij en heeft een DAP, met name voor de achterzijde van de auto zou die nog wel eens van pas kunnen komen.

Ook heb ik een boodschappenlijstje samengesteld om daarmee een bestelling te gaan doen bij CC. Dan kan ik met mijn eigen spulletjes ervaring opdoen en ThaBird kan me hopelijk van tips en trucs voorzien. Op 25 juli ga ik voor het eerst naar een meeting dus hopelijk kunnen we voor die tijd tot elkander komen. Ben overigens wel van plan om eens te gaan kijken bij CC. De overgang van handmatig naar machinaal detailen lijkt me dan een mooi moment, zal vermoedelijk wel na de zomer worden, alhoewel.... Je weet nooit hoe een enthousiasteling je kan besmetten...
 
]d~^ ik zal je met de hand aan het werk zetten]d~^

Na half uurtje ga jij een DAP bestellen:-"
 
Was ik al bang voor.... Ach. dan zeg ik gewoon mijn vakantie af en koop ik in plaats daarvan een DAP, zal mijn vriendin ook erg blij mee zijn (ahum).