• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ingebrande insectenresten

samvdgr

Detailing rookie
27 apr 2021
2
2
Hallo!
Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag. Ik was met alle liefde elke week de auto van mijn vader, een zwarte Polestar 2, met 2 emmers, een goede wash mitt, etc. Nu merkte ik na het schoonmaken dat op de plek waar insectenresten gezeten hebben een dof plekje ontstaan is; ingebrande insectenresten. Ik krijg ze er niet uit, ook niet met een goede insectenreiniger. Ik ben inmiddels een aardige poetsfanaat geworden en ik irriteer me dan ook mateloos aan deze “beschadigingen”. Is er een eenvoudige manier om dit weer uit de blanke lak te krijgen? Ik snap dat polijsten een oplossing is maar daar heb ik de spullen helaas niet voor. Ik hoor graag ervaringen van anderen met dit probleem en hoe jullie hiermee omgaan.
 
Denk toch dat je zal moeten polijsten als het in de lak zit. Dan een goede coating of wax aanbrengen en de plat gereden vliegen veeg je met beetje water zo van de lak.

Wat ik vroeger nog wel eens deed was een krant nat maken en deze even een tijdje op vliegen lijken leggen dan weken ze ook goed los.
 
Ik verwacht ook dat er gepolijst moet worden. Het zuur van de insecten heeft de lak aangetast en dus moet je deze lak verwijderen middels polijsten.

Breng je regelmatig een vorm van bescherming aan? (Bescherming, wassen gaat makkelijker én veiliger, etc)
 
Quantoxx, ik kan op een of andere manier niet op jouw bericht reageren dus doe ik het maar zo.
Nee ik gebruik geen bescherming, wat ik wel wil gaan doen. Welk product raden jullie mij daarvoor aan? Ik merk nu ook dat de lak erg gevoelig is.
 
Hoe merk je dat de lak gevoelig is? Ik denk namelijk dat als je al die tijd wast zonder bescherming op de lak, dat de auto er nog veel erger uit had gezien. ;)

Op een zwarte lak zou ik een wat olierijkere wax aanbrengen zodat de lak goed gevoed wordt. De 'Soft99 - Fusso Coat' die @schaef bedoeld, denk ik, vind ik zelf qua eigenschappen erg goed. Echter is het aanbrengen niet altijd even makkelijk voor de beginner en soms zelfs de ervaren waxer. Persoonlijk zou ik dus kiezen voor de hufterproof Collinite - 915.

Ik zou je wel willen adviseren om vóór het waxen ook de voorbereidende stappen te doen, zoals het goed wassen en eventueel reinigen met specifieke reinigers zoals ijzerverwijderaars (De-ironizer, zoals Monello - NonFerro). Dit spul doet ook wonderen op je velgen en wordt dus ook veelal als velgenreiniger gebruikt met als bonus een goede reinigende werking. Zo kan je ook overwegen om teer-harsverwijderaar te gebruiken.

Na het reinigen ook kleien met een glijmiddel erbij.

Na dit alles kan je opnieuw wassen en/of de lak ontvetten met bijv. Nanolex - EX. Nu is de lak brandschoon en klaar voor de wax. ;)
 
  • Leuk
Reactions: kawazxr en schaef
Als het gevoelige lak is, dan zou ik juist niet kiezen voor kleien (als je niet gaat polijsten) maar alleen het gebruik van een de-ironizer. Je hebt namelijk altijd het risico op marring, zeker als je nog nooit gekleid hebt; op zwarte lak valt dit ook nog extra goed op. Voor een wax is het daarnaast ook wat minder belangrijk dat echt alle vervuiling uit de lak is.

Wat je wel zou kunnen doen is alleen de plaatsen met de vliegresten zacht kleien en daarna handmatig polijsten (bijvoorbeeld met monello finale i.c.m. een handpad). Als je daarna een goede wax/sealant/oid aanbrengt, dan is de lak ook weer goed beschermd en kun je ingebrande vliegresten zo goed mogelijk voorkomen. Bijvoorbeeld de collinite waxen zijn prima waxen, maar er zijn verder ook vele andere goede merken.
 
  • Leuk
Reactions: Divided en sep
Op mijn zwarte lak (metallic, dat wel) gebruik ik black whole en daaroverheen collinites 845. Na wassen krijgt alles nog eens een laagje QD+
Blijft super mooi en beschermd
 
Polijsten is een ruim begrip. Om te beginnen zou je kunnen kijken of je die ingebrande vliegentroep nog wat kunt wegwerken met eenvoudige middelen zoals Scratch X of Ultimate Compound, allebei van Meguiars. Die twee kun je met de hand verwerken, daar heb je geen machine voor nodig.
Ik denk dat je er een aardig stukje mee vooruit gaat.