• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Inge's 2e Detailpoging - met grotendeels AF producten

inge

Detailing addict
26 nov 2012
928
65
Zoals beloofd zou ik een verslag maken van poging 2 in detail-land. Alleen weet ik niet of deze onder show-off of onder merkdiscussie valt - want het wordt vermoed ik alle twee wel een beetje.

Omdat ik bij de 1e keer wassen in de wasbox mijn mooi gemaakt auto volledig stripte van alle beschermingslagen kon ik de afgelopen nogmaals aan de gang (tussentijds wel beschermd met een laagje Reload). Deze keer wilde ik met wat minder tijd (heb nu maar 1 week vakantie en ook nog andere zaken gepland staan) toch een goede bescherming bereiken. Vandaar dat ik na de uitgebreide review in de merkdiscussie besloot om deze te gaan uitproberen.
De producten die ik gebruikt heb:
Snowfoam
lather shampo (restje om te proberen gekregen van Redcat)
Iron-X
Mothers klei en DJ lube
AF Tough Prep Paint Preparator
AF Power Seal Paint Sealant
AF tyre gel
AF trim revive
Mothers California Gold Pure Carnauba Wax Liquid - Ultimate Wax System Step 3
Poorboys World Natural Look
Reload
Glassex/ spiritus (1:1)

Nadat ik zaterdagochtend vroeg naar de wasbox was gereden (net na openingstijd 9.00 uur - ik was niet eens de eerste :)) eerst maar ene paar foto's gemaakt van hoe de auto eruit zag - viel eigenlijk best wel mee qua vuiligheid. Maar goed een weekje of wat daarvoor had ik hem nog even afgespoeld met HD (nu de juiste knop gevonden) in de wasbox.
Na in de de foam te hebben gezet en even laten intrekken met de HD het meeste vuil er al af gespoten. Ik ben met de wielen begonnen, daarna de achterkant en toen de rest van de auto daar deze delen het vieste waren. Daarna met de 2em gewassen en weer afgespoeld. tenslotte Iron-X aangebracht even zijn werk laten doen en wat bleek er kwam niets paars vanaf of het moet zo miniem zijn geweest dat ik het niet heb gezien. Tenslotte opnieuw de auto goed afgespoeld en daarna afgedroogd. Het was nog zo koud dat sommige druppels op het dak gewoon bevroren waren. Maar goed en beetje schoon warm water doet hier wonderen en zo kon ik de auto helemaal goed droog maken. Heerlijk zo een Monello Senza Aqua doek die al het water in 1 keer opneemt. Merk dat ik ook wat handiger word in het hanteren van die grote doek - ging nu al een stukje handiger dan de 1e keer.

2236066edited1overzicht.jpg

2236068edited1voorwasse.jpg

2236071edited1voorwasse.jpg

2236074edited1foam.jpg

2236083edited1nafoamedi.jpg


Toen terug gereden naar huis (500 meter of zo) en de auto in de parkeergarage gezet die zich onder mijn woning bevindt. De lege jerrycans en andere niet meer nodig hebbende spullen terug naar huis gebracht en even lekker onderuit gaan zitten. (Rug heeft af en toe wat extra rust nodig.) Daarna de auto gekleid en wederom verbaasde ik me dat er maar heel weinig vuil vanaf kwam. Maar goed hij heeft er ook pas ca 3300 km op zitten. na het kleien wederom ene rustpauze gehad en daarna de auto in de AF Tough Prep Paint Preparator gezet. Deze werkte erg gemakkelijk - zowel het aanbrengen als het uitpoetsen gaat erg gemakkelijk. Ik heb dit gedaan met de rode handpad en een Monello disc pad voor de lastiger te bereiken stukjes. Toen was het voor mij einde oefening - althans voor de zaterdag. De rug deed inmiddels goed pijn en mijn armen voelden aan als.... nu ja alsof ze flink gepoetst hadden.

2236093edited1nakleiene.jpg

2236099edited1naafpaint.jpg



Op zondagochtend de AF Power Seal Paint Sealant gebruikt. Deze was een stukje lastiger aan te brengen maar vermoed dat ook de lage temperatuur hier een beetje schuldig aan was. In de garage is het nu een graad of 5 a 6. Op sommige stukken ging het makkelijk maar op andere stukken plakte het erg vast in de lak - hoe en waarom geen idee daar alles dezelfde voorbereiding had gehad. Het koste me nu duidelijk wat meer kracht en energie om de Power Seal Paint Sealant goed in en over de lak te verdelen en uit te poetsen - vermoed dat ik wel tig keer over dezelfde plaats ben gegaan om er zeker van te zijn dat het goed was verdeeld en ingepoetst. Nadat ik de buitenkant van de auto volledig had gehad ben ik het gaan uitpoetsen en ook dit ging op sommige plaatsen erg makkelijk en op andere wat moeilijker. Vermoed dat het er hier wat dikker op zat - maar goed - met goed kijken en nogmaals over een bepaalde plaats te gaan heb ik alles mooi glad gekregen. Mijn armen voelde nu aan als een "overwerkte" DAP. Ik vermoed dat als de temperatuur zo rond de 12 a 15 graden ligt het in- en uitpoetsen veel makkelijker zal gaan - dat zal ergens zomer worden worden alvorens ik dat ga uitproberen. daarna de binnenkant van de deuren en de klep gedaan en uitgepoetst. Toen vond ik het weer welletjes - armen moe en ik begon het langzaamaan koud te krijgen.
2246101edited1naafpower.jpg


Gisteren, maandag, de Mothers California Gold Pure Carnauba Wax Liquid aangebracht omdat er over de Sealant een pure Carnauba wax moet. Ik heb hiervoor gekozen ipv de Pinnacle die ik eerst wilde gebruiken vanwege de temperaturen. De Mothers verwerkt erg gemakkelijk dat wist ik nog van de kerstpoging en met deze koude en vermoeide armen zag ik het niet zitten om meer spierkracht te moeten gebruiken dan nodig. Mothers was inderdaad weer prima aan te brengen - heb de hele auto (binnen- en buitenkant) in de wax gezet en ben het daarna gaan uitpoetsen. Ook het uitpoetsen ging erg eenvoudig. Daarna de wielen met APC schoongemaakt, zodat ze droog konden worden om de dag erna in de tyre gel te zetten. Verder alle trims/ gril en deurrubbers behandeld met AF trim revive. Ook onder de motorkap trim revive gebruikt op de zwarte delen en het ziet er nu weer nieuwer dan nieuw uit. Dit werkt erg plezierig - je hebt er niet veel van nodig en ziet meteen resultaat. Ik heb hiermee eerst alle trims/ deurrubbers gedaan en daarna nog even alles nagelopen met een doekje. Gevolg mooie diep zwarte trims/ gril en spiegels. Toen vond ik het weer genoeg en was het tijd om wat bij te tanken.
2256105edited1na1xmothe.jpg


Vandaag, dinsdag, de wielen als eerste in de tyre gel gezet zodat die lekker kon intrekken. Daarna de buitenkant van de deurrubbers nogmaals met trim revive behandeld omdat ik vond dat ze nog wat dieper zwart mochten worden. Op de spiegels/ gril e.d. was dat niet nodig want die waren nog erg mooi zwart. Toen de binnenkant van de auto met PB Natural Look gedaan - ondanks dat ik dat een week of 3 terug ook al had gedaan was het verschil toch weer goed zichtbaar. Lijkt wel of het dashboard het "op eet". Daarna de deurrubbers nagelopen met een doek om de trim revive gelijkmatig te verdelen en die stukjes waar er teveel zat eraf gepoetst. Tenslotte de ramen schoongemaakt (binnen- en buitenkant) met een mengsel van glassex/ spiritus zodat ik daarna de ramen met Reload kon behandelen. Als allerlaatste de wielen een 2e laagje tyre gel gegeven zodat de wielen goed verzadigd kunnen raken en hopelijk langer zwart blijven.

2266114edited1naaftrimr.jpg


Nu maar hopen dat het weer een lange tijd mooi en glanzend blijft. Ik heb mezelf wel beloofd om over een week of 2 a 3 als de auto weer gewassen wordt er nog een laagje Mothers op komt. Nu heb ik daar de energie niet meer voor.

Hoop dat de foto's goed in het verslag staan - dat blijft voor mij altijd de vraag of het wel/ niet lukt. Tweede poging foto's
 
Je auto lijkt me er weer tegen te kunnen :)

Alleen de foto's ontbreken nog... :grinning:
En op imageshack heb je alle foto's 2 keer staan, eentje met nummerplaat en eentje met de nummerplaat uitgewist. Ik weet niet of je dat al gezien had.
 
Hoelang heb je de iron-x in laten werken? Dit heeft toch wel paar minuten nodig. En zelfs op net opgehaalde nieuwe auto's heeft iron-x best veel zin.
 
Iron-x en kleien deden waarschijnlijk weinig omdat:
je auto binnnen slaapt
je maar weinig km's hebt gemaakt sonds de laatste detail

Power seal was lastig verwerken door de temperatuur, maar ook omdat deze gemaakt is om machinaal te verwerken! ;)
 
Dan zal ik imageshack moeten aanpassen - en nogmaals proberen ze in te voeren. Zal ik dadelijk eens naar kijken

Iron-x een minuutje of 5 denk ik. Vermoed at Ivo gelijk heeft dat het enorm meevalt omdat hij binnen mag slapen - scheelt natuurlijk een hoop troep. Hij heeft een kleine 2000 km gelopen sinds de laatste detail.

Dat de Power seal wat lastiger zou gaan wist ik voor ik eraan begon - had alleen niet op tegenwerking van de temperatuur gerekend. Desondanks blij dat het er nu op zit. Vermoed at bij hogere temperatuur het goed met de hand aan te brengen is. En zelfs als dat niet zo zou zijn zou ik hem toch weer opnieuw met het handje aanbrengen - weer net als nu erg secuur werken zodat hij maar 1x in de seal hoeft.
 
Overigens ben ik er persoonlijk niet zo'n fan van om Iron-X met grote regelmaat op de lak te gebruiken, als er geen echte aanleiding toe is: Iron-X reageert sterk met kaal metaal: als je last hebt van steenslagplekjes worden deze door Iron-X extra hard aangepakt (als ie door de laklagen heen is). Als je last hebt van vliegroest, of andere problemen een prima middel, maar persoonlijk zou ik er op lak voorzichtig mee zijn.

Overigens was het Dibbuz bij de clinic begin dit jaar ook opgevallen dat kleien van mijn motorkap weinig vuil opleverde. Mijn auto was toch 3-4 maanden niet gekleid, en slaapt altijd buiten. Logische verklaringen zijn volgens mij: ik parkeer als het even kan niet onder bomen, en blijkbaar de EX-P die zijn werk goed heeft gedaan.
 
Allereerst, leuk verslag om te lezen hoe je met je Citigo aan de slag bent! Ziet er netjes uit zo op de foto's ondanks dat ze wat aan de donkere kant zijn. Vind trouwens wel dat dit een show off is, geen merkdiscussie. Mooie producten gebruikt met een dito resultaat. :)^

ingebakermans zei:
... de Mothers California Gold Pure Carnauba Wax Liquid aangebracht omdat er over de Sealant een pure Carnauba wax moet.

Volgens mij is het niet iets wat per se moet. ;)
 
Dank voor de complimenten - ben zelf ook weer erg tevreden.

Cordoba - ik zal je tips mbt Iron-X in de gaten houden. De volgende keer gewoon eens zonder proberen om het verschil te weten te komen. Of misschien de Iron.X Soap Gel gebruiken die een heel stuk milder schijnt te zijn - heb ik nog ongebruikt in de kast staan.En mn gekocht voor de wielen en de wielkasten. Klinkt als een logische verklaring voor het minder vuil zijn van de auto - bij mij heeft de Reload dan toch zijn tijdelijke functie goed vervuld.

Ibizasigno - dat heb je als je binnen werkt en het moet doen met het aanwezige licht. Dit waren nog de lichtste die ik heb geschoten. Klopt je hoeft geen wax te gebruiken - maar als je dat wel doet dan moet het 100% Carnauba wax zijn. De wax heb ik erover gedaan voor nog wat extra bescherming maar voornamelijk voor extra glans en diepte. Vooral met diepte (wetlook) wil ik een volgende keer wat experimenteren. Denk dat ik er dan tussen de prep paint en power coat een glazelaag aan breng (heb nog Mothers step 2 staan die een beetje te vergelijken is met PB Black hole). Alleen weet ik niet wat dat voor gevolg heeft voor de hechting van de sealant. Maar misschien dat een andere wax dat ook al doet - de toekomst zal het uitwijzen.

Mochten er nog tips zijn dan hoor ik ze graag dan kan ik die de volgende keer ten uitvoer brengen.
 
Goed bezig Inge met het vertroetelen van je Citigo!!

Ik zag dat je je ramen doet met glassex/spiritus mengsel: bij mij gaf dit op ten duur wat olie achtige spreepjes. Ik gebruik tegenwoordig de NTX glasscleaner van Meg's icm een MF padje en de Monello vetro Bianco doek (die ik bij een bestelling als cadeautje kreeg:)^ ):topcombinatie en superzuinig!! Dus wellicht een aanrader voor je volgende bestelling??
 
Solubel - dank voor de tip. Zal dadelijk eens even kijken - zag ook dat DJ glasscleaner goede reveiws heeft.
 
inge;317460 zei:
zag ook dat DJ glasscleaner goede reveiws heeft.

Alhoewel ik een groot Dodo fan ben, vindt ik de glasreiniger enorm tegen vallen.
Veel wazen en vage strepen, zeker bij de versie die je zelf moet aanlengen met water.
 
Die ervaring heb ik niet met de Dodo Juice Clearly Menthol glasscleaner. Heb zelf altijd een mooi resultaat, volgens mij een kwestie van goed nawrijven.