• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Interieur Fiat Grande Punto onderhanden nemen

nielsfiatbravo

Detailing rookie
13 nov 2016
11
12
46
Goedemiddag,

A.s. vrijdag halen we de nieuwe auto voor mijn vrouw op. Het is een Fiat Grande Punto uit 2006. Zoals iedere auto, gaat ook deze door de (voor jullie allemaal bekende) poets-mallemolen. Bij eigenlijk alle auto's die ik heb gekocht in de loop der jaren, was het interieur niet iets wat op prio een stond om schoon te maken. Dit was vaak al in een prima staat, een sopje met een doekje was vaak al voldoende.
De Fiat die we hebben gekocht, heeft echter een 'geurtje' in het interieur. Volgens het garagebedrijf kan dit komen omdat er vaak een hond mee ging in de auto. Daar kan ik me iets bij voorstellen. Rooklucht is het zeker niet.
A.s. zaterdag ga ik dan ook niet beginnen met het exterieur, maar juist met het interieur. Let wel, de matten ga ik sowieso vervangen, die hoeven niet te worden gereinigd.

Van de week heb ik Interior Cleaner van Nanolex aangeschaft. Deze kan ik, als ik het goed heb gelezen, gebruiken voor het dashboard, middenconsole e.d. Kan ik dit echter ook gebruiken voor op de stoelen (stoffen bekleding), hemelbekleding? Tot op heden maakte ik vaak een sopje met wat schoonmaakmiddel (Dettol), zeg 1:15. Daarnaast heb ik de bekende APC, die kan ik natuurlijk ook gebruiken. Ik heb geen extractor o.i.d.
Zijn er nog medepoetsers die tips en adviezen hebben om mee te beginnen? Alle tips zijn meer dan welkom.
 
Geurtjes in de auto zijn altijd lastig te verwijderen. Ik zou beginnen bij de stoelen in de auto, deze icm een extractor en APC reinigen. Extractor kun je gewoon ergens huren.

Daarna inderdaad de matjes vervangen en het kunststof goed reinigen met de nanolex cleaner, eventueel inborstelen met een kwastje voordat je het afneemt met een doekje.

De hemelbekleding zou ik zo min mogelijk aan doen, als je deze te nat maakt kan de lijm los laten en kan de hemel dus gaan hangen.

De nanolex cleaner kan je alleen gebruiken op kunststof oppervlakten.
 
  • Leuk
Reactions: m@rio
Dank voor de tips en adviezen Tomas. Dat geurtjes lastig kunnen zijn, daar was ik me al van bewust. Ik heb echter ook gewoon het idee dat het interieur niets anders dan een hele goede schoonmaakbeurt kan gebruiken (of hoop ik dat). Ik ga zaterdag eerst rustig beginnen met de stoelen (eerst zonder extractor), de kunststof interieurdelen en de matten vervangen. Dat van de hemelbekleding wist ik niet, die zal ik goed onthouden
 
Dank voor de tips en adviezen Tomas. Dat geurtjes lastig kunnen zijn, daar was ik me al van bewust. Ik heb echter ook gewoon het idee dat het interieur niets anders dan een hele goede schoonmaakbeurt kan gebruiken (of hoop ik dat). Ik ga zaterdag eerst rustig beginnen met de stoelen (eerst zonder extractor), de kunststof interieurdelen en de matten vervangen. Dat van de hemelbekleding wist ik niet, die zal ik goed onthouden

Je zou je stoelen demonteren volgens mij niet zo moeilijk. Dan zou je is moeten zien hoeveel vuil eronder ligt..
 
Bij VW Golf IV weet ik dat ze (zeer) makkelijk er uit te halen zijn. Ik zal zaterdag eens kijken. 'Gelukkig' zijn de buren met vakantie, anders staan ze te kijken (vanuit de tuin of achter het raam) en denken/zeggen ze: "is ie weer bezig......."
 
Ik zou op de vloerbedekking Enzym Odor Eater spuiten, laten inwerken terwijl je bezig bent met dashboard, deurpanelen afnemen etc. en daarna de bekleding goed reinigen. Ben je alvast wat van de geur kwijt. En als het allemaal schoon is zou ik nog een paar spraytjes doen.
 
We gaan zaterdag eerst kijken hoe ver we komen met de spullen die ik nu klaar heb staan. De Nanolex mag zich gaan bewijzen. Maar genoeg tips om, als het niet het gewenste effect geeft, een stapje verder te gaan
 
Zou ook beginnen met eerst heel goed stofzuigen
Daarna nog even met een luchtspuit onder de stoelen spuiten dan komen de gemiste dingen eronder vandaan
Dan vloerbekleding goed reinigen met een goede textiel reiniger
En dat ook met je bekleding alleen hier niet te dik opzetten
Beetje boenen met mf-doek
Mocht dan na het drogen nog steeds stinken dan zou ik zeker een extractor erbij pakken
En heel de vloer en bekleding nogmaals langs gaan
 
Afgelopen zaterdag vroeg uit de veren om de Fiat onderhanden te nemen. De APC en de Nanolex hebben hun werk goed gedaan. De geur is nagenoeg weg en de meeste vlekken zijn uit het tapijt en de stoelen. M.a.w., nog niet alles is naar mijn zin. Deze week ga ik nogmaals de auto induiken om de laatste restjes ook goed te krijgen. Het zonnetje zorgde er gisteren voor dat de boel in het interieur mooi kon drogen.
Tevens een beginnetje gemaakt met de buitenkant van de auto
 
Foto's zullen zeker volgen. Ben nooit zo goed geweest in het foto's nemen tijdens het poetsen/schoonmaken. Ik vergeet dat altijd.
Na de schoonmaak 2 weken geleden, kwamen we erachter dat de voeten van de passagier tijdens autoritten wat nat begonnen te worden. Ook als er geen regen was. Dit bleek uiteindelijk de afvoer van het condenswater van de airco te zijn. Deze was verstopt, waardoor condenswater niet onder de auto terechtkwam, maar de matten nat maakte. Dit is nu verholpen en de afgelopen week geen druppel water meer te bekennen. Gelukkig een makkelijke oplossing voor soms een vervelend probleem.
Neemt niet weg dat ik toch nog een keer het interieur (met name het tapijt) onder hand wil nemen. Gisteren de Enzyme Odour Eater van Valet Pro besteld. Deze komt vandaag binnen en wil ik morgen gaan gebruiken.
Dat ik het moet verdunnen met water, dat is me duidelijk. Ik heb van Monello van die sprayflessen met verdeling. Spuit ik de verdunde EOE zo op de matten en laat ik het dan inwerken? Moet ik het naderhand nog afnemen met een doek? Wie kan mij even op weg helpen met wat tips en adviezen. Alles is (nog steeds) welkom.
 
Gewoon opsprayen en laten werken. Volgens mij staat er ook op de verpakking hoe je het moet gebruiken. Gebruik het niet in combinatie met bijvoorbeeld apc ofzo, want dan verniel je de enzymen die het werk doen.
 
  • Leuk
Reactions: DonButtie
Ik heb zojuist het tapijt ingespoten. Nu het spul maar zijn werk laten doen. Het staat er wel op, qua gebruikshandleiding. Maar ik vind het ook wel prettig om hier anderen hun gebruikerservaringen te lezen. Daar komen nog weleens zeer goede tips uit.