• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Interieur reinigen

Dyamon

Detailing rookie
7 sep 2018
4
15
Beste forum leden,

Zal me even voorstellen. Ik ben Tijmen ben 20 jaar en kom uit een klein dorpje in de Achterhoek. Rij nu 2 jaar met plezier in mijn grijze Opel Corsa C uit 2001. Vind het leuk om mijn auto schoon te maken en ook schoon te houden, maar ben er zeker geen held in.

Na veel forums te lezen en inspiratie op te doen, blijf ik toch nog met een paar vragen zitten:

De hemel bekleding en de stoffen stoelen beginnen er niet mooier op te worden. In de hemel bekleding komen bruin/zwarte stippen, en de bekleding van de stoelen en deurpanelen beginnen te verkleuren. Met wat voor producten en op welke manier kan ik dit het beste gebruiken ? Ik las op veel forums dat hiervoor een Extractor word gebruikt. Of het met de hand word gedaan. Maar nu kwam ik vorige week een Car Cleaning Gun tegen. Na wat filmpjes (bijvoorbeeld) te kijken was ik erg onder de indruk. Kennen jullie dit apparaat en wat zijn jullie ervaringen ?


WhatsApp Image 2018-07-24 at 18.48.41(1).jpeg
WhatsApp Image 2018-07-24 at 18.48.42.jpeg

WhatsApp Image 2018-07-24 at 18.48.42(4).jpeg

WhatsApp Image 2018-07-24 at 18.48.42(2).jpeg


Hopelijk kunnen jullie mij een passend advies geven.

Alvast bedank,

Tijmen.
 
Hey Tijmen, welkom op het forum! :D

Ah, dat interieur kan inderdaad wel wat liefde gebruiken. Zoals je dus al gelezen hebt kan je de stoffen bekleding inderdaad handmatig schoonmaken. Dan kan je denken aan iets simpels als een APC (All Purpose Cleaner) waarmee je het de stof insprayed, even laat werken en daarna met eventueel nog wat APC erbij gaat borstelen met een zachte borstel. (Bijv. een paardenhaar borstel). Dit kan je vervolgens laten drogen of met doeken drogen.

Ik heb zelf géén extractor en de handmatige manier werkt prima. ;) Het nut van een extractor (tapijtreiniger) is dat je het losgemaakte vuil kan wegzuigen waardoor het vuil ook echt weg is én je meteen ook het materiaal ook flink droogt. Eigenlijk pas je dus dezelfde manier van schoonmaken toe, maar zuigt het vuile water vervolgens op.


De Gun in het filmpje is inderdaad een geinig dingetje. :p De versie in het filmpje is een Cyclone waarbij er alleen lucht in een werveling wordt gespoten, maar zo heb je ook de Tornador Black en deze heeft een vloeistof-tankje erbij die dus tijdens het blazen ook vloeistof meespuit. (Bijv. een reinigingsproduct)

Ik heb zulke guns zelf nog nooit gebruikt en de voornaamste reden is dat er een goede compressor bij gebruikt moet worden. Deze zijn nogal aan de prijs. ;)


Let op - Hemelbekleding en eventueel deurbekleding is gelijmd. Wanneer je deze insprayed met veel vloeistof en/of met een sterke vloeistof, dan heb je kans dat de bekleding los komt. Tot op heden is mij dit nog niet overkomen, maar ik was dan ook voorzichtig. Een paar sprays en dan wrijven met een doek of borstel was genoeg om de bekleding te reinigen.
 
  • Leuk
Reactions: Bryan en Brad
Hee Quantoxx,

Bedankt voor uw reactie !

Ik heb in de shop gezocht naar een passende APC vloeistof, maar zoveel prijzen, merken en verschillen ! kunt u mij vertellen wat een geschikte APC is voor deze klus?

Aan de compressor zal het bij mij niet liggen. Heb beschikking tot een garage met een 2 koloms hefbrug, daarbij een compressor die tot 10Bar constant kan leveren. Mijn idee was om de stoelen en banken er even uit te halen en dan het hele interieur eens goed aan te pakken. Het zijn ook maar 12 bouten en een paar stekkers.

Op de websites wish en aliexpress (sorry Carclean.com) vond ik een gelijkmatige Tornador Car Cleaning Gun voor een gunstigere prijs om het uit te proberen. Ik heb deze (zie link) dan ook besteld.

Of de hemel gelijmd is durf ik niet te zeggen. wel weet ik dat ik de hemel het spannendste vind van alles. kwam een aantal foto's tegen op forums waar het met de hand niet zo goed uitpakte. Grote water kringen of inderdaad loslatende bekleding. Ik zal hiervoor dan ook een grote mengverhouding gebruiken.

Alvast bedankt,

Tijmen
 
Ik gebruik zelf graag de versie van Poorboys World, de APC+D. (All Purpose Cleaner + Degreaser) Deze is wat sterker geconcentreerd, dus je kan voor je stoffen bekleding bijv. beginnen met 1:20.

Ah, dan zal een compressor inderdaad geen probleem zijn. :D

Mijn gevoel bij een Tornador-achtig ding is nog steeds; ''OK, dus je spuit het vuil uit het materiaal. Maar jaag je het ook niet IN je materiaal? Ik zou het ook nog steeds willen wegzuigen met een extractor''

Kringen krijg je als het niet egaal nat is gemaakt. Ook wanneer het dus ''nat'' is gemaakt en niet met beleid ''vochtig''. :p Wij roken in de auto en dan weet je wel hoe vuil de hemelbekleding kan worden. Als ik de APC in een sprayer doe, op de bestuurdersstoel ga zitten en boven mij een paar sprays op de bekleding spuit, vervolgens met een MF-doek gewoon wat rondwrijf... Dan is de bekleding al zo goed als schoon. Liters water of enorm veel product is niet nodig, herhaling misschien wel. ;)
 
Hemeltje kan ook schimmel zijn, (door vocht). Ik zou hier toch echt óf een extractor óf een waterzuiger willen gebruiken zodat je het meeste vocht ook direct uit het hemeltje zuigt. Voor de overige bekleding (vloer, stoelen, bank) zou ik dat dan ook gebruiken, dat scheelt veel vocht in de auto. Als je een waterzuiger hebt, kun je een APC-oplossing maken in een sprayfles en daarmee een onderdeel eerst wat nat sproeien, vervolgens even laten intrekken en borstelen en daarna droogzuigen.

Welke APC je pakt is niet zo belangrijk, er zit geen echt slechte tussen, en behalve persoonlijke voorkeur zit het verschil vooral in prijs en geur. Voorbeeld voor een APC en voor een geschikte sprayfles of pompsprayer.
 
  • Leuk
Reactions: Brad
Wat Cordoba zegt, toen ik de eerste keer de foto's van de hemel zag dacht ik ook aan schimmel.... dus gaan voor een extractor hier. Water en vuil wegzuigen, dat minimaliseert vlekken en loskomen van de hemel.
En, welkom hier. :)
 
Hmm, een waterstofzuiger,.. Die heb ik niet. Is even Google.
...Hee is dat niet de stofzuiger die ik in de garage heb staan? Even kijken, JA :scream: Type nummer het zelfde? Ja :yum:yum:joy: Wat een geluk toch weer !

Nu alleen de watermond zoeken op zolder.

Dus als ik het goed begrijp:
Vloeistof mengen: 1:20.
Licht insprayen.
Even in laten trekken.
Borstelen met een zachte borstel.
Met de stofzuiger droogzuigen.
Evt. met microvezel doek extra droogmaken.

Is het verstandig om de de hemel eerst helemaal in te sprayen en te borstelen , of het in kleine stukjes te doen ?
Zelfde geld voor de stoelen.

Krijg er steeds meer zin in ! :innocent:
 
De stoelen/matten kan je vrijwel zorgeloos insprayen en reinigen, vervolgens droogzuigen.
De hemebekleding zou ik opdelen en deel voor deel natmaken.
De deurpanelen ook niet zeiknat maken.
 
Let wel op dat als je met een extractor aan de slag gaat dat je een laag schuimend schoonmaakmiddel gebruikt.
APC plus is hier een goed voorbeeld van. Valet pro heeft dan weer een kleinere verpakking met hun carpet cleaner. De Poorboys is volgens de verpakking ook geschikt voor een extractor/ natzuiger
 
Vorige week ben ik een morgen/middag bezig geweest met het reinigen van mijn interieur. Ik was begonnen met de stoelen en heb de volgende volgorde geprobeerd:
1.Vloeistof mengen: 1:20. (Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser - 946ml)
2.Licht insprayen.
3.Even in laten trekken.
4.Borstelen met een zachte borstel.
5.Met de stofzuiger droogzuigen.
6.Evt. met microvezel doek extra droogmaken.

Ik zie duidelijk resultaat ! Stoelen zijn een stuk kleurrijker. Alleen het droogmaken met de stofzuiger werkte niet echt. het bleef even vochtig/nat. De schuimlaag was naar een paar sec al weer weg. Dus heb besloten om met een paar micro doeken droog te maken. Ook heb ik de Tornador geprobeerd. Wat een wonder ding. Lucht slang er aan, tankje vol, kraantje los en gaan ! Gaf exact het zelfde resultaat als met de hand. Alleen de stof was bij de Tornador gelijk droog. Tot nu toe zie ik nog steeds geen verschil tussen beide methodes.

Heb ook gelijk de vloer bekleding, matjes, plastic delen en het dashboard mee gepakt, met de Tornador heb ik de binnenkant van de deuren mee schoongemaakt. Makkelijk ding voor plekken waar je moeilijk bijkomt.

De hemel bekleding heb ik helaas niet schoon gekregen. Heb jullie advies opgevolgd. maar de vlekjes blijven er in zitten. Ook heb ik het voorzichtig met de tornador geprobeerd, maar helaas weinig resultaat.

Zoals ik al zei ben ik alsnog zeer tevreden met het resultaat. Auto lijkt van binnen een stuk "frisser".

Hier zijn de Foto's :
(op de foto's is het verschil moeilijker te zien)
WhatsApp Image 2018-09-29 at 15.46.30(1).jpeg

voor.jpeg

na.jpg

voor deur.jpeg

na deur.jpeg