• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Interieur stappenplan

mfmeijer

Detailing guru
13 jul 2021
551
125
Groningen
Ik ben van plan om mijn interieur ook eens aan te pakken, na het exterieur goed aangepakt te hebben (naar mijn mening) wil ik de volgende stap zetten en het interieur ook spik en span maken. Ik heb 2 hondjes die geregeld mee gaan in de auto en ook na een boswandeling weer mee moeten in de auto. Om de achterbank te beschermen heb ik hiervoor een hoes aangeschaft die ervoor zorgt dat er geen modder op de achterbank zelf komt, maar niet alle haren tegenhoudt.

Stap 1:
Verwijderen van alle matten en de achterbank hoes, verwijderen van afval en andere losse spullen in de auto.

Stap 2:
Stofzuigen van alle bekleding en matten, hierbij het gebruik van een borsteltje zodat alle vuil loskomt en mee opgezogen wordt uit de naden en stoffige oppervlakken. Ook direct de eventuele kruimels en vervuiling uit deuren en vakjes in de middenconsole.

Stap 3:
Stoffen reinigen met een APC op een microvezel doek en hiermee de oppervlakken reinigen.
Ik wil ook een keer een extractor huren om de stoffen vloerdelen in de spuiten met een textielreiniger en dit er weer uitzuigen.

Stap 4:
Beschermen van de stoffen oppervlakken met een textielbeschermer. Ook de hoes waar de honden op zitten?

Stap 5:
Kunststof en lederenstuur reinigen met een interieur reiniger (DDJ Cabin Krug) met een kwast in masseren en afnemen met microvezeldoek. Dit voor het dashboard, de middenconsole en het stuur. De instrumentatie achter het stuur enkel met interieur reiniger op een microvezel doek aangezien een kwast hier kleine krasjes kan veroorzaken.

Stap 6:
Gladde kunststofdelen licht polijsten om krasjes te verwijderen. (Gaat hier voornamelijk om een groot kunststof paneel waar de radio in bevestigd is) Vervolgens ontvetten en in een wax zetten. Dit paneel is gespoten in dezelfde lak als de auto zelf.

Stap 7:
Bescherming aan brengen op alle kunststof delen en het lederen stuur.

Stap 8:
Glasreinigen van de radio en vervolgens alle ruiten aan de binnenkant.

Stap 9:
Reinigen van de deurlijsten met een detailspray en spray wax. Kabeldoorvoer reinigen met interieurreiniger en beschermen met interieur beschermer.

Ik heb nog niet eerder een interieur volledig aangepakt en heb daarom ook nog niet de juiste spullen hiervoor. Ik heb momenteel enkel een detailspray en de all purpose interior cleaner van Dodo Juice, de Cabin Krug. Ik heb een redelijk sterke stofzuiger die voor in een werkplaats/garage bedoeld is met lekker veel zuigkracht. Voor het verwijderen van de hondenharen heb ik een speciaal opzetstuk op onze Dyson stofzuiger.

De producten die ik dus nog mis zijn in mijn ogen:
Borstels voor bekleding te reinigen
Interieur beschermer
Leder reiniger en beschermer
Spray wax

Als detailingspray ben ik van plan de PBW spray&wipe aan de schaffen. Momenteel heb ik nog een probeer verpakking Dodo Juice Mint Condition. Mocht iemand nog aanvullingen en/of suggesties hebben voor de producten die ik nog mis, dan hoor ik het graag!
 
Stap 6 waarom zou je interieur delen in de Wax willen zetten?
Ik zou de kunststof delen in bv Scholl Purple zetten voor een mooie matte uitstraling of anders Poor boys natural look
 
  • Leuk
Reactions: mfmeijer
Stap 1: Losse zooi eruit.
Stap 2: Borstelen + stofzuigen. Troep uit vakjes.

Stap 3: ... Als je stoffen bekleding oppervlakkig wilt schoonmaken, dan zou ik niet alleen wat APC op een doekje sprayen en de boel wat afnemen. Neem er een zachte borstel bij, zoals een paardenhaarborstel, om mee te schrobben. Deze borstel heeft een goede body om mee te schrobben en een schuine/lange kant om ook in naden en kieren te komen.
(Mogelijk kan deze wat verharen, dus even met je vingers door de borstel raggen of over een stuk schuurpapier trekken o.i.d, dan ben je er van af)

Stap 4: ''Beschermen van de stoffen oppervlakken met een textielbeschermer. Ook de hoes waar de honden op zitten?''
Dit is zeker een optie, maar dat zou ik pas doen als je alles in het interieur gereinigd hebt. Je hebt namelijk te maken met de droogtijd van een product én je wilt niet nog moeten reinigen als je materialen vers in een bescherming hebt staan.
Een veel voorbijkomende product voor bescherming is o.a. de 303 - Fabric Guard.

Stap 6: Gelakte delen polijsten.
*
Stap verplaatst; Mocht je met polijstmiddel onverhoopt op andere materialen komen, moet je toch daarna alles nog reinigen. Let op - Deze lak kan gevoelig zijn en zal waarschijnlijk niet 'dezelfde lak als op de auto' zijn.

Stap 9: ''Reinigen van de deurlijsten met een detailspray en spray wax. Kabeldoorvoer reinigen met interieurreiniger en beschermen met interieur beschermer.''
* Stap verplaatst; Dit kan een vies klusje zijn en je wilt dan niet omliggende materialen al schoon of zelfs al in een bescherming hebben staan. De kabelbeschermer kan je in een dressing zetten. (Zie Stap 7)
Spray-waxen en producten die je hier op lijken, die zijn er in overvloed. Ik zou dus even hier in duiken middels de zoekfunctie.

Stap 5: Kunststof en lederen stuur reinigen met een interieur reiniger. Zachte detail-kwasten krassen niet. ;) Als je het lederen stuur goed wilt reinigen + beschermen, als dit écht nodig is, kies ik zelf er voor om niet met andere reinigers op het stuur te komen, maar alleen met een leder-reiniger en vervolgens in een conditioner zetten welke je goed in laat trekken én afneemt. (Op sturen zo min mogelijk gepruts met producten)
Veel voorbijkomend producten voor leder is o.a. de Gliptone-set i.c.m.de paardenhaarborstel.

Stap 7: Bescherming aan brengen op alle kunststof delen.
Een veel voorbij komende dressing voor ongelakte interieur-kunststoffen en rubbers is o.a. de Poorboys World - Natural Look en Scholl Concepts - Purple. Dit kan je anabrengen met bijv. een foam-applicator zoals de Monello - Disco Rosso / Disco Nero. (Kan je ook bijknippen)

Stap 8: Glasreinigen van de radio en vervolgens alle ruiten aan de binnenkant.
Dit kan je juist wél nadien doen, zodat je vette vingers, dressing o.i.d. kan verwijderen. Let wel op, spray de glasreiniger niet op het glas, maar op je doek en ga dan boenen.


De Spray&Wipe is een detailingspray zonder poespas erin. 1:1 te verdunnen met water, dus MoreBangForYourBuck. Dit spul is ook als drooghulp te gebruiken en mijn go-to bij het drogen.
 
  • Leuk
Reactions: Zrobb en mfmeijer
Bedankt heren, in stap 6 wil ik dus polijsten en in de wax zetten omdat er een paneel is dat gespoten is met dezelfde lak als de auto. Dit heb ik laten doen bij een autospuiterij dus ben er zeker van dat dit autolak is met een clearcoat erover. De wax wil ik aanbrengen om het juist glimmend te houden, de andere kunststofdelen die ‘gewoon’ zwart zijn zou ik dan bv in de natural look zetten! En @Quantoxx bedankt voor het in de juiste volgorde zetten van de stappen!
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@mfmeijer ,een Wax heeft de neiging om vuil vast te houden/op te nemen ik zou dan eerder een sealent nemen of beter nog een restje coating?