• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Intro

GenderNeutraleLak

Detailing addict
11 sep 2017
83
63
Goedemorgen allen,

Mijn naam is Nick, 27 jaar en heb sinds enkele dagen geleden besloten om me vol te storten op het "car cleanen".
Reeds 9 jaar houd ik me bezig (zo nu en dan) met het "detailen" van mijn auto's. Dit heb ik gedaan met o.a. turtle was, oke wax, bumper Black van de action en wat andere spulletjes van de lokale automaterialen zaak. Zoals je al kunt zien, huis tuin en keuken detailing.
Ondanks bovenstaande altijd met veel plezier gedaan en kan zomaar zonder het in de gaten te hebben 5 uur non stop bezig zijn.

Enfin, een maandje geleden mijn autootje van binnen compleet laten cleanen, inclusief sponningen etc & onder de motorkap. Van buiten laten polijsten. Erg mooi resultaat trouwens maar moest €150,- aftikken zonder factuur.
Toen mijn vader een andere werkbus aangeschaft had heeft hij deze zelf gepolijst met een geleende machine van een concullega. Resultaat niet om naar huis over te schrijven maar dit deed me wel nadenken over het eventueel zelf te gaan leren om te cleanen/polijsten op een redelijk leuk niveau.
Zodoende ben ik nu een aantal dagen meerdere uren per dag YouTube af aan het struinen voor tips en tricks, forums af aan het struinen en websites met spullen/accessoires zoals carclean. Inmiddels al erg veel geleerd in korte tijd.

Mijn uiteindelijke doel is om vanaf aanstaande lente ook auto's van andere mensen compleet te gaan cleanen van binnen en buiten in het weekend tegen een leuke prijs. Met een Dap schijnt dit vrij eenvoudig en vergevingsgezind te zijn. Met een rotary schijnt het een stuk moeilijker te zijn voor een rookie dus dit is waar ik me na wat ervaring opgedaan te hebben met een dap op wil gaan richten deze winter. (Motorkappen van de sloop)

Inmiddels een kärcher se 5100 besteld voor het interieur.

Wat betreft polijstmachines twijfel ik momenteel nog tussen de Dap900 en de dap900 PLUS. Waarom? De dap900 PLUS heeft een grotere uitslag, dit heeft voor zover ik weet voor en nadelen. Het nadeel is schijnbaar dat dit moeilijker is voor de kleinere stukken op een paneel. Het voordeel is dat naar het schijnt dat de plus veel rustiger is in de hand.

Wat betreft rotary, nog geen idee. Heb meerdere malen gelezen dat een budget rotary zonde is van je geld. Zodoende hoop ik nog ergens een rotary tweede hands voor een goede prijs op de kop te kunnen tikken. Stiekem toch nog een investering om alles van 0 aan te schaffen.

Wat betreft waren, na wat rondgekeken te hebben wil ik me gaan beperken tot colinnite en PB. Colinnite 845 als was ivm de lange standtijd en mooie prijs en leuke shine. PB nattys paste vanwege de goede reviews en makkelijke verwerking. Alleen nog even zoeken of er cleaners in de 845 zitten omdat ik dit wil aanbrengen op een sealant.

Sealant, PB Ex-p. Nadeel is wel dat het zo lang duurt voordat deze uitgehard is en klaar om getopt te worden. (Mocht iemand betere alternatieven hebben wat betreft sealant in dezelfde prijsklasse houd ik me aanbevolen)

Polijstmiddelen... weet ik niet. Moet ik me nog wat meer in verdiepen. Ik lees dat meguiars 105/205 combi goed is maar heb ook gelezen over een One step solution alias compound en polijst in 1.
Daarbij is er nog zoveel te leren over welk middel gecombineerd met pad nou goed is dat ik door het bos de bomen even niet meer zie.

Een beetje info over mij en wat mij drijft. Ik zal dit forum blijven lezen en wellicht hier en daar nog een vraagje stellen of topic starten.

Groeten
 
Welkom! Zonder gelijk op al je vragen in te gaan zou ik als sealant Sonax PNS ook eens overwegen. Aanbrengen is een eitje en de standtijd is super. Succes!
 
Welkom, enne als enige machine zou ik gaan voor de DAP900v3.
Ik heb de PLUS maar het is niet een dubbel sterke machine maar je levert wel in op de mogelijkheid een kleine backingplate te kunnen gebruiken. Ik heb zelf de combi 500v3 met kleine bp, 900 PLUS met 5,5" bp
 
Ja misschien toch wel beter om een reguliere dap900 te kopen ivm de optie tot een kleinere backing plate. Thanks voor je advies!

Bedankt Roy istNog en Remon
 
Thanks soeper En rbl

Ik Heb even een vraagje dat eigenlijk te klein is om een compleet nieuw topic over aan te maken.
Kwam net onderstaande afbeelding tegen hier op het forum. Er staat dat afschalen Altijd minimaal 2 en maximaal 3 slijpwaarden mag schelen. Ik zie hier alleen maar 3 Staps methodes.
Dus even voor de zekerheid zodat ik het zeker goed geleerd heb:
Een 2 steps methode is ook mogelijk ? Bijvoorbeeld een medium cut slijpwaarde 5 gevolgd door een Light cut finish met waarde 2 gevolgd door eventueel sealants en andere toppings zonder cutting omdat dit natuurlijk niet nodig Is? En in theorie kun je dus ook een 2 steps methode doen met slijpwaarde 4 gevolgd door een finish met slijpwaarde 1?
 

Bijlagen

  • downloadfile-1.jpg
    downloadfile-1.jpg
    117,3 KB · Weergaven: 113
Laatst bewerkt:
Ik ga regelmatig van Veloce+geel naar Finale+wit. De 'schade' van de eerste combi kan ik prima verwijderen met finale en wit, dus ik zie de meerwaarde niet in van een tussenstap. Als je wel verschil ziet met een tussenstap dan zou ik dat doen, maar ik zie het meestal niet.
 
Dit tabelletje is een hulpmiddel maar geen werkhandleiding. Er zijn lakken die met alleen een stap mooi worden. De Mitsubishi van ons corrigeer ik met 2x Mezzo op Groen en 1x Finale op Wit, wordt ie erg mooi van. Echter, de Passat heb ik de laatste keer met 2x Paars op Veloce, Mezzo op Oranje en Finale op wit moeten doen. En je zag dat Finale gewoon te zwak was om de 'schade' van Veloce op te lossen.... Iedere auto is anders dus altijd testen.
 
En je zag dat Finale gewoon te zwak was om de 'schade' van Veloce op te lossen.... Iedere auto is anders dus altijd testen.

Even om te zien of ik inmiddels begrijp om hierop te anticiperen : De opties daarna om te proberen waren mezzo op wit of finale op groen?

Ben benieuwd hoe dat gaat zijn dan Jansen. Kwestie van een nieuwe testspot zetten ná geel/veloce neem ik aan? Ik ga als het weer meezit as weekend de vito van mijn vader pogen op te knappen en heb nog een A4, oude astra en een ford ka om op te oefenen. Net bij CC geweest en een en ander meegenomen.

Dank weer voor de antwoorden en thanks Zluytr