• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

IPA 1:1 verhouding te sterk of schadelijk? 1:10 zou al voldoende kunnen zijn!

Jesco

Detailing addict
1 mrt 2011
66
52
Op een ander forum staat wel een interessant stuk over het mengen van IPA voor inspectie doeleinden na het polijsten. Er wordt gesteld dat de verhouding 50/50 (die over het algemeen wordt aangeraden) onnodig sterk is voor het afnemen van olierestanten uit polijstmiddel en daardoor ook schadelijk zou kunnen zijn voor de lak. Een verhouding alcohol/water van 10/90 zou al voldoende moeten zijn voor het goed kunnen afnemen van olieresidu (omdat de meeste polijstmiddelen water oplosbaar zijn), met als bijkomend voordeel dat het goedje ook veel minder agressief is als het in de porien van de lak komt.

Hoe denkt men hier over dit onderwerp? Ik lees op detailingworld dat diverse detailers al overgaan op lichtere mengverhoudingen en dat de 50/50 verhouding niet meer zonder meer geadviseerd wordt.

Heb getest met 1:3 en moet zeggen dat het tot op heden nog steeds genoeg bevalt.
Overstappen naar 1:9 vond ik wat te gortig maar ga wel kijken hoe en wat.

Die vent die dat artikel schreef wel. Hij had eens een motorkap verdeeld met tape en ingespoten met IPA 50/50. Het bleek dat er wat IPA 50/50 onder het tape gekomen was en daardoor wat langer dan normaal op de lak heeft gezeten. Hij merkte dat de lak op die plekken zachter was geworden doordat de IPA de lak wat had opgelost of iets dergelijks. Hij heeft de plekken nog wel kunnen herstellen. Met behulp van wat vrienden uit de chemie is hij tot de conclusie gekomen dat een IPA verhouding van 10/90 of bijv. 20/80 sterk genoeg was om gemakkelijk de meest gangbare polijst-olien te kunnen verwijderen, zonder risico op lakbeschadigingen.

Hallo,

Ik heb mijn IPA ook 1/1 verdund met (strijk)water en heb ook geen probleem , het is natuurlijk wel zo dat het "snel" verdampt , maar dat is de bedoeling toch ??

Danny

(heb nog wel 4.5 liter in de kelder staan "puur" van de GB )

Ik claim ook niet dat het problemen zou moeten geven hoor. Ik kwam min of meer op dat topic van detailingworld en dacht dat het wel interessant kon zijn om hier te posten. Ik heb zelf te weinig ervaring om hierover te oordelen maar ik denk dat ik zelf wel een lichte IPA mix maak (15/85 ofzo) om t.z.t. te kijken of ik hier mee uit de voeten kan. De mix sterker maken kan altijd.

Ik heb ook nog nooit problemen gehad met 1:1 verhouding maar na het lezen van het artikel waarvan sprake besloot ik niet af te wachten tot ik ooit op een probleem stuit hiermee, bovendien redeneer ik als volgt: waarom zou ik een bepaalde verhouding hanteren als een veel lichtere verhouding evengoed werkt?...:weetniet

Voor ik de Megane in de DGPS zette heb ik de lak afgenomen met IPA 1:9, behalve een veel minder sterke geur heb ik niet echt verschil gemerkt met verhouding 1:1. :weetniet

Los van wel / geen problemen etcetc: we verdunnen allemaal onze SD / APC / Shampoo op de ml .... waarom dan niet de IPA als het net zo goed werkt?
Daarbij is voorkomen beter dan genezen en het kan mijns inzien gewoon geen kwaad om te maar eens te proberen met een mildere verhouding.

En het is ook niet zomaar gelul in de ruimte van die man, hij heeft er goed onderzoek naar gedaan/laten doen zo te lezen.
Ik neem geen risico en verdun het wel naar 1:5 ofzo

@Wouter: Doe het zelf met demi omdat je wilt dat het allemaal zo schoon/vuil/vet etcetc mogelijk wordt.
Heeft het nut / maakt het verschil .... geen idee, maar liter demi kost geen drol en voor m'n eigen gemoedsrust doe ik het dan ook gewoon op deze wijze
@Soepergrover: ik denk de meeste niet gezien er nogal wat 5 liter jerrycans zijn ingeslagen ;)

Ik heb ooit iets gelezen over demi-water vs kraantjeswater om te verdunnen....veel herinner ik me helaas niet meer van behalve dat demi-water een boel dingen die in kraantjeswater zitten niet bevat (kalk enz..) en wat ook blijven hangen is dat demi-water beter mengt met producten. Ze gebruiken het bij ons op het werk trouwens ook in het labo om mengsels te maken.