• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ipa in plaats van aceton

hondasport

Detailing addict
18 sep 2010
262
62
45
Op ons werk gebruiken wij dagelijks aceton voor het onvetten van aluminium latten. Deze zijn geanodiseerd. Nu is mijn vraag, zou dit even goed gaan met ipa? Aceton is toch een meer bijtend product. Daar ipa ook een onvetter is, zou dit dan geen alternatief zijn hiervoor?

Even een paar dingen die je in de gaten kunt houden bij deze vraag:
-Wat voor vettigheid zit er precies op dat aluminium? Is dat iets dat makkelijk met aceton te verwijderen is, maar minder makkelijk met IPA? :weetniet
-Het kostenaspect: hoe duur is een litertje aceton vergeleken met IPA en hoeveel heb je ervan nodig? Verder is ook hier van belang hoe snel je iets met een bepaalde stof kunt ontvetten. Hoe langer je erover doet, hoe duurder.

Het wordt gebruikt om oppervlakkig schoon te maken. Ook wordt het gebruikt om lijmrestjes weg te doen. Aceton is toch meer bijtend voor de huid en toch een zuurdere geur.

Ik zou het allebij niet dagelijks over m'n huid willen krijgen, maar aceton is wel wat "smeriger" dan ipa, dit kunnen op langere termijn schade aan je gezondheid brokkenen.
Als het alleen voor schoonmaak doelen gebruikt, dus niet voor ontvetten voor schilderen of verlijming, zijn er ook een stuk mider agresieve middelen zonder oplosmiddelen verkrijgbaar.
Die zijn een stuk beter voor je gezondheid en de omgeving en doen het ook prima.

zou toch wel handschoenen dragen bij dagelijks gebruik. ook bij IPA. als het goed is heeft je werkgever safety datasheet van aceton, het is echt geen huid vriendelijk goedje. google anders beide is op bv. Isopropyl alcohol MSDS beide stoffen worden ook opgenomen door de huid.

ik zou nooit met aceton op je lak komen hoor :no , aceton lost je lak op .:ja

ipa kan je trouwens verdunnen met water , aceton vecht met water

zijn volgens mij twee totaal verschillende produkten

ik zou nooit met aceton op je lak komen hoor :no , aceton lost je lak op .:ja

ipa kan je trouwens verdunnen met water , aceton vecht met water

zijn volgens mij twee totaal verschillende produkten