• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Iron-x of Meguiars wheelbrightener vreet wiellood op??

Scooby

Detailing rookie
28 apr 2011
128
0
Een kennis heef van mij een busje Iron-X en Mequiars Wheelbrightener van me overgenomen omdat hij z'n wielen niet goed schoon kreeg.
Nou heeft hij dit gebruikt op zijn winterwielen en een week later pakt hij de wielen om ze te monteren en ziet hij dat zn wiel gewichtjes helemaal verrot zijn. Ook zijn metalen ventiel is gaan roesten.
Is dit normaal of zou er een andere oorzaak zijn? Ikzelf vermoed dat dit al aardig roestig was en omdat het nu schoon is dat je het extra ziet. Of extreem slechte kwaliteit en niet gecoate gewichtjes die gebruikt zijn.

Ik heb zelf de proef op de som genomen en 3 stukjes wielgewichten (ijzer) en een stukje echt Lood genomen en ze onder de mequiars en iron-x gespoten. Echter alleen het echte stukje lood verkleurt iets maar is ook zo weer op te poetsen. Ook mijn eigen wielen die al heel vaak zijn ingespoten met deze producten glimmen de gewichtjes gewoon. Ik ben benieuwd naar jullie mening.

IronX verwijderd juist roest, maar als 1 van deze producten de toplaag zou aantasten, kan het daarna wel gaan roesten.
Ik heb een half jaar geleden de velgen van mn schoonvaders BMW aangepakt, en een week later had hij een kapot ventiel.
Toeval? Ik denk het wel, maar je moet gewoon erg goed met water naspoelen, gezond spul is het nooit.

Deze discussie is al vaker gevoerd op het forum, ook door mij.

Zie hier: https://forum.Carclean.com/cc_postst10538/Wat-doet-IronX-met-blank-aluminium-en-plakloodjes.aspx

Ik begrijp dat Iron-x dus zink kan aantasten. Wielgewichten heb je in veel soorten. Lood, alleen dat mag niet meer verkocht en gebruikt worden. Dan hou je ijzer en zink over. Eventueel zijn ze kaal of gelakt. Dan zouden dit al onbehandelde zinken gewichtjes geweest moeten zijn. Ik heb de iron-x en mequiars getest met echt lood (mag niet meer maar heb het nog wel voor mezelf ;) ) en ijzer zowel ijzer met een gelakte laag en als gepolijste ijzeren gewichtjes. Hiermee gebeuurt gewoon niks. Alleen het echte lood wordt met mequiars donker grijs en met iron-x wat gelig. Alleen dit is niet zo storend, het gaat immers niet oxideren oid.

Volgens mij zijn er gewoon 2 loodjes verdwenen door gebruik. Ik zie verders niet zoveel bijzonders.

De loodjes die er nog zitten zijn helemaal verroest. Dat ben ik niet gewend hoor. Tenzij het een hele oude auto is waar nooit geen onderhoud aan geweest is.

Ik heb dit probleem ook gehad op mijn setje zomervelgen. Ik gebruik al een hele tijd WB, nooit wat gebeurt met de loodjes.
Sinds ik Ironx heb gebruikt, zijn de loodjes aangetast en op delen weggerot lijkt het wel.

Of het moet hele grote toeval zijn dat het iets anders is dan Ironx:weetniet

Dat naspoelen geloof ik wel, maar sommige onbehandelde oppervlakte kunnen direct "aangetast" worden. Dan kan je spoelen wat je wilt maar dan is het al gebeurd..

Hier ook gehad, bij mijn zomerset zijn ze door gebruik van iron x veelvuldig verroest. Of wat het ook is, het blijft lood,...

Terwijl ik het bij mijn winterset weer niet heb, en ook daar heb ik heet veelvuldig op gebruikt...

Ook weer afhankelijk van wat voor soort plakloodjes je er weer op hebt natuurlijk...

Loodjes die missen, denk slecht gemonteerd, door slecht ontvetten o.i.d. En door het gebruik van de auto,

Krijg je op een gegeven moment de middelpuntvliegende kracht, en vliegt je loodje weg,....

Waar rijd dat ding eigenlijk rond hier? Zou zweren dat ik laatst achter een HKH zat, ook zilver suv geval,...

Direct aantasten door Iron X lijkt mij wat overdreven
Zelfs op blank metaal en geroest metaal heeft het tijd nodig
Maar als het eenmaal werkt gaat het ook door

Er is nou eenmaal verschil in de kwaliteit van gewichtjes
Soms zijn het loodjes, soms is het dit ...

RedCat, ik heb op een setje (ongelakte) remklauwen het direct fout zien gaan. Was instant.....opsuiten omdraaien om de kwast te pakken.....bam borrelen en sissen.

Die gewichtjes zijn trouwens niet allemaal lood meer maar er schijnt ook zink in te zitten.

Nu we het over zink hebben, auto's zijn tegenwoordig verzinkt. Als je nou steenslag hebt en het verf er af ligt..... wat zou er dan met het verzinkte gedeelte gebeuren?

Ik heb hetzelfde op mijn winterwielen. De loodjes zijn verroest. Die velgen zijn pas 1 jaar oud en hebben nooit Iron-X gezien. De zomerwielen hebben -op het oog- dezelfde loodjes maar is er niets aan de hand. Dus over er een verband is tussen Iron-X en de loodjes geen idee. Kan best gewoon aan de loodjes zelf liggen lijkt me.

En ook ik zag het eens direct fout gaan met Iron-X.

Mijn wiellood is ook aangetast na een Iron-x behandeling.
maar het is niet zo dat het halve loodje weg is :no

Hoe weet ik zeker dat het kwam door Iron-X?

Het was mijn motor velg, en daar zit veel ketting vet en smeersel op, dus reinig ik die met APC omdat WB er niks op doet.

Dus dat keer ook voor behandeld met APC en gevolgd door Iron-X. :cool

Ik heb van de week mijn winterset geplaatst. En mijn zomerset is ook voorzien van loodvrije gewichtjes, en idd., ook behoorlijk aangetast. De enige producten die ik gebruik voor de velgen zijn Bilberry en Iron-x.

Opvallende ervaringen.