• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Is curen van een wax hetzelfde als het drogen van een wax?

• Topicstarter Topicstarter LB
  • Startdatum Startdatum

LB

Detailing guru
Tester of Bling
4 jan 2009
1.818
123
49
In de topic hoe Collinite 845 te gebruiken wordt gesproken over curen. Om niet teveel off topic te gaan heb ik deze topic aangemaakt. Onderstaand mijn werkwijze als ik de tijd heb:

Ik laat mijn wax (Swissvax Concorso) altijd 10 tot 20 minuten drogen (afhankelijk van de temperatuur) waarna ik de opgedroogde wax met een MF doek verwijder. Vervolgens zet ik, uiteraard wanneer mogelijk, de auto enkele uren in de zon. Na enkele uren ontstaat er een vettig zweetlaagje op de lak. Vervolgens zet ik de auto uit de zon om de waxlaag te toppen met een extra laag wax om deze vervolgens weer te laten curen. Tijdrovend, maar het resultaat mag er zijn.

Heb ik het mis, maar de wax laten drogen is toch wat anders dan curen en het zweetlaagje heeft volgens mij niets te maken met een te dikke laag wax. Of heb ik het mis?

PS Kan ik het topic verplaatsen naar het discussie gedeelte?

Volgens mij is curen juist wel het "laten drogen" van de wax.

Hoe jij nu 2x achter elkaar 1 wax kan uitpoetsen verbaasd me echter :weetniet

Gr. Arjan

Ik smeer de wax erop.
Laat ik hem heel even curen en dan er snel weer afhalen.
Anders ben bang dat ik het niet meer af krijgt.. :auw :schaam
Maar jah heb al gelezen dat de wax toch langer moet laten curen.

Als een wax moet curen (niet iedere wax moet curen) dan kun je de swipetest doen, met een schone/droge vinger over het gewaxte oppervlak vegen en als er een vettig residu achterblijft, dan moet de wax nog langer curen, is het oppervlak helder, dan un je de wax afnemen, simpel!

De swipetest:

De wax aanbrengen en laten curen.

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Met een schone droge vinger een streep om vraagteken maken door de wax.

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Is de streep vlekkeloos schoon, dan kan heeft de wax/sealent genoeg gecured om af te nemen.
Zie je nog wat 'vettige' strepen in de swipe, dan nog even laten curen.
De curetijd is afhankelijk van de omstandigheden en een aantal factoren:

- Zon
- Schaduw
- Kou
- Warmte
- Luchtvochtigheid
- Voorbereiding lakwerk
- Dik en/of dun aangebracht.
- Welk produkt. De ene heeft een langere curetijd nodig dan de ander

Kan dit topic verplaatst worden? Past niet echt thuis in Handleidingen en Tutorials, omdat het een vraag betreft en geen handleiding/tutorial.

:-d

LB zei:
Heb ik het mis, maar de wax laten drogen is toch wat anders dan curen en het zweetlaagje heeft volgens mij niets te maken met een te dikke laag wax. Of heb ik het mis?
Het zal niet zoveel uitmaken hoe je het noemt ,ook al licht de wax nog op de wagen ,kun je het nog kuren noemen. Je veegt gewoon het gedeelte af dat niet gekuurd is.

"Sweating" is volgens mij iets dat inderdaad voorkomt bij te dik aangebrachte wax ,waarbij na het afnemen enige tijd later wax hologrammen terug komen.
Te vermijden door een final wipe te doen met wat last touch of koud water.

De meeste waxen van Swissvax moeten op bovenstaande manier verwerkt worden, staat ook duidelijk op het potje. Het heeft niks te maken met te dik opbrengen van de wax maar meer met de samenstelling ervan.