• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Is het stappenplan verplicht om na het wassen te mogen waxen?

Stofke

Detailing addict
28 feb 2011
380
62
Ik vroeg mij als leek af of het 5-stappenplan verplicht is om een deftig resultaat te krijgen. Ik zou graag zaterdag na de wasbeurt de auto eens waxen met de NXT Wax 2.0. Is dit aan te raden na het wassen of moet ik ook eerst de stappen ervoor doen ?
 
Als je je autolak nog niet eerder gekleid hebt, is het een goed idee dat op z'n minst van tevoren te doen. De lak ziet er dan schoner en nieuwer uit.

Maar zonder kan wel.
 
Heb er her en der wel al iets over gelezen over dat kleien maar ben bang dat ik meer kwaad dan goed zal doen, lijkt mij nogal een riskant werkje of heb ik het mis ?
 
Nee hoor, is niets riskant aan.

Je kan alleen zogeheten "marring" tijdens het kleien veroorzaken.
Dit is een soort doffe veeg die je met een beetje polijstmiddel (ook met de hand) weg kan krijgen.
De oorzaak is te harde klei of te weinig detail(glij)-vloeistof.

Niets is verplicht hoor, maar als je eenmaal een keer hebt gekleid (desnoods met iemand die jou het even voor doet, als je dat prettiger vind) snap en zie je toch het extra resultaat.

Gewoon doen wat jij leuk vindt en waar je je prettig bij voelt..
 
De Megs consumentenklei is erg mild en zal geen marring(lichte krasjes door een grovere klei) veroorzaken. Absoluut veilig dus, mits goed gebruikt. Hoe te kleien? Daar staat genoeg van op dit forum.
 
Zolang als je klei gebruikt die "mild", "soft" of "gentle" is, zal er over het algemeen weinig misgaan.

Je moet er wel voor zorgen dat je altijd voldoende glijmiddel (speciaal voor klei) op de lak spuit, waar je de klei zonder veel druk over heen beweegt. De klei neemt vastzittende vervuiling op. Kleien is geen polijsten! Reken er op dat je al gauw bijna een hele fles glijmiddel (detailer spray) van een halve liter gebruikt voor een complete auto.

Als je een kleiset van Mothers of Meguiar's koopt, heb je een prima begin.
 
inderdaad, klei'en ziet er gewoon gevaarlijk uit, had in het begin ook een ei in men broek,
maar toen heb ik toch ineens die kit van meguiars gekocht en aan de slag gegaan, is echt super easy, geen enkel nadeel te noemen, marring is echt overrated of onbestaande met deze klei,

als je uit de buurt van antwerpen bent mag je altijd ff langstrippel om een demonstratie
 
@Stofke: niets moet ( behalve ademhalen en poepen ) maar 1 van de grootste misvattingen is dat de wax zelf alleen zorgt voor het grote blinbling gehalte.
Dit is slechts het kersje op de taart. Natuurlijk geeft het de extra waar naar je op zoek bent ( anders geen 500 soorten wax op de markt ), maar je moet het zien als slechts 10% van het geheel.
Als je de auto goed wast en daarna voorziet van een laagje wax zal je uiteraard verbetering zien, maarrrrrrrrr ..... elke stap extra zal je simpelweg meer opleveren in zijn geheel !
Kleien is daar een goed voorbeeld van, simpele maar uiterst effectieve manier van vuilverwijdering en dus verhoging van het eindresultaat..
Polijsten is een volgende stap, daarmee haal je niet alleen (mini)krasjes er uit, optisch gezien zal je ook weer extra resultaat zien.
Het detailing kan je simpelweg zo gek maken als je zelf wilt; het is allemaal afhankelijk van jouw wens / tijd / geld wat je er in kan/wilt stoppen

Kortom: het is niet verplicht, maar geeft zeker weten een grote meerwaarde !
 
Simpel: waar vuil zit, zit geen glans ;)
Over de jaren heen, zelfs op nieuwe auto's zit er vervuiling op de lak in de vorm van boomsappen, teer e.d. Dit zie je niet, maar voel je wel. Probeer het volgende maar eens:

Pak een boterhamzakje, ga met je hand er in en ga dan daarmee met je vingertoppen over de lak van je auto als deze net gewassen is. Je voelt dan allemaal oneffenheden in de lak. Dat is vervuiling die je met wassen niet wegkrijgt. Wel met kleien en het is volkomen veilig voor je lak.

De lak zal veel meer glanzen zonder deze vervuiling en is spiegelglad aan. Een wax zal ook langer bliojven zitten omdat het nu rechtstreeks aan de lak kan hechten en niet meer aan het vuil, waar het vrijwel niet aan hecht.

Het kleien is slechts een stap, maar wel een belangrijke.
 
Als ik dit hier allemaal lees word ik toch wel heel nieuwsgierig om dit zelf eens te proberen, deze week alleszins eerst even de wax aanbrengen na de poetsbeurt. In de loop van volgende week dan eens kijken wat ik best allemaal bestel. Volgens ik her en der lees zou kleien en daarna waxen ook al goed resultaat leveren, of moet je zeker polishen na de klei ?

Nog een grote fout van mezelf waarschijnlijk, waxen doe ik graag maar de auto wassen heb ik een broertje dood, ik ga meestal naar de American Carwash hier om de hoek, wss ook geen aanrader voor mijn lak die Carwash, alhoewel dat ik wel nooit krasjes heb.

Er staat nog veel werk te wachten maar ben vol enthousiasme nu om dit alles eens uit te proberen, alvast bedankt voor de feedback.
 
nog even inspringen hier. Heb nu een kleine maand terug het 5-stappenplan doorlopen en wekelijks was ik mijn auto volgens het 2-emmersysteem. Nu zou ik graag alles wat onderhouden en binnenkort de producten van PB eens uittesten met name PP, BH en Natty's Liquid Blue (werk graag met vloeibare wax). De bedoeling is van eens in de 2-maand een waxlaagje aan te brengen (ik wax graag :) ) en 6-maandelijks het volledige 5 stappenplan, dit alles nog voorlopig handmatig. Bij deze dus nog enkele kleine vraagjes.

1. Is het aan te raden om voor elke waxbeurt de Blackhole aan te brengen voor beter resultaat of heeft deze BH enkel effect na het aanbrengen van de PP
2. Mag de PP enkel aangebracht worden na het kleien of mag ik dit ook meerdere keren per jaar aanbrengen (heeft toch geen schurende korrel meen ik) met daarna de BH en de Natty's
3. Of breng ik gewoon best om de 2 maand Natty's aan en gebruik ik de PP en de BH enkel tijdens het 5-stappenplan