• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Isopropanol?

DAF-44

Banned
Disaster of Bling
1 nov 2008
619
0
Hallo,

ik lees dat sommige detailers isopropanol x-] (verdund) gebruiken na het polishen. Doel is het ontvetten van het oppervlak zodat er een betere hechting kan ontstaan voor de wax laag.

Heeft iemand hier er ervaring mee?

Waar is het te koop?

meuh
 
Geen idee waar het te koop is, maar persoonlijk denk ik dat het wat overdreven is. Een goede paintcleaner heeft al een prima ontvettende werking!
 
Isopropanol is een alcohol, net als ethanol zeg maar.
Het is minder aggresief als ethanol of methanol.
Het zit in sommige soorten ruitensproeiervloeistof.
Wellicht kun je het kopen bij de apotheek of drogist, maar dan krijg je 150 ml voor 2 euro ofzo.
In Belgie kun je hele liters voor een prikkie kopen bij de Brico.

O ja, in een electronica shop kun je het nog wel eens kopen. Meestal in spuitbussen.
 
Tim zei:
Geen idee waar het te koop is, maar persoonlijk denk ik dat het wat overdreven is. Een goede paintcleaner heeft al een prima ontvettende werking!

Als ik nou een polish als SSR1 / M80 welke rijkelijk voorzien is van olieën als laatste stap heb gebruikt en ga hierna waxen is het dan geen aanrader?
 
DAF-44 zei:
Als ik nou een polish als SSR1 / M80 welke rijkelijk voorzien is van olieën als laatste stap heb gebruikt en ga hierna waxen is het dan geen aanrader?

Je kan na de SSR1 of M80 gewoon een polish of glaze gebruiken. Daarna (naar eigen behoefte) een sealent en die aftoppen met een pure carnaubawax.
 
isopropanol / isopropylalcohol heb ik hier op het werk met liters in de kast staan, en is gewoon te koop bij de bouwmarkt.
maar dat spul slaat wel een beetje wit uit, als je het puur gebruikt.
zal het ook eens verdunt proberen, kijken of het wat is.
 
bassochist zei:
isopropanol / isopropylalcohol heb ik hier op het werk met liters in de kast staan, en is gewoon te koop bij de bouwmarkt.
maar dat spul slaat wel een beetje wit uit, als je het puur gebruikt.
zal het ook eens verdunt proberen, kijken of het wat is.

Sowieso verdund gebruiken ...
 
Eigenlijk heb je nog verschillende soorten. Je hebt de 99% versie (vraag me niet op wat die 99% slaat) en een lager %-gehalte. Die laatste is uiteraard goedkoper maar het is de 99%-versie die je normaal gebruikt dacht ik tijdens het detailen. 1:1 verdund.

Ik vermoed dan ook dat de Isopropanol die je zo (goedkoop) kan kopen zoals in de brico niet de 99%-versie is, maar of dat verschil belangrijk is weet ik niet. Ik heb het in huis met het idee om het ooit eens uit te proberen maar echt nodig is het eigenlijk niet. Na het polijsten behandelen met bijvoorbeeld Lime Prime (Lite) en je hebt ook een goeie basis voor het waxen.
 
DAF-44 zei:
Doel is het ontvetten van het oppervlak zodat er een betere hechting kan ontstaan voor de wax laag

Volgens mij gebruiken de meeste detailers het niet daarvoor, maar om eventuele fillers van polishes te verwijderen om zo na te kunnen gaan of de krassen er uit zijn in plaats van dat ze opgevuld zijn door eventueel aanwezige fillers (zo heb ik het ook geleerd op een rotary workshop bij Meguiar's). Je kunt daar ook Meguiar's Final Inspection of Menzerna Top Inspection voor gebruiken, maar dat is veel duurder dan een flesje alcohol.
 
Hier een site http://www.printtec.nl/toolsmart/enter.html?lang=nl&target=d94.html waar je Isopropanol van kleine hoeveelheden tot 25 liter jerrycans kan bestellen ;)


misschien iets voor een groepsbuy?? vanaf 12 flessen van een liter ( een liter kost 9 euro vijftig) 10% korting.

ze hebben ook een bus met doekjes/wipes 15 euro

5 liter can 35 euro
25 liter can 124 euro
 
Cees,

Ik heb zojuist geprobeerd een 1ltr fles te bestellen,.maar dit kan je alleen doen als je een bedrijf hebt. Dus niet als zijnde particulier.

gr
 
stimpy68 zei:
Volgens mij gebruiken de meeste detailers het niet daarvoor, maar om eventuele fillers van polishes te verwijderen om zo na te kunnen gaan of de krassen er uit zijn in plaats van dat ze opgevuld zijn door eventueel aanwezige fillers .....

Ook dat heb ik gelezen idd.
 
Snitser zei:
Cees,

Ik heb zojuist geprobeerd een 1ltr fles te bestellen,.maar dit kan je alleen doen als je een bedrijf hebt. Dus niet als zijnde particulier.

gr

Ah Snitser thnx mate;) had ff ge googl't maar niet verder gekeken. gelukkig zijn er voldoende detailers die een eigen bedrijf hebben dus!! :)^