• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

jachtlak 2 komponenten DAPpen

poenraad

Detailing rookie
9 mrt 2010
26
0
Vol vertrouwen en volle moed had ik gehoopt dat ik morgen (zondag) mijn boot eens lekker onderhanden kon nemen met mijn pas aangeschafte DAP en Monello kit.

Tot ik dit op het web zag http://www.jachtschilderen.nl/Artikel%20onderhoud%20na%20het%20schilderen.htm

Heeft iemand hier ervaring mee? mijn boot is vorig jaar geschilderd met 2 componenten lak van De IJSSEL COATINGS.
In waterport begrippen is de lak knoerhard ipv een 1 componenten lak.

EDIT: excuus als dit bericht niet goed geplaatst is.

alvast bedankt.

Internet staat vol met "waarheden", let altijd op wie wat zegt en wat de reden daarvan kan zijn.
Een verfverkoper heeft soms liever dat je terug komt dan dat je je zelf kunt redden.

Lak bestaat in vele soorten. De oude autolakken waren soms zo porreus dat er water in kon trekken.
Om diezelfde reden werden er bijv. meerdere lagen gebruikt om zo de "kanaaltjes" af te sluiten.
Sommige lakken zijn aan de toplaag knoerthard omdat ze gebakken worden (kijk maar eens naar een koelkast)

Een nieuwe lak heeft geen bescherming. Water loopt er vanaf omdat de bovenlaag glad is.
Fabeltjes over drijvende UV bescherming geloof Ik in ieder geval niet.
De gladheid van nieuwe verf gaat afnemen naarmate de tijd verstrijkt, Uv en vuil hebben daarop invloed.
Om te beschermen gebruik je een sealant of een wax. Beide hebben voorbereiding nodig.

Wat je niet moet doen is een deel van de voorbereiding uitvoeren en dan stoppen.
De aangehaalde tekst zou ik dan ook meer opvatten als een waarschuwing om niet te polijsten zonder afwerking.
Polijsten zet de lak open en dan is ze onbeschermd. Je kan er vervuiling mee weghalen maar als je niet afwerkt komt het vuil dubbel zo hard terug.

Kortom, met beleid en goede spullen mag je elke lak behandelen.

Hans

poetsen staat in dat artikel gelijk aan polijsten, lees maar terug.
en dat slaat natuurlijk nergens op.
poetsen is beschermlaag aanbrengen en juist dat MOET je wel doen.
een poetsmiddel met lichte cleaner (dus geen polijst) is helemaal zo gek nog niet .

dat de aangbrachte lak 'keihard' wordt genoemd betekend niets, vervuiling hecht zich overal aan.
wanneer je pas gaat poetsen als het nodig is (dus dof wordende lak) ben je dus te laat.
je moet het bijhouden van het eerste jaar, dan blijft de lak met weinig werk in perfecte conditie, afhankelijk van het gebruik en de manier van stallen in de winter.
boten in de droge stalling hebben gewoon minder te leiden van het weer of boten die open in het water liggen.

Het klopt dat je de 1e paar jaar niet als een maniak met grove middelen moet gaat polijsten. De coating is meestal nog krasvrij genoeg, en de toplaag goed in de (degelijke) wax houden is meestal wel genoeg.

In het geval van de dap icm lichte polijstmiddelen voor de auto zal je geen enkel negatief effect ermee halen, en uitsluitend de hele dunne (wellicht iets doffe) licht verweerde toptoplaag eraf halen (meestal lichte waxplekjes, her en der wat opgedroogde meuk, etc).

Zelf met de grofste compound voor een autolak (b.v. SSR3) lacht de boot je vierkant uit, en zal je alleen maar extra glans behalen.
Grove compound voor de auto op een boot met je dap of zelf rotary = als finishing glaze voor de auto....

Gewoon lekker met je dap poetsen, en daarna met een goede wax (zoals Collinite boatline, erg goed) afmaken :love

Extra glans en een goede beschermlaag is al voldoende, het gaat mij niet om de krassen of swirls die zitten er haast niet op terwijl er toch regelmatig met schoenen overheen word gelopen.
106njns.webp

Hier heb ik het over... toch wel handig, lijkt mij zo'n dap , is geen werkje om met de hand te doen.

wat wil je dan gaan doen met de dap?

Je hoeft geen extra glans of beschermlaag, en er zitten geen krassen of swirls... Wat is er dan nog te doen aan de boot?

@Tinus: volgens mij zegt ie dat een extra glans + bescherming voldoende is.
Jij gaf aan dat je met de DAP alleen maar een extra glans zal gaan behalen >>> oftewel hij dankt je voor je advies en gaat voor de glans :)