• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

'Jaskras' langs zijkant auto

Froger

Detailing trainee
21 jul 2014
15
35
Almelo
Hallo mensen,

Vandaag spotte ik een soort van langere kras over de zijkant van mijn auto, geen diepe kras maar wel zichtbaar in de schaduw. Het lijkt of er iemand met een jasknoop langs de auto is gelopen ofzo.

2016-03-06%2013.54.15_zpsj8nru87k.jpg


Nu is de rest van de auto nog netjes dus ik wil niet de hele auto polijsten.

Mijn vraag is, is dit met polijsten op te lossen en is het mogelijk om slechts bijvoorbeeld de bovenzijde van de deuren te polijsten? Hoe voorkom je hierbij dat je een 'overgang' ziet oid?

Ik heb een DAP900 met een oranje, groen, wit en zwarte pad + Monello polijstmiddelen (veloce, mezzo, finale). Welke stappen zouden jullie mij adviseren te doen?

Alvast bedankt,
 
Ik zou beginnen met Mezzo op een oranje pad en kijken of dat wat uithaalt. Heb je toevallig ook een kleine backing plate en padjes? Dan kan je nog preciezer werken.

De kras lijkt er niet zo heel diep uit te zien, maar dat kan je zelf het beste beoordelen denk ik.

Daarnaast zal het gepolijste stuk er natuurlijk mooier uitzien dan de rest, behalve als de rest van de auto er nog perfect uit ziet. Ik denk niet dat je daar heel veel aan kan doen.
 
  • Leuk
Reactions: Seat_Freak
Hoi!
Prima tedoen hoor alleen het desbetreffende paneel te polijsten alleen je zou het wel kunnen zien dus als je meteen de auto geheel aanpakt zou het beste zijn
Begin gewoon medium: oranje met mezzo.
Lukt dit niet probeer je oranje met veloce.
Het grofste is geel met veloce.
Wat voor merk auto heb je?
 
Hoi!
Prima tedoen hoor alleen het desbetreffende paneel te polijsten alleen je zou het wel kunnen zien dus als je meteen de auto geheel aanpakt zou het beste zijn
Begin gewoon medium: oranje met mezzo.
Lukt dit niet probeer je oranje met veloce.
Het grofste is geel met veloce.
Wat voor merk auto heb je?

Voor de hele auto ontbreekt het me de komende weken aan tijd vandaar de vraag over gedeeltelijk werken.

Bij de dap zit een kleine plaat moet dan alleen kleine padjes bestellen.

De auto is een BMW, nieuwe type 3. Heb in het verleden een 1 gehad in de kleur sparkling graphite die was erg hard. Deze auto is Imperial blau.
 
Volgens mij hoef je de hele auto niet te doen. Zeker niet als deze nog goed in de lak zit. Een beetje 'uitpolijsten' over de kras en de directe omgeving zou m.i. moeten volstaan.
 
Laatst bewerkt:
+1 voor de eerdere reacties!

Het ligt aan de staat van je lak of het op gaat vallen dat je een stukkie gepolijst heb (kras) of een halve deur. Wanneer de kleur en glans nog prima is en weinig tot geen defecten, zal je het hoogstwaarschijnlijk niet 1-2-3 opmerken dat er gepolijst is.

Wanneer je overal wel wat swirls heb zitten en de glans een stuk minder is, zal je het zeer zeker gaan zien. Ik heb het dan over verschil in glans, niet perse dat je naden gaat zien van wel/niet polijsten.


Greetz
 
Dus het beste plan zou dan zijn:

Wassen, kleien, polijsten;

En dan polijsten met kleine pads, volgorde oranje met Monello Mezzo op en ietwat rond de kras en dan zwart met Monello Finale wat uitpolijsten? Of moet er nog een stap tussen oranje en zwart?
 
Dus het beste plan zou dan zijn:

Wassen, kleien, polijsten;

En dan polijsten met kleine pads, volgorde oranje met Monello Mezzo op en ietwat rond de kras en dan zwart met Monello Finale wat uitpolijsten? Of moet er nog een stap tussen oranje en zwart?

Ja, dat is een mogelijkheid. Het vermoeden is dat jouw BMW een harde lak zal hebben, dus probeer wat combi's uit. De zwarte pad is een finishing pad, dus ik zou bij de Finale een witte pad gebruiken.

Begin gewoon medium: oranje met mezzo.
Lukt dit niet probeer je oranje met veloce.
Het grofste is geel met veloce.

Wanneer je Veloce + Geel nodig hebt gehad, zou ik afschalen naar Mezzo + Oranje.
Na deze combi's finish je met Monello Finale en dit adviseer ik op een witte pad.


Greetz
 
Allen hartelijk bedankt, ik heb wat kleine padjes besteld en ga zodra ik tijd heb hiermee aan de slag.

Zal een fotootje posten van het resultaat,

groeten Wouter
 
Benieuwd welke kleuren pads je besteld hebt. Persoonlijk zou ik minder grof werken dan Mezzo op Oranje. Ik zou beginnen met Finale op Groen en bij geen resultaat opschalen naar Finale op Wit. Lijkt me namelijk dat de kras niet erg diep is.
Natuurlijk wel eerst kleien. Hele deur, tenzij er een rand of vouw in zit als scheidslijn.
 
Besteld heb ik wit, groen, oranje, geel. Ik wilde sowieso kleine padjes nog hebben omdat de Kia Picanto van mijn vrouw ook nog op het programma staat en hier veel kleine delen zitten (deurposten etc.).

Groen is toch grover dan wit (ik heb Monello pads), dan zou ik finale - wit en eventueel finale - groen moeten proberen?

De kras is inderdaad niet diep, niet volbaar met mijn nagel.

Ik bedenk me dat ik ook weet waar de kras vandaan komt, bij ons in de buurt is een smalle weg met een heg langszij en ben ik bij het passeren met een andere auto te dicht erlangs gereden waardoor een tak waarschijnlijk erlangs is geschuurd.
 
Opzoeken die tak en claimen! 'T is toch nie normaal. Groen van tegenwoordig...

De kras lijkt inderdaad niet zo diep. Maar, altijd tricky om van een foto te bepalen. Gelukkig heb je voldoende combi's om wat te proberen.

Good luck en we zien het resultaat tegemoet.


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Froger
Iedereen hartelijk dank voor de tips en adviezen.

Vanmiddag heb ik er even aan besteed in het zonnetje en het resultaat is mooi (foto is zelfde plek als foto met kras) Ik heb er toch voor gekozen om alleen de kras te polijsten, deze zat net tussen de raam- knik en de deur- knik:

2016-03-09%2016.34.12_zpsnalwepgz.jpg


De foto is voor de glaze en wax, maar ik was zo blij met het resultaat dat ik gauw een fotootje heb gemaakt.

Wat heb ik gedaan:
- Wassen met Poorboys shampoo
- Kleien met Monello Doce Verde
- Polijsten met oranje Monello pad en Monello Mezzo (groen + finale had te weinig resultaat)
- Polijsten met wit Monello pad en Monello Finale
- Poorboys Black hole aangebracht
- Collinite 845 aangebracht

Ik kon zelf zo geen verschil zien tussen de gepolijste en overige deurdelen, maar mocht dit toch nog opvallen dan heb ik direct een reden om de rest ook een keer te doen. Nu eerst staat de Kia Picanto van mijn vrouw op het programma, maar dat wordt over een paar weken, nu eerst geen tijd.