• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kärcher hogedrukreiniger K 7.85M werkt niet meer

TomKooijman

Detailing trainee
19 apr 2013
5
47
Beste allemaal,

Wie kan mij helpen met dit technische probleem?
Mijn Karcher model K 7.85M doet helemaal niets meer. Ik heb 'm uit elkaar gehaald en ontdekt dat de automatische motorstop het laat afweten. Deze motorstop schakelt namelijk de netspanningsschakelaar uit zodra de waterdruk te hoog oploopt. Dit gebeurt onder normale omstandigheden als je de hendel van de spuitlans los laat.
In het onderste deel van het pomphuis bevindt zich een zwarte kunststof pal die de netspanningsschakelaar bediend. Wordt de waterdruk te hoog dan wordt de pal naar binnen gedrukt in het pomphuis waardoor de netspanningsschakelaar uitschakelt. Bij het inknijpen van de hendel op de spuitlans verlaagt de druk weer meteen waardoor de pal naar buiten komt zodat de schakelaar weer wordt ingeschakeld. Het probleem is nu dat deze zwarte kunststof pal muurvast zit!
Hoe kan ik deze pal weer werkend krijgen?

Het lukt mij helaas niet om een foto van het onderdeel op deze website goed te plaatsen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb antikalk gebruikt en uren laten inweken maar dat helpt niet. Met een speciale tang geprobeerd om de pal naar buiten te trekken, maar dat lukt ook niet.
 
Maar moet ie wel naar buiten? En antikal is een goed begin, maar is niet bedoeld om spullen weer los te maken.
 
Kijk of je een Karcher dealer bij je in de buurt hebt zitten, daar langsgaan kost je niks en 99/100 is men zeer welwillend om je uit de brand te helpen
 
http://www.karcher.nl/nl/Service_info/Professional/Dealerhtm.htm?Country=Netherlands&Configuration=default&Region=34
 
Ik heb Wim de Kock in Waardenburg gebeld. Na 5 minuten wist ik wat te doen. Het probleem werd toch veroorzaakt door kalk en het feit dat ik hem te lang niet gebruikt had.
De zeskantige kunststof moer met pal die ik op de foto liet zien heb ik kunnen draaien door een platbektang speciaal af te vijlen en dus op maat te maken. Met een gewone pijpsleutel was het onmogelijk om de moer te verdraaien, met de aangepaste platbektang lukte het wel en toen kwam de boel los.
Nu werkt de automatische motorstop weer als een tierelier. Ik heb de boel wel ingesmeerd met kranenvet.
Ook heb ik de olie ververst dat tussen de motor en het onderste pomphuisgedeelte bevind. Dat is op zich niet verkeerd want de oude olie bevatte toch wel wat metaalgruis als gevolg van inlopen toen de hogedrukreiniger nieuw was. Doe dit als de motor rechtop staat en vul zover bij tot het lager, die de plunjers aandrijven, bijna geheel onder de olie staat. Gebruik hiervoor motorolie. Mij werd aanbevolen om 15W40 te gebruiken maar ik had nog een restant 5W40, dus nog beter.