• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kärcher K4 - Hoe ga je best rond de auto?

Aikon

Detailing rookie
24 mei 2020
5
15
Hallo iedereen!

Sinds kort ben ik begonnen met zelf m’n wagen te wassen. Voorheen ging ik naar de wasstraat.

Gisteren was de eerste keer dat ik met een hogedrukreiniger (Kärcher K4 Premium) de auto heb gekuist.

Weliswaar lijkt het een strijd met de kabels, gezien de hogedrukslang 6 meter is (en redelijk stug) en het rondlopen met de tuinslang & elektriciteitskabel steeds voor problemen zorgt (in de knoop, struikelen, etc)

Daarom mijn vraag: Hoe doen jullie het?

Verdere vraag: Zou ik een verlengkabel voor mijn hogedrukslang kopen of niet?
 
Deze volg ik ff.....

Voor mij is dat ook altijd een zwanendans met slangen en snoeren. Als toeschouwer ziet het er uit als gecontroleerd vallen en struikelen. (Volgens buurman)

Ik zelf vindt het meer een vorm van alternatieve straat dansen
 
  • Leuk
Reactions: MrMarcos
Ik denk dat de meeste hier een 9-10m lange flexibele slang hebben. Dan zou je de HD bijv. een stukje vóór de auto kunnen zetten, langs de auto lopen en om de kont heen naar de andere kant.

Ik heb de HD zo'n 1-1,5m voor de auto staan en kan dan nét niet lekker om de auto heen lopen tot ik weer ter hoogte van de neus ben. (Gaat prima qua spuiten, maar kan eigenlijk nét niet van dichtbij het voorwiel aan de andere kant van dichtbij foamen)

10m slang zou voor mij dus genoeg zijn om de sedan te doen. ;)


Voordat ik mijn huidige HD had en maar een slang van 3m o.i.d, dan zette ik de stroomhaspel vóór de auto, de HD schuin- voor/naast voor de auto en deed dan één helft foamen/afspuiten, liep dan terug naar de HD en pakte 'm mee in de loop naar en andere kant. (Licht machientje, zonder wielen) Snoer van de HD en tuinslang trok ik dan simpel mee.
 
Ik heb ook een 6 meter slang op de K3 en vind het ook niet ideaal, maar toch kom ik er net mee uit.

Ik zet de HD bij het voorwiel op ongeveer een halve meter tot een meter afstand van de auto. De slang doe ik eerst recht maken door te draaien en de lussen er uit te halen. Meestal blijft er toch 1 lusje over, maar daarmee heb ik genoeg lengte.

Als ik aan de andere kant van de auto moet zijn dan gaat de slang langs de voorwielen onder de auto door, dan heb je meteen een licht klempunt zodat de kabel niet gaat zwepen tegen je bumper.

Vanmorgen weer getest en ik kom precies uit en kan alle delen raken, zij het onder een hoek.

10 meter zou fantastisch zijn, maar een vervangende slang is verhoudingsgewijs zo duur dat ik het hier mee doe totdat hij het begeeft.
 
  • Leuk
Reactions: Timm
Ik heb nu de luxe dat ik 15meter soepele slang heb.
HD staat onder de carport, waar ook de water en electra aansluiting zitten. De slang tussen de kraan en HD is maar 1,5 meter.
Auto een aantal meter verder op het garagepad.

Geen gedoe meer met kabels en slangen in de knoop en struikel gevaar.
 
Denk dat de beste oplossing een langere slang is. Voordat ik de huidige Kärcher (15m slang) had, had ik meen ik ook iets van 6m. Beginnen met voor de auto te zetten, halve auto doen. Dan achter de auto plaatsen en de rest van de auto doen. Dus daar was de lengte van de aanvoer slang dus belangrijker. Was voor mij overigens geen groot probleem maar dit werkt wel zoveeeel makkelijker.
 
Bij aankoop van mijn huidige HD was inderdaad minimaal 8 meter flexibele rubberen slang één van de grootste eisen na jaren ruzie met de plastic krulslang van de oude Kärcher.

Verder inderdaad goed 'ontkrullen' en de HD zo dicht mogelijk bij de auto plaatsen zijn je enige opties als je niet teveel wilt verplaatsen!
 
"de HD zo dicht mogelijk bij de auto plaatsen" was voor mij het grootste probleem met een korte slang.

Zeker bij de lichtere consumenten apparaten is de kans dat je uit pure frustratie een ruk aan de slang geeft waardoor de HD omvalt. Dichtbij de auto plaatsen betekend dat de kans groot is dat dit resulteert in een beschadiging.

Mijn Kranzle moet liggend gebruikt worden, en weegt ruim 30 Kg, omtrekken is dus uitgesloten.
 
Die 6m is echt te kort. Ik heb voor mijn Karcher K4 Premium een slang van 10M bij Conrad besteld.
Artikelnummer 1583259, nummer van Karcher is 2.643-633.0

Kan je er zo opklikken en die 10M past ook prima op de haspel van een Premium.
 
Laatst bewerkt:
Heb een K3 met 6meter slang. Ondervind er vrijwel geen hinder van. Ik plaats de reiniger links of rechts achter het voertuig en kan dan tot vooraan komen. Als ik de voorzijde wil doen plaats ik hem links of rechts +- 2 meter verder naar voren.

Daarnaast moet je voor aanvang de slangen even de juiste kant uit wikkelen en rollen zodat ze vrijwel niet omwikkelen.
 
Laatst bewerkt:
ik heb nu ook een 15m slang aan mijn K4, inderdaad heerlijk.

Nu wil ik nog gaan kijken of ik de originele slanghaspel ook op mijn K4 zonder haspel kan monteren.
IMG_0938 2.jpeg
 
Het merk staat op de slang;)

Het is een Engels bedrijf. Verzenden naar NL doen ze niet ivm de EU regels. Ze bieden het zelf echter ook aan via eBay. Daar kan je direct betalen met invoer rechten.

Ik ben erg blij met deze slang!

Ik wil hier niet perse links plaatsen. Stuur me maar een pb.