• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

(Kalk?)vlekken op de lak na afspoelen auto in de zon

NW

Detailing rookie
1 aug 2013
4
0
Beste carcleaners, ik lees al een tijdje mee hier op het forum, maar zit nu met een probleem en heb daarom een account aangemaakt.

Tijdens de vakantie zat de auto elke morgen onder de honingdauw. Aangezien ook de ramen helemaal onder zaten, heb ik de auto met water afgespoeld om de honingdauw van de ramen en de lak te halen. Dat afspoelen is vaak gebeurd in de volle zon en de auto is daarna niet afgedroogd. Nu zijn er na het verdampen van het water allemaal (kalk?)vlekken op de lak gekomen die ik niet meer wegkrijg.

Na thuiskomst is de auto gewassen, dat had niet veel effect op de vlekken. Na het wassen heb ik geprobeerd om de vlekken weg te halen met APC, hierdoor werden ze wel minder, maar vooral de buitenste kringen blijven duidelijk zichtbaar. De vraag is nu natuurlijk hoe krijg ik al deze vlekken van de lak? Alvast bedankt!

27y4bbk.jpg


118lt80.jpg
 
+1 voor ivo's; Pro. Polish van Poorboys gaat je hier zeker helpen. Nadien wel even weer een nieuwe beschermende laag aanbrengen. Je zou ook kunnen kiezen voor een all-in-one product zoals Dodo Juice Need for Speed of Auto Finesse Triple.
 
Sjefke had laatst veel succes met Nanolex Final Finish:

https://forum.Carclean.com/cc_postsm337061/Hebben-we-nog-wat-gedaan-vandaag--Deel-14.aspx#post337061

Het is een quick detailer, dus het zou makkelijker moeten werken dan een cleaner/polish. Daar tegenover staat dat het misschien te zwak kan zijn voor dit soort kalkvlekken.

Ik heb er zelf geen ervaring mee. (als iemand een sample heeft: kom maar op ;) )
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga denk ik een flesje pro polish bestellen. Heb nog wel twee vragen m.b.t. de pro polish:

Kan ik dit op de gehele auto gebruiken of beter alleen op de plekken waar de kalkvlekken zitten? Hoe breng ik dit product het beste handmatig aan? Gewoon inwerken met een handpad en dan afnemen met een microvezel doek?
 
Op de hele auto is geen probleem, inwerken met een witte handpad en daarna direct afnemen met microvezel. Daarna je auto waxen of in de sealant zetten.

Succes!
 
Dat klopt wat GMToyota zegt, ik had er ook last van en met Nanolex Final Finish ging ze er heel makkelijk af en erg zuinig in gebruik ;) en je hoeft niet je hele auto erna weer te waxen
 
De wax is al van de auto af door de APC, dus ik moet de auto sowieso helemaal opnieuw waxen. :party:

De pro polish lijkt mij meer een multifunctioneel product dan de Nanolex Final Finish dus ik denk dat dat een betere keus voor mij is, aangezien ik niet een enorm assortiment aan producten in huis heb ;) .

Ik ga ermee aan de slag!
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Vandaag weer met de auto bezig geweest. Eerst uitgebreid gewassen en daarna met de pro polish aan de slag.

Helaas heeft de pro polish niet veel resultaat gehad. De witte kringen die op de foto te zien zijn, zijn er wel af, maar de vlekken blijven duidelijk zichtbaar. Verder levert een beetje enthousiast poetsen eigenlijk alleen maar krassen op.

Heeft iemand nog suggesties?
 
Schoonmaak azijn? Gebruik dat weleens om klak te verwijderen van de ramen. Weet niet ofdat het voor lak geschikt is. Het werkt iig top.
 
Volgende keer je auto drogen met iets als Spray & Wipe. Auto afspoelen, per paneel insprayen en drogen met doek. Begin wel aan de zon kant, en je zal een beetje haast moeten maken.
 
Gisteren de volledige wagen in onder handen genomen. Geclayed, glaze en een wax gezet. Wagen ziet er top uit nu.
Maar ik heb een paar ruiten niet afgedroogd, met kalkaanslag als gevolg. Hoe krijg ik dat nu het beste weg.

Heb al quick detailer geprobeerd (gaat heel moeizaam, maar niet weg)
Warm water met een beetje azijn hielp ook niets.
Dan is met klei wat geprobeerd, ging ook niet fantastisch.

Iemand nog een idee?

23ec95fe6e7aaa91790bda23981b80bf.jpg
 
prof polish of nog beter de nanolex glas polish zoals hierboven al wordt aangegeven. vandaag de nanolex polish nog gebruikt. ideaal spul.