• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kan kleien ook met water met een klein scheutje zeep?

kinematic

Detailing rookie
1 aug 2011
17
0
Ok, so what's the deal? Ik haal morgen mijn nieuwe (2e hands) auto op, een Opel corsa Maxxx en geef 'm dan gelijk een goede behandeling. Eerst wassen, Iron.X, afspoelen en kleien. Ik heb echter nog nooit een auto gekleid maar weet wel dat er een smeermiddel nodig is om de klei lekker te laten glijden. Kan ik hiervoor ook gewoon water met een paar druppels dreft (of iets milders) voor gebruiken?
 
Ik zou er toch echt iets voor halen dat er beter geschikt voor is.
Sommige mensen gebruiken gewoon weleens autoshampoo met wat water, maar ik heb al meerdere malen gelezen
dat dan je klei makkelijker last heeft van verbrokkelen. In dat geval is dan goedkoop duurkoop.
 
Allereerst gefeliciteerd met je aankoop !
Dreft zou ik zeker niet gebruiken aangezien je iets wil hebben waardoor je clay glijd en dat gaat met dreft averechts werken ben ik bang.

Heb je geen automaterialenzaak in de buurt waar ze mequairs verkopen oid ?
Turtle wax heeft tegenwoordig ook al een clay setje dus er zijn genoeg alternatieven die je bij jou in de buurt kan krijgen.

Vergeet je niet dat je na het clayen absoluut ook moet waxen ?
Een auto die geclayed is heeft 0,0 bescherming meer !

Overigens is het wel net zo leuk om je ook gelijk even voor te stellen...
 
Je hebt zo te zien al iets in huis in de trent van een begincollectie.
Zit daar geen quickdetailer tussen?

En welke klei heb je?
 
Bij de Halfords verkopen ze tegenwoordig ook Meg's. Kun je wel quickdetailer halen. Ik zou geen water+zeep combi gebruiken.
 
Ik heb nog geen klei in huis maar als het goed is wordt morgen die van Poor Boys die ik heb besteld geleverd. Ik wist ook niet dat Halfords tegenwoordig Meguiars verkoopt, ik ga er morgen gelijk ff langs ,^^ Ik heb verder wel wat spul in huis. Een sealant, Collinite 476S en de Poorboys paste wax (de blauwe).

Ik heb trouwens nog nooit eerder gekleid omdat ik er tot gisteren nog nooit van had gehoord totdat een collega er over vertelde. Die collega neemt ook z'n Rotex mee met een paar geschikte pads.

Oja, ik zal me ook ff voorstellen. Ik ben Nico (AKA kinematic) en dus de trotse bezitter van een Opel Corsa Maxxx. Dat was een tijdelijke uitvoering van de basis versie, de Enjoy. De Maxxx heeft als extra lichtmetalen velgen, cruise control, airco, een anti carjacking slot en geblindeerde achterlicht units.
 
Goed dat je de eerste keer begeleid wordt door iemand met ervaring.

Veel plezier gewenst met en van de Corsa. :)^
 
Ik heb wel enige ervaring maar dat is met boten. Ik werk namelijk als scheepstimmerman en als het winter is ligt de winterstalling bij ons op de werf altijd vol met boten. Ik polijst dan regelmatig de romp van een boot met polijstmiddel van 3M en een grote polijstmachine van Makita. Een auto is toch wat anders dus mijn (nieuwe) collega helpt me de eerste keer.
 
Een boot polijsten is wel iets anders dan een autolak polijsten.

Polyester laat zich vele malen makkelijker bewerken dan een autolak. Zeker icm een rotary zou ik daar erg voorzichtig mee zijn...
Als je de zoek functie gebruikt met 3M en polijsten kom je al snel in een zeer recent topic waar ook iemand met 3M en zo'n zacht wollen velletje op een rotary "even" zijn auto ging polijsten.
Wol en een compound icm een rotary staat nagenoeg gelijk aan jif met een schuursponsje, je zal niet de eerste zijn die finaal door de lak gaat en na een week blijft zitten met een grote hoeveelheid hologrammen.
 
Daarom laat mijn collega me precies zien hoe je een auto moet behandelen. Daar heeft hij veel ervaring mee. Ik ben ook via hem op deze site terecht gekomen.
 
Goed om te horen dat je begeleiding krijgt, je pakt het goed aan. Neem voor het kleien een Quick Detailing spray, dan voorkom je problemen en kan je lekker aan de slag!!
 
ik heb net ontdekt dat citrus bling zowat de goedkoopste oplossing heeft om kleilube te maken :-b

1/16 = dus goed voor 8.5 liter glijmiddel!!:D

(net genoeg voor 1 boot dus :-" )
 
Ik snap nooit zo goed waarom je toch wel geregeld deze vraag voorbij ziet komen. Over het algemeen wordt er goed geld uitgegeven aan spullen maar voor kleien wordt dan geen speciaal daarvoor bedoelde mix gekocht/gemaakt en wordt er wellicht met water en zeep gerommeld. Alle uitleg en handleidingen hier maken toch duidelijk dat er het best een daarvoor bestemd goedje gebruikt moet worden.
 
Omdat ik stronteigenwijs ben heb ik vandaag anders gekleid. Ik heb eerst de auto gewassen met born to be mild en afgespoeld. Aan het btbm sopje dat over bleef heb ik nog een paar druppels toegevoegd waarna ik het goed heb opgeklopt zodat er lekker veel schuim onstond en dit sopje heb ik als glijmiddel voor de klei van Meguiars gebruikt en dit ging uitstekend. De klei brokkelde niet en btbm functioneerde prima als glijmiddel. Ik had al zo'n vermoede dat dit zou werken omdat btbm immers glijmiddelen bevat om tijdens het wassen vuiligheid veilig af te voeren.
 
@kinematic: even een klein aandachtspuntje ( wellicht niet nodig maar zet 'm voor de zekerheid er wel even bij ):
APC maar schoon, klei maakt schoon >>> APC+klei=brokkelbrokkelhaphap einde klei
Waarom dit: 1+1= niet altijd 2 ( je snapt wel waar ik heen wil, maar voor dat men gaat experimenteren en voor nadelige verrassingen komt te staan )
 
Volgens mij kan je dan beter klei kopen die met water kan gebruikt worden.

Na 1 keer zal de klei niet brokkelen waarschijnlijk , maar misschien wel de volgende keer :-b

Ik lees hier vaak(echt waar) en zie hier veel van die topics voorbij komen : mijn raad :

- koop gewoon een flesje dodo-concentraat : 0.5 liter wordt 5.5 liter : 1/10

- of citrus bling : 0.5 liter wordt 8.5 liter : 1/16

S&W wordt ook gebruikt 1/1 maar vind ik persoonlijk veel te duur :-b

Danny
 
De volgende keer zie ik wel of de klei wel of niet brokkelt. Ik weet na dit te hebben geprobeerd alleen dat de klei als een tierelier over de lak gleed en een hoop vuil verwijderde. Misschien is de combi van Meguiars klei en BTBM toevallig wel een goede match. Als de klei de volgende even goed werkt dan ga ik op deze manier door.