• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kawasaki ZR7

GreyMerc

Detailing trainee
7 feb 2022
33
45
Hallo poetsers en detailers,

Recent heb ik twee auto’s laten zien in mijn voorstelrondje. Ik ben zeker verrast door het leuke forum en de enthousiaste reacties.

Nu heb ik 1 bijzonder project.
De motor van mijn vader die afgelopen oktober overleden is.
20 jaar reed hij rond op deze Kawasaki ZR7. Schrik niet, maar liefst 108k km op de teller, waardoor hij al klokje rond is geweest. De motor is heel Europa over geweest, door wind en weer.

Vandaag heb ik de grote klapper maar eens aangepakt. Emotioneel en zwaar, maar een mooi project om op te knappen. Ik ben er nog niet, maar ik heb nog de tijd.

Eerst de foto’s van de start:
 

Bijlagen

  • CBFCF88D-F511-40E1-B840-48B0135AEAFC.jpeg
    CBFCF88D-F511-40E1-B840-48B0135AEAFC.jpeg
    551,2 KB · Weergaven: 206
  • C95D64FE-3E74-4E85-A8B6-7CC55BCD1F3A.jpeg
    C95D64FE-3E74-4E85-A8B6-7CC55BCD1F3A.jpeg
    573,9 KB · Weergaven: 173
  • F6A73396-270F-4EFD-9AD3-D4616B114104.jpeg
    F6A73396-270F-4EFD-9AD3-D4616B114104.jpeg
    376,8 KB · Weergaven: 136
  • EE4CE019-6F8E-42CE-AE10-1B921AE34BD6.jpeg
    EE4CE019-6F8E-42CE-AE10-1B921AE34BD6.jpeg
    250,8 KB · Weergaven: 151
  • 78CCE9F8-5A3A-430B-A9B4-753DBCAFF37E.jpeg
    78CCE9F8-5A3A-430B-A9B4-753DBCAFF37E.jpeg
    235,8 KB · Weergaven: 132
  • 2F5504A6-FCEB-47A3-B43E-B56FAE10D4C8.jpeg
    2F5504A6-FCEB-47A3-B43E-B56FAE10D4C8.jpeg
    268,1 KB · Weergaven: 136
  • 3707F9BE-CDCE-40AD-9D96-EE732AC12805.jpeg
    3707F9BE-CDCE-40AD-9D96-EE732AC12805.jpeg
    257 KB · Weergaven: 135
  • D22450D1-E589-48B5-9885-6BAA5B9A1C9D.jpeg
    D22450D1-E589-48B5-9885-6BAA5B9A1C9D.jpeg
    298,6 KB · Weergaven: 128
  • BC5FE563-0664-4F6D-8F6D-6D7C69B80C73.jpeg
    BC5FE563-0664-4F6D-8F6D-6D7C69B80C73.jpeg
    203,7 KB · Weergaven: 140
  • 6AB862DF-76DD-4833-BC4B-D216CF2E4070.jpeg
    6AB862DF-76DD-4833-BC4B-D216CF2E4070.jpeg
    353,7 KB · Weergaven: 166
  • 51D1B9D1-C533-4CED-9201-9DCF772A779C.jpeg
    51D1B9D1-C533-4CED-9201-9DCF772A779C.jpeg
    307,1 KB · Weergaven: 137
Wat heb ik gedaan vandaag?
- afgespoten
- in snow foam gezet
- afgespoten
- velgenreiniger op ernstig vervuilde gebieden en snel afgepoetst
- motor gewassen 1e keer
- weer snow foam en weer afgespoten
- gewassen en afgespoten
- stickers en tape verwijderd met een föhn en stickerremover (zie bagagedrager, die man had overal tape zitten!)
- laatste keer gewassen en de wielen ook goed meegepakt
- afgedroogd en met blazer gedroogd
- chroom gepoetst met Mothers Marine
- zelfs begonnen aan het motorblok, maar toen was de energie al vrij laag
- uitlaten ook grondig gepoetst, 1 vlek krijg ik er niet uit, maar de rest knapt er aardig van op
- alles wat zwart hoorde weer zwart gemaakt (rim & tyre dressing) m.u.v. de banden uiteraard
- alle lak gewaxt en beschermd
- ketting gereinigd en opnieuw ingevet
- remschijven gepoetst (ik had nog wat motor onderhoud spullen liggen, weet even niet meer hoe de producten heten)

Kortom, een mooie dag met een mooi resultaat.
Er zal wel nog werk verzet moeten worden met de zwarte lak, de roestplekken bij de valbeugels en met het motorblok zelf.
Een paar foto’s tussendoor
 

Bijlagen

  • 7595DEE2-6D40-4243-A038-B75559D97A3F.jpeg
    7595DEE2-6D40-4243-A038-B75559D97A3F.jpeg
    291,4 KB · Weergaven: 136
  • 60AB618F-E318-47B1-8140-52EF887B66E3.jpeg
    60AB618F-E318-47B1-8140-52EF887B66E3.jpeg
    498,8 KB · Weergaven: 103
  • FF337802-5217-4EAC-81A1-82D51B2A8F71.jpeg
    FF337802-5217-4EAC-81A1-82D51B2A8F71.jpeg
    318,6 KB · Weergaven: 107
  • 9BDC4196-DCBF-40B4-96D8-894E6446FD67.jpeg
    9BDC4196-DCBF-40B4-96D8-894E6446FD67.jpeg
    134,9 KB · Weergaven: 108
En dan, the grand finale haha.
Nee serieus, de motor is 23 jaar oud, er is niet heel veel van te maken na 108k.

Toch trots op het eind resultaat.
Kom maar op met de adviezen en tips. Ik zeg erbij, ik ga niet heel veel dure producten aanschaffen, dus ik zal het goedkoop willen houden. Dus tips zijn welkom, maar prijs me niet allerlei producten aan die ik aan moet schaffen voor de job.
Ik ben vooral benieuwd hoe ik de uitlaat kan herstellen en het blok zelf.
Brand los!
 

Bijlagen

  • B9F2E6FB-41FA-4719-9FD6-FE1255FBD888.jpeg
    B9F2E6FB-41FA-4719-9FD6-FE1255FBD888.jpeg
    528,2 KB · Weergaven: 135
  • 3031B705-F0B0-4AEF-9F19-8888A3935D65.jpeg
    3031B705-F0B0-4AEF-9F19-8888A3935D65.jpeg
    467 KB · Weergaven: 132
  • 07CE85BA-1A11-47A6-8E65-51FFB8D52A83.jpeg
    07CE85BA-1A11-47A6-8E65-51FFB8D52A83.jpeg
    540,6 KB · Weergaven: 140
  • 7350B533-E62D-4C36-92C8-C6A964DCFA87.jpeg
    7350B533-E62D-4C36-92C8-C6A964DCFA87.jpeg
    360,4 KB · Weergaven: 138
  • DADED648-A108-414A-9701-A85302850DB9.jpeg
    DADED648-A108-414A-9701-A85302850DB9.jpeg
    536,2 KB · Weergaven: 137
  • 26C59447-6A94-4D7F-A489-01F557A346B7.jpeg
    26C59447-6A94-4D7F-A489-01F557A346B7.jpeg
    350,1 KB · Weergaven: 151
  • 55183642-ED0B-4EF7-9A30-86446C169008.jpeg
    55183642-ED0B-4EF7-9A30-86446C169008.jpeg
    357,9 KB · Weergaven: 142
  • 021C5758-F697-446F-8E4C-3296C7144AD7.jpeg
    021C5758-F697-446F-8E4C-3296C7144AD7.jpeg
    375,3 KB · Weergaven: 179
  • C3FC9F84-D593-4BFF-93D5-9B24B996F252.jpeg
    C3FC9F84-D593-4BFF-93D5-9B24B996F252.jpeg
    480,2 KB · Weergaven: 135
  • 9F8CB34A-0DF3-4810-9182-BE30911546F1.jpeg
    9F8CB34A-0DF3-4810-9182-BE30911546F1.jpeg
    480,6 KB · Weergaven: 162
Dat is een leuk en een emotioneel project om te kunnen doen. Heel bijzonder dat hij er zoveel km's mee gereden heeft.
Een echte liefhebber was het dus.
 
  • Leuk
Reactions: GreyMerc
Heel mooi zo! 108k is een best aantal. Ik heb hier een VFR staan uit 1990 die ook al klokje rond is geweest.
Deze kawa heeft het dus nog iets drukker gehad!

Blijven wel fijne motoren, en mooi om te zien dat hij nu ook nog liefde en aandacht krijgt!
 
  • Leuk
Reactions: GreyMerc
Ondanks de kilometers ziet hij er nog heel goed uit, je hebt de uren goed besteed met een heel mooi eindresultaat (en een blije pa).
 
  • Leuk
Reactions: GreyMerc
Staat er keurig bij voor de kilometerstand!

De uitlaat ga je niet beter kunnen krijgen dan dit. Volgens mij is het chroom gewoon weg. Je kan niet iets poetsen wat er niet zit :)
Ik heb dit ooit gehad met een spatbord van een motorfiets die exact dezelfde vlek had.
 
  • Leuk
Reactions: GreyMerc
Dank allen!
Fijn om te weten dat die vlek op de uitlaat niet weg te poetsen is, haha. Dan poets ik me me daar niet moe meer op.
Zou ik de zwarte stalen kap onder de valbeugel en eventueel de cilinders weer zwart kunnen spuiten? (ja niet de cilinders zelf, maar het motorblok)
Zo ja, kan ik dit gewoon proberen met ontvetten, schuren en zwarte lak?

Bedankt voor de leuke reacties allemaal.
 
Knappe resultaten! Heel herkenbaar verhaal. Ook ik heb mijn moeder heel plots moeten afgeven bijna 2 jaar geleden. Heb haar auto meer dan 1 jaar in mijn garage gehad welke ik om de paar maanden onder handen nam, dit hoorde bij het verwerkingsproces denk ik, het hielp mij toch ergens wel.

Het blok kan je zeker spuiten, hier is speciale hittebestendige lak voor verkrijgbaar. Heel goed reinigen, eventueel met een staalborstel, grondig het blok afblazen en dan met een paars scotch-brite matje schuren en hierna terug goed afstoffen en ontvetten, dan kan je gaan lakken.
 
  • Leuk
Reactions: GreyMerc
@AndyVR
Thanks!
Ik heb de lak gehaald. Hittebestendige spuitbus van Hammerite. Ze hadden die alleen matzwart.
Nu vraag ik me alleen af of ik de zwarte kap eronder ook kan bij spuiten? Dus ik wil het blok spuiten en dan met doeken de uitlaat en dergelijke beschermen. Maar hoe ga ik die kap spuiten eronder? En moet dit niet hoogglans zijn en is dit de moeite waard? Zou ook kunnen kijken of ik het eraf kan schroeven. Dat lijkt te kunnen zo te zien, maar ik heb geen ervaring met spuiten, dus het zal een spannend klusje worden.
Tips welkom…
 

Bijlagen

  • CDEAE6E0-1BCF-4E4F-8633-9E1C7B0B0303.png
    CDEAE6E0-1BCF-4E4F-8633-9E1C7B0B0303.png
    990,1 KB · Weergaven: 57
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Ik zou het niet demonteren maar goed ontvetten, schuren, afplakken en terug ontvetten en spuiten. Alles er rond met kranten papier afdekken en goed afplakken zodat je het risico aan spuitnevel op ongewenste plaatsen beperkt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: GreyMerc

Ook in hoogglans, zoals het volgens mij op de Kawa zit, wanneer ik de foto's van de rechterzijde van de Kawa bekijk.
Ze hebben van dat merk ook primer die je volgens mij eerst moet aanbrengen.

Kenmerken van de VHT Barrrel Paint spuitbus
Hittebestendig tot 288 graden Celsius
Droogtijd: Stofdroog na 30 minuten, volledig droog na 24 uur
Te gebruiken op onderdelen tot 288 graden Celsius
Niet Nat-in-Nat gebruiken!

VHT Barrel Paint CILINDERVERF Spuitbus kleuren
Hoogglans Zwart (SP905)
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR