• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kent iemand op het forum de term spit shining?

Hmmmm... Als ik het zo lees, vind ik het maar vaag. :p

Dus een paneel waxen,
Detailerspray met iets van toevoeging erop sprayen,
Een aantal panelen op deze manier doen,
Eerste paneel opnieuw waxen tot de beading van de detailer weg is,
Uitwrijven na curetijd.

Reflectie en standtijd zouden nu beter moeten zijn + je hebt meteen 2 lagen wax.

:)
 
Al smeer je 100 lagen wax en spuit je een gallon qd leeg, glans zit niet in een potje of flesje...

De enige die er blij van wordt, is Carclean want hoe meer producten je gebruikt, des te sneller je potjes en flesjes leeg zijn en je dus weer nieuwe moet kopen o_O


23l1ogj.jpg
 
Niet ? Vaag dat er dan zoveel soorten en maten wax etc zijn.
Ik durf er om te wedden dat er wel degelijk een bepaalde winst behaald kan worden met product-x ( of y )
Dat dit niet overdreven dient te worden is weer een ander verhaal,
maar glans kan in mijn ogen wel degelijk in een potje of flesje zitten
 
  • Leuk
Reactions: Altos en tembaco
Al smeer je 100 lagen wax en spuit je een gallon qd leeg, glans zit niet in een potje of flesje...

Bekijk bijlage 97845

Hoewel dit in de basis klopt ben ik het er niet helemaal mee eens. Ik weet zeker dat bijvoorbeeld Waxaddict Candygloss op een matige lak evengoed een hoop extra glans zal geven. Waarschijnlijk is het dan meer camoufleren dan restaureren, maar glans toevoegen doet het zeker.
 
Bij het poetsen van schoenen zit glans wel degelijk in een potje, en wordt de wax gebruikt om de poriën van het leer dicht te smeren om zo een egaal oppervlak te krijgen, wat uiteindelijke voor de glans zorgt. Hiervoor zijn meerdere, soms wel tientallen, lagen wax nodig om tot het beste resultaat te komen. De techniek die hiervoor gebruik wordt is het aanbrengen van steeds nieuwe lagen wax, samen met een beetje water, om de wax zo egaal mogelijk aan te brengen. Die techniek is dus waar de link in de beginpost op doelt, maar dan toegepast op auto's.

Dit is dus het tegenovergestelde van wat er, normaal gesproken, gebeurt bij het detailen van auto's, want daar wordt juist een deel van het oppervlak verwijderd door te polijsten (namelijk dat deel waar de krassen in zitten), of zelfs door te wetsanden of gebruik te maken van denimpads om zelfs de textuur van de lak (orange peel) te verwijderen, om zo de beste glans te creeëren.

Ik weet niet of de 'schoenpoetstechtniek' werkt op auto's, maar ik zou het ook niet op voorhand willen verwerpen.

Voor de geïnteresseerden onder ons die naast hun auto's ook hun goede schoenen in topconditie willen brengen:

 
  • Leuk
Reactions: 350Z en MrMarcos
Ik vind het alvast het proberen waard en als de tijd het toelaat wil ik wel een vergelijkend restje uitvoeren...

Ik denk dat er ook veel afhangt van de wax die je gebruikt. Zou al een wax moeten zijn die niet "zweet"...
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat er ook veel afhangt van de wax die je gebruikt. Zou al een wax moeten zijn die niet "zweet"...

Elke wax zweet :p Volgens het stukje zou het moeten gaan om carnauba waxen.

Als ik even de noob uit mag hangen, ga ik gewoon wat roepen; Carnauba is best hard, geloof ik. Om een wax smeerbaar te maken worden er draagmiddelen toegevoegd en deze moeten ná aanbrengen verdampen. (Curen, zweten, uitharden, pindakaas) :p
 
Om een mening/vraag te geven op de "spuug glans" ik denk dat je met die methode van het aanbrengen van de tweede laag de eerste gewoon weer verwijderd/ uitsmeert. Die QD laat echt niet de wax ineens uitharden/curen.
 
Ik heb ooit een filmpje gezien van John van M&K waarin hij, met een daarvoor bedoelde wax, deze SpitShine techniek gebruikt...google er eens naar als je meer wil zien.
Ik vind de normale manier van aanbrengen prima voor mij.
 
  • Leuk
Reactions: tembaco en m@rio
Om een mening/vraag te geven op de "spuug glans" ik denk dat je met die methode van het aanbrengen van de tweede laag de eerste gewoon weer verwijderd/ uitsmeert. Die QD laat echt niet de wax ineens uitharden/curen.

Hah! Dit was ook mijn gedachte, maar ik dacht dat ik weer zeikerig over zou komen als ik dit zou zeggen. :p De detailer + leg je over een nog uit te zweten wax, je wacht even en vervolgens smeer je de tweede laag wax erover. Wat in mijn beleving hetzelfde is als een wax te snel afnemen.

Stel nou he... Stel dat je glans/reflectie écht beter zou zijn op deze manier... Komt glans dus WEL uit een potje! :p (Geloof er geen reet van, maar stel.. )
 
Ben ik de enige die in het filmpje de tijd extreeeeeeeeeeeeeeeeem lang vindt. Die gozert is 20 minuten bezig met een schoenneusje. Als ik dit ga vertalen naar Truus haar voorgevel (motorkap) ben ik (schoen 10x10 cm = 100 cm2) (motorkap 150 x 175 cm = 26.250 cm2) de plus onthouden, de minus trekken dat is dan bijna 4 dagen poetsen om een zooitje waxlagen over elkaar te krijgen. Ik smeer wel gewoon mijn Dodo'tje in 2 lagen met een paar uurtjes ertussen...
 
  • Leuk
Reactions: Nick1407
Hmmmmm, even met mijn boerenverstand die Wiki vertalen van engels naar Nederlands:

Normally, if you want to apply multiple layers of a protective product it is necessary to wait 12-24hrs between each coat. However, it is possible to apply two layers of a carnauba paste wax in one go by using the technique of spit shining. This is the generic technique I use for spit-shining:

  • Apply the wax as normal to the first panel then spray with a little QD spray to wet the surface. Do not buff.
  • Repeat for three more panels (we generally call the roof two panels, so roof, bonnet, front wing to start for example)
  • Go back to your first panel and apply a second layer of wax and work until the QD beads dissappear and you are left with a residue as you would have normally. You can buff the panel first if you like, QD then re-wax but I just re-wax over the original layer.
  • Repeat this on the other panels.
  • Buff off residues.
  • Repeat over whole car.
Spit shine is used to enhance the reflectivity and durability from a carnauba wax and has been known to produce awesome results.

"Normaal gesproken, als je meerdere lagen van een beschermend product aan wil brengen is het noodzakelijk om 12 tot 24 uur te wachten tussen elke laag. Hoewel, het is mogelijk om 2 lagen van een carnauba pasta wax in 1 keer aan te brengen door de techniek van spit shining. Dit is de algemene techniek die ik gebruik voor spit-shining:
* Breng de wax aan op de normale manier op het 1e paneel, spray dan een klein beetje Quick Detailer erop. Niet uitpoetsen.
* Herhaal dit op 3 andere panelen (in het algemeen noemen we het dak 2 panelen, dus dak, motorkap en voorbumper als voorbeeld).
* Ga terug naar het 1e paneel en breng een 2e laag wax aan en werk door totdat de Quick Detailer druppels verdwenen zijn en je houdt het residu over zoals gewoonlijk. Je kunt het paneel eerst uitpoetsen als je dat wilt, Quick detailer dan re-wax maar ik re-wax over de originele laag.
* Herhaal dit op de andere panelen.
* Poets het residu uit.
* Herhaal dit over de gehele auto.
Spit shine is om de reflectie en duurzaamheid van carnauba wax te vergroten en is bekend om waanzinnige resultaten te boeken.


Tja, dan denk ik (sceptisch) onder andere:
- welke "wet" schrijft voor dat er 12 tot 24 uur wachttijd moet zitten tussen 2 lagen wax aanbrengen? :rolleyes:
- waarom het dak als 2 panelen, en de motorkap als 1 paneel bezien? (normaal gesproken delen wij de motorkap, gezien de grote van het oppervlak, toch ook al in meerdere secties in?) :dizzy:
- Dat 1e paneel ingewreven met wax (stel het is een verticaal paneel) heeft die dan zoveel beading, of juist een prima sheeting (dus zeer weinig druppels)? :scream:
- Herhaal dit over de gehele auto: hoevaak? Een blikje Collinite 476S smeer je leeg per poetsbeurt............of tot de fles QD leeg is. :cold_sweat:

Als ik de reflectie en duurzaamheid wil vergroten zal de voorbereiding zeer goed moeten zijn, en gebruik ik een "boost"-middel. Hiermee verkrijg ik trouwens ook "waanzinnige" resultaten!
 
@Kees-sw 12-24 uur heeft te maken met de uithardingstijd van een wax, doe je dit te snel dan smeer je de 1e laag weer uit.
Ik denk (!) dat het dak als 2 panelen gezien wordt omdat dit overal gemeen gezien wat lastiger verwerkt dan een motorkap
beeding/sheeting verhaal is minder belangrijk gezien de snelheid van het te verwerken proces ( denk ik dan maar weer )
Herhaal dit gewoon 1 malig, dus niet tot je blik op colli op is

Je kan er over speculeren tot je er bij dood neer valt, de ene denkt van "ja gaaf, dat ga ik ook een keer proberen", de ander zal het zijn kont jeuken en gaat gewoon door met hoe hij of zij het altijd doet/deed/van plan was om te gaan doen

Nu heet het spit shining, paar jaar geleden viel er een discussie over jeweling ( mag zelf opzoeken wat het is etc )
 
  • Leuk
Reactions: tembaco