Hmmmmm, even met mijn boerenverstand die Wiki vertalen van engels naar Nederlands:
Normally, if you want to apply multiple layers of a protective product it is necessary to wait 12-24hrs between each coat. However, it is possible to apply two layers of a carnauba paste wax in one go by using the technique of spit shining. This is the generic technique I use for spit-shining:
- Apply the wax as normal to the first panel then spray with a little QD spray to wet the surface. Do not buff.
- Repeat for three more panels (we generally call the roof two panels, so roof, bonnet, front wing to start for example)
- Go back to your first panel and apply a second layer of wax and work until the QD beads dissappear and you are left with a residue as you would have normally. You can buff the panel first if you like, QD then re-wax but I just re-wax over the original layer.
- Repeat this on the other panels.
- Buff off residues.
- Repeat over whole car.
Spit shine is used to enhance the reflectivity and durability from a carnauba wax and has been known to produce awesome results.
"Normaal gesproken, als je meerdere lagen van een beschermend product aan wil brengen is het noodzakelijk om 12 tot 24 uur te wachten tussen elke laag. Hoewel, het is mogelijk om 2 lagen van een carnauba pasta wax in 1 keer aan te brengen door de techniek van spit shining. Dit is de algemene techniek die ik gebruik voor spit-shining:
* Breng de wax aan op de normale manier op het 1e paneel, spray dan een klein beetje Quick Detailer erop. Niet uitpoetsen.
* Herhaal dit op 3 andere panelen (in het algemeen noemen we het dak 2 panelen, dus dak, motorkap en voorbumper als voorbeeld).
* Ga terug naar het 1e paneel en breng een 2e laag wax aan en werk door totdat de Quick Detailer druppels verdwenen zijn en je houdt het residu over zoals gewoonlijk. Je kunt het paneel eerst uitpoetsen als je dat wilt, Quick detailer dan re-wax maar ik re-wax over de originele laag.
* Herhaal dit op de andere panelen.
* Poets het residu uit.
* Herhaal dit over de gehele auto.
Spit shine is om de reflectie en duurzaamheid van carnauba wax te vergroten en is bekend om waanzinnige resultaten te boeken.
Tja, dan denk ik (sceptisch) onder andere:
- welke "wet" schrijft voor dat er 12 tot 24 uur wachttijd moet zitten tussen 2 lagen wax aanbrengen?
- waarom het dak als 2 panelen, en de motorkap als 1 paneel bezien? (normaal gesproken delen wij de motorkap, gezien de grote van het oppervlak, toch ook al in meerdere secties in?)
- Dat 1e paneel ingewreven met wax (stel het is een verticaal paneel) heeft die dan zoveel beading, of juist een prima sheeting (dus zeer weinig druppels)?
-
Herhaal dit over de gehele auto: hoevaak? Een blikje Collinite 476S smeer je leeg per poetsbeurt............of tot de fles QD leeg is.
Als ik de reflectie en duurzaamheid wil vergroten zal de voorbereiding zeer goed moeten zijn, en gebruik ik een "boost"-middel. Hiermee verkrijg ik trouwens ook "waanzinnige" resultaten!