• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Keuzestress andere auto, wat is jullie keus?

Tomsel

Detailing guru
10 sep 2018
474
150
Goedenavond heren,

Zoals de titel aangeeft, ben ik benieuwd naar jullie mening. Wij zijn oriënterende om de Peugeot te vervangen voor een andere auto. Deze auto zal functioneren als hoofdauto voor de kids, vakanties en moet beschikken over veel ruimte. De Passat blijft mijn liefhebbersauto, ook gezien de gelimiteerde oplage.

Hierbij de keuzes:

9E7376E8-DAB2-43A8-9333-3E91DAD0A24B.png

5694EAFF-1FD5-4489-AC23-00FDAAD05CFF.png

96C161C8-01DC-4562-9819-60DB2E0CC5D3.png

3736BDCE-5625-4721-A58C-537CDEEAF798.png

Wat vinden jullie de mooiste? Eventueel nog andere suggesties voor auto’s met dezelfde hoeveelheid ruimte?
 
Blijft lastig om voor een ander te kiezen (advies te geven): je mist allerlei info, en weet niet hoe belangrijk bepaalde zaken voor je zijn. Bijvoorbeeld wat is de leeftijd/lengte van de kids, en wat zeul je mee op vakantie. Als je bijvoorbeeld een tent met kampeeruitrusting in de kofferbak moet voor de vakantie, zijn de eisen anders dan wanneer je er een sleurhut achter hangt, of alleen kleding en andere zaken mee moet nemen. Wat voor ritten ga je normaal met de auto maken, hoe belangrijk is brandstofverbruik, of overweeg je bijvoorbeeld ook hybride of een full EV, om maar wat zaken te noemen.
 
  • Leuk
Reactions: Tomsel
Zal iets meer specificeren. De kinderen zijn nu 0 en 2,5.....maar de auto zal dienen voor de komende jaren en lange termijn. Betreft vakanties.....wij gaan zomers kamperen met de tent en neem ik windsurfspullen mee. Het dak is dus vol geladen met windsurfspullen, dus geen ruimte voor dakkoffer. Verbruik op zich 1/10 is prima, zuiniger natuurlijk altijd goed.
Dus kofferruimte / binnenruimte is voor ons cruciaal. Phev of elektrisch kan, maar vraag me af in hoeverre dit ten goede komt van de kofferruimte. Diesel kan er niet uit. Voornamelijk 20 a 30 km ritten en dus de langere vakantie afstanden.

@RoCo .....dat heb ik dus ook. Zowel de huidige St-line als het oude model in s-edition uitvoering.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: RoCo en Cordoba
Als ik zo kijk waar je zelf mee komt: al gedacht aan de Ateca, zou volgens spritmonitor ongeveer 1:12 verbruiken (praktijkgegevens, geen meting met mogelijk grote afwijking)
55447775c7acab.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Tomsel
Ik zal het je makkelijk maken: geen van beiden en neem een Skoda Kodiak als je lekker veel ruimte wil voor weinig.
 
  • Leuk
Reactions: ArnoutdB
@RoyR @Cordoba .....beide auto’s halen het niet qua kofferruimte. Mijn passat heeft een grote kofferruimte, maar als we gaan kamperen ga ik dat met 2 kids en surfspullen al niet redden in de Passat :).
Misschien dat de torraco of tiguan allspace in de buurt komen. Bij Peugeot kom je dan al uit op de 5008, maar die vind ik persoonlijk niet geslaagd. Bij Citroën hebben we de c4 grand Picasso, ook niet helemaal mijn smaak en daar rijden mijn vader, mijn zus en mijn tweelingzus al in :sob:. Dus daar zijn er al 3 van in de familie.
Anders komen we in het grote segment suv’s uit. Maar dat is geen optie, dat vind de vrouw verschrikkelijk!
 
  • Verbluft
Reactions: RoyR
@tinus ..... qua kofferruimte net zoveel als een tiguan allspace denk ik? Vind een allspace r een mooie auto qua exterieur, maar voor dat bedrag vind ik het interieur echt helemaal niks. Dat voelt zo gevoelloos aan. Moet ook zeggen dat de kodiaq en allspace in de mooie uitvoeringen, wel een slag duurder zijn dan de s-Max st en touran R-line
 
Wat betreft de Touran. Lees je aub zéér zéér goed in. Er is zoveel ellende met een boel VAG motoren.

Verder zou ik vergelijkende tests gaan lezen tussen gezinsauto's. Om vervolgens verder te kijken hoe het qua pech, storingen en werkplaats is gesteld. Houd in je achterhoofd dat een boel fabrikanten geen auto's meer bouwen voor de levensduur.
 
Ik heb met beiden gereden toen ik enige jaren geleden op een vergelijkbare zoektocht was. Als je van autorijden houdt: de S-max, stuurt zoveel beter dan die VW. Ik weet natuurlijk niet welke uitvoering je van plan bent te gaan rijden, maar er zijn van de S-Max hele mooie goed uitgeruste versies bechikbaar waar ook nog een echte motor in zit. Zeker als je hem voor vakanties met een hoop bagage e.d. gaat gebruiken is het wel fijn als je wat vermogen hebt. Twee hele grote nadelen aan de S-max: het dashboard is een enorme onoverzichtelijke brij van knopjes enzo. Moet je smaak zijn. Andere nadeel: de potente versies zijn niet bepaald zuinig. De VW vond ik een prima auto, en dat was het. Punt. Niks meer niks minder, geen beleving, alles neutraal, weggedrag, interieur. Prima in orde allemaal. Gedoe over VW motoren zou ik me niet teveel van aantrekken, als je zo'n auto gebruikt koopt zijn de meeste kwalen er al uit en die Ford is ook niet vrij van storingen.
Waar ik op uiteindelijk op uitkwam? Octavia RS en nu alweer een 3 jaar de opvolger daarvan in huis: Octavia RS. Beide auto's zonder al teveel zorgen kunnen rijden. Groot, ruime bagageruimte. Twee kinderen (inmiddels 16 en 11) bagage fietsenrek, wintersport whatever, het gaat er allemaal op in en aan. Vermogen is heerlijk, geen gedoe met inhalen of een berg op. Vergis je niet, ik kom met die volle Octavia met gemak de berg op, waar al die volgeladen SUV's, MPV's en dat soort auto's aan het knokken zijn om boven te komen.
Plus, maar dat is heel persoonlijk, ik vind de zitpositie in een 'normale' station prettiger dan een SUV of MPV.
 
Als dit de auto’s zijn waaruit je wil kiezen dan zou ik gaan voor de Ford S Max.
Gewoon een goede auto, rijd fijn, betrouwbaar en ook nog eens een mooie auto. Wel ST toch??:)
 
Heel persoonlijke keuze natuurlijk, lastig daarin advies te geven. Maar eens met FRchippie, als je van sturen houdt ga dan voor de Ford. Daarbij ziet de Ford er m.i. voor een MPV erg goed uit. De Touran vind ik echt een busje, zit geen kraak of smaak aan. En zeker in het wit is het net een afgekeurde politiewagen. Rijdt vast prima, maar dat is het dan ook. Voordeel van een VW is vaak de iets betere restwaarde (al financier je die ook vaak voor) en overzichtelijk dashboard en goede infotainment. Dat is bij Ford weer wat minder op orde.

Je zou wellicht ook nog een BMW 2-serie Gran Tourer kunnen overwegen. Stuurt ook goed voor een MPV en kun je goede deals op vinden. Plus ruime keuze uit motoren en versnellingsbakken. De automaten van Ford zijn maar zo-zo.
 
  • Leuk
Reactions: Tomsel en Stefan O
Ik zou gewoon naast de Passat nog een Vw zetten. Al heeft een maatje van me jaren lang met een S-Max gereden met grote tevredenheid.
 
Voor mij ook de VW maar dat is gevoel en zijn alle bovenstaande genoemde merken ook mooie en ruime optie's, het zal aardig lastig worden (denk ik ;)) misschien dat je met proefrijden je keuze wat kan verkleinen. Succes met je zoektocht (blijft altijd heel leuk om de juiste keuze te maken, voorpret).
 
Dank voor de reacties.
@Thomaso , ik denk dat de restwaarde van een s-Max in de 200+ pk versie in s-edition zeer waardevast is. Zo zal ook de St-line in de 240pk benzine versie redelijk waardevast zijn. Afgelopen anderhalf jaar houd ik ze in de gaten, maar zelden in de verkoop en de prijzen ook echt al die tijd stabiel.

@FRchippie , ben het met je eens. De touran is een redelijk neutrale auto, ook in R-line trim. Je ziet ze veel meer dan de s-Max. Ik weet nooit echt wat ik van de touran vind. Hij heeft wel wat, maar oogt minder sportief dan de s-Max. Een station met power heb ik al met de Passat, die is ruimer dan een octavia. Maar ik zoek iets met meer ruimte dan mijn Passat ivm de invulling van onze vakanties en gemak van het meesleuren van de buggy’s en alle attributen.

De voordelen van de touran:
- goedkoper in aanschaf
- goedkoper in wegenbelasting en verbruik
- meer aangeboden op de markt.
- 2 vw op de oprit

De nadelen tov de s-max
- iets minder ruim dan de s-max, komen redelijk overeen.
- minder vermogen
- vind hem persoonlijk minder ‘uitstraling’ hebben.

Eventueel is het oude type s-Max ook een optie. Dan wel in handgeschakelde uitvoering ivm de slechte automaten

6DF769AA-73EC-4913-9947-7D176D2D8324.png

93D792ED-148F-406F-9053-A6BE2062E7E8.png


Touran is ook wel wat van te maken, alleen dan met een normale en subtiele verlaging.

5DFFC8F4-AF57-4941-B260-510A3A6D6E5F.png

ED8C6161-DD79-4731-90DE-4CF9F1C07EED.png