• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Keuzestress

JayLenn

Detailing trainee
19 mei 2021
69
40
Beste leden,

Ik kan er maar niet uitkomen, ik ben op zoek naar een polijstmachine voor dagelijks gebruik, gebruik momenteel de DAP EVO, maar er moet er nog 1 bijkomen.
De twijfel is tussen de LHR 15 & de LHR21.

Alleen nu zag ik ook deze nog: https://www.carclean.com/nl/rupes-bigfoot-mille-lk-900e-gear-driven-dual-action-polisher.html

Verschil tussen de LHR15 en de LHR21 is volgens mij puur en alleen de uitslag, welke zouden jullie persoonlijk kiezen en waarom?
Grotere uitslag lijkt me puur wat makkelijker om grotere oppervlakken mee te doen, maar corrigeert die ook nog net zo goed als bijv de 15mm?

En wat heeft bijv de Geardriven voor meerwaarde tov de winner LHR15 vs LHR21.
 
LHR15, als je rustig fijn wilt polijsten en ook nog eens welvingen goed wil doen, zou ik de 15 uitslag nemen. Geardriven kan ik niets over zeggen, ik houd niet zo van 'geforceerde' machines
 
Geardriven geeft zekerheid dat je pads niet alleen oscilleren maar ook roteren (bij te veel druk op de pad gebeurd dat niet meer of nauwelijks, waardoor je niet efficient polijst). Nadeel van geardriven is dat de machine meer kan 'trekken' zoals een rotary, dus veel vermoeiender voor je lichaam dan een DAP.

LHR21 heeft als ik het goed heb gezien ook lagere toerentallen, dat is ook logisch om de snelheid gelijk te houden (steunplaat en pads zijn namelijk groter). Ik vraag me alleen af of een LHR15 nu echt heel anders polijst dan de DAP EVO die je al hebt. Dan zou ik bijvoorbeeld eerder óf kiezen voor een rotary of een veel kleinere DAP.
 
  • Leuk
Reactions: Ozy
Grotere uitslag heeft niets te maken met "meer oppervlakte kunnen polijsten". ;)
Meer uitslag = meer correctie en finish. Dus een 21mm heeft wat meer in huis dan een 15mm, maar je moet ook rekening houden met een grotere uitslag. (Je polijst c.q. "snijdt" minder makkelijk langs stootranden bijvoorbeeld. De machine slaat meer uit. En je werkt veelal met een grotere backingplate + pads)

Mijn LHR21 MkII polijst rustiger en stabieler dan mijn DAP. Welvingen zijn prima te doen, mits genoeg ruimte.

De eerste vraag zou eigenlijk moeten zijn; Waarom MOET die tweede machine er bij?
Wat wil je er mee bereiken?
 
  • Leuk
Reactions: Soepergrover
Grotere uitslag heeft niets te maken met "meer oppervlakte kunnen polijsten". ;)
Meer uitslag = meer correctie en finish. Dus een 21mm heeft wat meer in huis dan een 15mm, maar je moet ook rekening houden met een grotere uitslag. (Je polijst c.q. "snijdt" minder makkelijk langs stootranden bijvoorbeeld. De machine slaat meer uit. En je werkt veelal met een grotere backingplate + pads)

Mijn LHR21 MkII polijst rustiger en stabieler dan mijn DAP. Welvingen zijn prima te doen, mits genoeg ruimte.

De eerste vraag zou eigenlijk moeten zijn; Waarom MOET die tweede machine er bij?
Wat wil je er mee bereiken?
Om dat op te vangen heb ik een Flex PXE80 voor de kleinere stukken.
Machine erbij is puur zekerheid, stel dat de DAP kapot gaat, is er altijd een reserve machine in huis en ben benieuwd of er ietsje meer correctie mogelijkheden zijn en iets minder trilling.

Geardriven geeft zekerheid dat je pads niet alleen oscilleren maar ook roteren (bij te veel druk op de pad gebeurd dat niet meer of nauwelijks, waardoor je niet efficient polijst). Nadeel van geardriven is dat de machine meer kan 'trekken' zoals een rotary, dus veel vermoeiender voor je lichaam dan een DAP.

LHR21 heeft als ik het goed heb gezien ook lagere toerentallen, dat is ook logisch om de snelheid gelijk te houden (steunplaat en pads zijn namelijk groter). Ik vraag me alleen af of een LHR15 nu echt heel anders polijst dan de DAP EVO die je al hebt. Dan zou ik bijvoorbeeld eerder óf kiezen voor een rotary of een veel kleinere DAP.
Nee en dat heeft de DAP voor mijn gevoel soms net iets te snel op de welvingen, dat ie wat stagneert.
Rotary heb ik ook liggen een oude Rupes, maar dat ding is ook gigantisch zwaar, ook deze gaat in de toekomst vervangen worden, is een complete work out als we daarmee bezig zijn haha.
 
Dat maakt veel duidelijk @JayLenn uit je openingspost had ik de conclusie getrokken dat de DAP Evo je enige machine was, en de extra Rupes een aanvulling moest zijn in plaats van een back up (of de DAP als back up voor de Rupes). Als ik het goed heb, heeft de LHR15 dezelfde maat backing plate als je DAP, dan zou ik voor de LHR15 gaan, dat is makkelijker met je pads, zeker als de ene machine vooral bedoeld is als reserve voor de andere.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo, RedCat en Ozy
Check wel even of je zomaar ''normale'' pads op de BF15 kan gebruiken. Veelal gebruik je hiervoor pads in trapezium-vorm om het wringen van een pad tegen te gaan door de grotere uitslag. (125mm backingplate voor de 130/150mm Rupes pads - 130mm bij de plate, uitlopend naar 150mm bij het oppervlakte)

Als je al een all-round machine hebt zoals die Flex en een DAP, dan kom je al een heel eind. Persoonlijk zou ik dan de LHR21 erbij doen zodat je wat meer correctie hebt bij het gebruik van een DA en grotere panelen iets sneller kan doen. (Bredere runs, meer correctie)

Zo overlappen je machines elkaar mooi.